• Lilla V

Nån som lyckats få bort pösmagen med situps?

För 1 år o 4 mån sen födde jag barn o sen dess e inte magen fagrare. Nu skulle jag villja höra era erfarenheter om det verkligen funkar med situps!? Har nån nåt positivt att berätta som kan få mig lite peppad? Visst man stärker musklerna dte e ju bra, men blir magen verkligen plattare eller iallafall fastare. Och blir den verkligen mindre? Fettet e ju ändå kvar :) Känns lite hopplöst och så tänker jag att kommer det verkligen synas nåt o isåfall när? Måst eman göra 100 situps i ett halvår?

Vet att alla håller med om att det bör hjälpa, men nu vill jag höra er som har erfarenhet av att det funkat. Och hur lång tid tog det innan ni såg nån skillnad?

ps.
    Jag är helt ointreserad av sport o gym o hela faderullan, har alltid varit :) Gillar att cykla och vara ute o gå o sånt, men e inget träningsfreak o det e inte mitt mål.

MEN, nu har jag bestämt att iallafall försöka göra situps varje dag. Provade detta för typ 10 år sen o då tröttnade jag ganska snabbt, men nu ska jag ge det en chans igen.

Jag e ganska smal men har alltid haft en plufsig mage. Och det e ingen idé att jag går ner i vikt, då blir bara benen smalare.

• Svar på tråden Nån som lyckats få bort pösmagen med situps?
  • Agapi

Har du mycke fett över magmusklerna så kommer de inte synas om du tränar dom. Först och främst behöver du få bort fettet (mer muskler kräver ifs mer energi så om du bygger lite muskler och äter som innan så kommer du väl gå ner lite i fett, men handlar de bara om situps lär de inte göra någon störra skillnad).

Om du har väldigt svaga magmuskler så kan mer träning hjälpatill att "hålla in" magen lite och få bättre hållning osv. Men då är de bästa att se till att träna sidorna och ryggen oxå så hela bålen blir mer stabeliserad.

Men som man alltid säger, man kan inte punktförbränna fett, så för att man gör situps så får man inte smal mage. tyvärr.

• Lilla V
    Agapi skrev 2009-04-13 23:22:01 följande:
    Har du mycke fett över magmusklerna så kommer de inte synas om du tränar dom. Först och främst behöver du få bort fettet (mer muskler kräver ifs mer energi så om du bygger lite muskler och äter som innan så kommer du väl gå ner lite i fett, men handlar de bara om situps lär de inte göra någon störra skillnad). Om du har väldigt svaga magmuskler så kan mer träning hjälpatill att "hålla in" magen lite och få bättre hållning osv. Men då är de bästa att se till att träna sidorna och ryggen oxå så hela bålen blir mer stabeliserad. Men som man alltid säger, man kan inte punktförbränna fett, så för att man gör situps så får man inte smal mage. tyvärr.
    Haha, det ante mig! Låter ju ganska logiskt att fettet inte försvinner bara för att det blir muskler. Men kanske att fettet ser lite snyggare ut om det blir lite mer stabilt under...
    Om jag tex tar ett tajt linne som smiter åt ser det helt okej ut även om magen e lite stor. Tänker att det kanske blir lite samma effekt om jag har lite mer styrka under "dallret".
    Jag vet inte vad man menar med mycket fett egentligen, jag e som sagt rätt så smal eller normal, så det e inte metervis med fett på musklerna, men det e ändå en stor klump typ, hehe.
    Fattar bara inte hur jag ska kunna gå ner i vikt o att fettet ska försvinna just där, tycker bara benen o rumpan blir smalare.
    Men jag e så trött på att alla jeans som sitter perfekt går ej att knäppa. O ska de gå att knäppa, då blir de helt lösa över allt annat. Suck.
  • PrettyinPink

För att bli av med fett måste du fettförbränna, och det gör du inte med vare sig situps (mage), biceps curls (överarm) eller tåhävningar (vader). För att förbränna fett måste du promenera i rask takt i minst 30 min, eller träna någon annan form av aerobics.

Gör du situps ökar du visserligen musklerna i magen, men det kommer även göra att magen ser större och biffigare ut, om du inte samtidigt fettförbränner.

Och kom ihåg att förbränningen tar SIST på just magen, så det tar längst tid att bli smal just där.

• Lilla V
    PrettyinPink skrev 2009-04-13 23:37:42 följande:
    För att bli av med fett måste du fettförbränna, och det gör du inte med vare sig situps (mage), biceps curls (överarm) eller tåhävningar (vader). För att förbränna fett måste du promenera i rask takt i minst 30 min, eller träna någon annan form av aerobics. Gör du situps ökar du visserligen musklerna i magen, men det kommer även göra att magen ser större och biffigare ut, om du inte samtidigt fettförbränner. Och kom ihåg att förbränningen tar SIST på just magen, så det tar längst tid att bli smal just där.
    Men jag vill inte bli smalare ju! Hur sjutton gör jag då...Det e Bara magen jag vill bli av med.
    Egentligen behöve rjag väl inte så smal mage, men den e så lös o hängig. Om jag går ut o förbränner fett kanske jag får ännu smalare rumpa o ben o det vill jag ju inte. Hm..
  • PrettyinPink

Well, du kommer aldrig kunna bara punktförbränna fett på magen. Antingen får du gå ner i vikt över HELA kroppen (och magen SIST) eller så får du fettsuga magen!

• Lilla V
    PrettyinPink skrev 2009-04-13 23:46:54 följande:
    Well, du kommer aldrig kunna bara punktförbränna fett på magen. Antingen får du gå ner i vikt över HELA kroppen (och magen SIST) eller så får du fettsuga magen!
    Blääää, men då blir det ju samma problem bara att hela jag blir mycket mindre ju!! Nä, suck....jag får hoppas att stärkta muskler kommer göra att magen ser snyggare ut äen od en inte blir mindre!
  • Mammut och Papput

Gör situps och motionera bort fett samtidigt som du lägger till träning av rumpa och lår för att behålla formerna där.

• Lincon

nej men genom att jogga och gå raska promenader varje dag!

• kärleksmumsan
    PrettyinPink skrev 2009-04-13 23:46:54 följande:
    Är detta sant ?? Att fettet på magen kommer att försvinna sist ?? vad deppig jag blir !
  • Lilla V
    kärleksmumsan skrev 2009-04-20 11:15:10 följande:
    Är detta sant ?? Att fettet på magen kommer att försvinna sist ?? vad deppig jag blir !
    Ja, varför ska det vara såååå? E det inte olika på olika folk?
  • Houston Dogg

Jo visst är det olika på folk, på mig försvann magen snabbt efter förlossningen men däremot rumpan fick jag kämpa lite med.

Om du gillar att cykla så gör det så får du snyggar/muskulösare ben samtidigt som fett försvinner från magen.

Bästa magövningen efter graviditet tycker jag annars är att hålla in magen allt vad man orkar- tänk att naveln ska dras in mot ryggraden. Det ger resultat ganska snabbt - kan jag verkligen rekommendera istället för eller kombinerat med situps. Du håller in magen ex 10 gånger 30 sekunder per dag.

Svar på tråden Nån som lyckats få bort pösmagen med situps?