• Hildis

TENS-apparater på Clas Ohlson och Teknikmagasinet

Under min förra förlossning klarade jag mig länge med bara en TENS-apparat. Den funkade superbra. Det var en sådan man hyr via landstinget, en Cefar.

Nu inför nästa ser jag att det går att köpa en variant på Clas Ohlson och samma på Teknikmagasinet.

Är det någon som provat de senare? Är de bra? Fungerar de vid en förlossning?

Såg att priset på dessa två låg kring 4-500 kr, vilket är samma som hyrpriset var för en Cefar. I Cefars webbshop kan man läsa att priset för en sådan är 1700 kr (hoppla!). Det finns säker en anledning till prisskillnaden, men om den billiga fungerar så skulle jag gärna äga en egen.

• Svar på tråden TENS-apparater på Clas Ohlson och Teknikmagasinet
  • Frijon

Jag köpte min på Claes Ohlsson, och använde den under graviditeten och som främsta smärtlindring under förlossningen.
    Tar med mig den även till andra förlossningen.

Supernöjd.

• Anna1

Jag har köpt en på claes Ohlsson men där står det ju att den absolut inte får användas vid graviditet.. Vet ni varför??? Ska den sättas på ett speciellt sätt??

• jagälskarallaminabarn

Jag frågade min bm om tens-apparater och hon sa att vissa är inte lämpliga att användas under graviditet, minns inte varför men hon tyckte att man ska kolla noga på vad som står på dem. Jag har kollat på Jula och Kjell & Company men det är samma med deras tens-apparater tyvärr.

• Hildis

Ojdå, det börjar bli dags att kolla upp det där ordentligt. Ska försöka komma ihåg att fråga på kollen imorrn.

• ciwm

Och min bm sa att det inte var någon fara när jag visade henne den jag hade köpt på Clas Ohlson. Jag tog med mig apparaten och instruktionsboken.

• jagälskarallaminabarn

Cessi80:

Vad knepigt! Det var samma apparat som jag kollade på på Jula visade det sig och där avrådde de mig. Innan jag och min sambo var säkra på att det verkligen var samma märke (alltså på Jula som på Clas Ohlson) kollade vi dessutom instruktionsboken på tens-apparaten på Clas Ohlson och där stod det uttryckligen att gravida INTE ska använda den tens-apparaten.

• Majsan G

De kan också vilja skriva så för att svära sig fria från ansvar om någon använder den fel!
    Lite som i USA, skriver man inte att det inte är lämpligt att sticka in fingrarna i eluttaget så är det någon som stämmer en för att man inte varnat för det

• LillaEm

www.holorgon.se/ForlossningmTENS.htm

Jag har hyrt den här. Inte heller så dyra att köpa. Anpassad för just förlossning. TENS tas ju upp som smärtlindirngsmetod i alla förlossningsböcker och info till gravida. Säkert inga konstigheter.

• jagälskarallaminabarn

Majsan G skrev 2009-04-15 21:42:04 följande:

De kan också vilja skriva så för att svära sig fria från ansvar om någon använder den fel! Lite som i USA, skriver man inte att det inte är lämpligt att sticka in fingrarna i eluttaget så är det någon som stämmer en för att man inte varnat för det
    Det är en tanke jag haft också. Dock har min bm sagt att det ÄR skillnad på olika tens-apparater (minns inte exakt vari skillnaden låg tyvärr) och att man ska vara försiktig med vilken man väljer. Själv litar jag otroligt mycket på henne då hon varit med länge och var suverän förra graviditeten på slutet (hade en annan i början) och är lika bra den här gången också. Jag personligen skulle tänka mig noga för innan jag använder en apparat där det uttryckligen står att den inte är lämplig för gravida.
  • Anna1

Frågade min bm om det där igen, hon sa att det bara är är prova och använda den från Claes Ohlssons, att inget farligt kunde hända eftersom jag ändå var så långt gången!! Värsta skulle kanske ha varit att värkarna kommer igång..

• Miss My

Har haft min TENS från Claes Ohlsson i snart 2 år och är super nöjd! Den används flitigt då jag använder den mot min "vanliga" värk.
    Har även använt den under graviditeten (som pågår) och inte märkt ngt alls, både min bm och sjukgymnast har sagt att det är ok. Dock tyckte de att jag skulle vara försiktig med den i början av graviditeten.

Svar på tråden TENS-apparater på Clas Ohlson och Teknikmagasinet