Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Tipselitips!!!

I min förra trädgård hade jag en New Dawn som klättrade upp för en trädstam från ett dött äppleträd. Den fick trängas tillsammans med en vanlig kaprifol - en helt underbar kombination. Inspiration till denna samplantering har jag fått ifrån en gamma Allt om Trädgård.

På måndag skall jag på första mötet i den lokala trädgårdsföreningen. De har bjudit in oss nya medlemmar för att informera och berätta om föreningen. Mötet är hos en som bara bor något kvarter bort ifrån mig. Skall bli jättetrevligt och spännande!

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-06-05 09:36:08 följande:

Mimmi 71 skrev 2009-06-05 09:21:59 följande:
    Oj vad kul jag önskar att vi oxå hade haft en förening i mitt lilla samhälle men det finns inte tyvärr . Tänk så många kul människor du kommer att lära känna o kunna byta växter med *är inte alls avis *Nu bär det av till trädgårdsrundan, tjingeling
    Ha en underbar dag! Kom ihåg att fota lite inspiration
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-06-05 18:53:34 följande:

Hejsan tjejerTillbaka från en heldag på trädgårdsrundan, var bland annat i trädgården i Höganäs som tillhört Ulla Molin. Hade jätte förväntningar efter att ha sett allla vackra bilder från trädgården, men jag måste säga att jag blev så besviken. Enl mig så tycker jag att mycket såg förfallet/ovårdat ut och det känns väldgt ledsamt när man vet hur trädgården set ut tidigare då Ulla bodde där . Ja ja det blev i alla fall några oväntade pärlor som jag inte planerat in, bla hos ett par med 100 olika sorters hostor och där jag blev förälskad i en vid namn "June" så en sådan måste jag ha tag på . Hoppas på att det blir en tur till på trädgårdsrundan på söndag fast då upp mot Båstadtrakten, men allt hänger på om maken är färdig målad i sovrummet eller ej *håller tummarna på att det är så *
    Åh, det låter som en trevlig dag trots besvikelse. Det är så fantastiskt trevligt att besöka andras trädgårdar och det behöver ju faktiskt inte vara "proffsträdgårdar" man besöker för att hitta inspiration. Själv ser jag fram emot "Lands öppen trädgård" och då skall jag ge mig iväg lite längre för den likala trädgården har jag redan besökt.

Berätta gärna mera - vi kan inte få nog av "trädgårds-porr"!
  • Mimmi 71

Härliga bilder och den vita irisen var ju underbar!!!!

Min favorit när jag fotar trädgård är närbilder, men helhetsbilder är ju bra att ha för sin egen dokumentering. Det är så svårt att få dessa bra bara. Mina grannar har för länge sedan funderat på om jag hör hemma i något annat boende för man ser inte riktigt klok ut när man kryper omkring på knä med kameran i högsta hugg. När jag nu på senare tid har börjat plocka med mig mina skyltdockor och fotat kläder också så är de bomsäkra på att jag inom kort kommer flytta till "hispan"

• Mimmi 71

Ja, det kan nog bli frosseri i så fall om man gör ett försök till rehabilitering hos er - bäst att "bura in mig" här hemma istället

Lands öppen trädgård finns i hela Sverige. Tyvärr tror jag att Lands hemsida ligger nere så det går inte hitta där. Jag har för mig efter att ha läst något forum att denna "happening" sker första eller andra helgen i juli. Gå in på Allt om Trädgård eller odla så och ställ frågan så får du garanterat svar om när det sker, sedan är det ju bara att forska vidare i vilken trädgård som ligger närmast dig.

Känner att jag har mycket att kommentera på de sista dagarnas inlägg, men jag hinner inte riktigt nu. Efter hektiska veckor med marknader på helger så skall jag försöka få till en "umgåskväll" med sambon istället för att sitta framför datorn. Umgåskväll på söndag innebär mys framför sporten

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-06-07 10:01:45 följande:
    Ha ha ni är för roliga Om mimmi blir för beroende av trädgårdsporr så får hon flytta in till Tjockkulan. Tur med en som jobbar inom psykiatrin i samma hus, men jag undrar just om hon verkligen får hjälp där...   Jag hade tänkt gå ut och fota idag men det är ganska trist väder så jag tror jag väntar. Dessutom är mycket på hälft. Ska rensa en nyplanterad rabatt idag. Fick så gott som allting sådd i lådorna igår, men har en halv låda som jag kanske lägger ärter i och så hade jag tydligen glömt att köpa ruccola. Ruccolan ska komma i en cementring där jag har gräslök i mitten. Ska också ha väv på, men har inte riktigt utklurat hur jag ska sätta fast den så den blir smidig att ta bort och lägga på. Storleken på dukarna var så att de inte räcker att ha ända ner och med t.ex. stenar på...Hur har ni andra som odlar i lådor/pallkragar väven?Kring lådorna är det ännu bara ojämn jord. Så det borde också fixas. Ska också tacka Tjockkulan igen för tipset om aubretian. Det var en kick som  fick mig att se något hopp i just den rabatten. Nu har jag en liiite klarare vision om hur den ska se ut. Men jag tar som sagt gärna emot mera förslag på växter. Gula dagliljor längst bak och ljusblå aubretia längts fram. Vad ska jag ha mittemellan och mellan dagliljorna? Funderar på lila flox mellan liljorna, vad tror ni? Och framför som sagt???Ha en underbar trädgårdsdag
    Skulle du inte kunna ha någon typ ab resårband rung (åtminstone runt cementringen som nog är den allra besvärligaste. Annars kan man kanske använda sig av sådan där tvingar som är som stora klädnypor. Som förslag till din rabatt så måste jag tipsa om nävor som finns i massor av olika sorter. Helt klart en stor favorit hos mig. Akeleja som sticker upp lite här och där är fint. När man planerar rabatt så är det inte så dumt att hålla koll på blomningstid också så man har något som blommar helt tiden. Lite synd om det bara är massa blad viss tid på säsongen. Nu har jag inte hängt med om vad du har för önskemål med rabatten i övrigt.
  • Mimmi 71
    Horst skrev 2009-06-11 23:35:42 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-06-10 19:28:49 följande:
    Två New Dawn rosor ska få leta sig upp över en rosenbåge. Eventuellt sätter jag dit en klematis också när rosorna fått lite höjd.
    Du skall inte testa en kaprifol istället - en helt underbar kombination i färger till New Dawn?
  • Mimmi 71
    Horst skrev 2009-06-12 06:46:49 följande:
    Mimmi71:Aha, kaprifol. Det hade jag inte ens tänkt på, men det kan man kanske ha. Det har vi tonnvis på en av husväggarna. Någon som har testat och har fotobevis?
    Nej tyvärr. Jag hade denna kombination i min förra trädgård och hittade inspiration ifrån en riktigt gammal Allt om Trädgård. Men tyvärr så har jag varken tidningen kvar eller några livebilder på egen komposition Ljust det här ljusrosa tillsammans med det svagt gula som vanlig klematis har i sig lite grann blir klockrent. Lite som min kombination på min "toppbanner" i min blogg.
  • Mimmi 71

Kikar in och säger hej! Mycket nu.... Vilka underbara bilder Fluffiga. Fick abstinens igen

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-06-15 08:07:53 följande:

Snart är det din tid i trädgården
    Det är väl så - jag börjar faktiskt semester direkt efter midsommar och skall ha sex hela veckor. Det skall bli sååååå skönt! Lite jobb första veckan blir det dock då jag måste till jobbet både tis + tors. Första veckan skall jag bara njuta och ta det lugnt, gör det jag känner för. Nästa vecka blir det en lite roadtripp för mig och lillen, samtidigt skall jag försöka hinna med att måla sex fönster på insidan och emellan. Det är de sista fönstren sedan är alla vita.

Sommarblommor har inte jag heller köpt, pensérna står faktiskt sig riktigt bra. Denna vecka brukar det vara utförsöljning hos dne likala handlaren som stänger för säsongen. Halva priset och jag skall passa på Så lite plantering blir det nog efter midsommar för jag inser att jag varken orkar eller hinner få dem på plast innan.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom