• missimi

Brända mandlar hur gör man?

Hur gör man det? Kanderande mandlar tror jag att det heter.
    Är ju så gott! Brukar köpa det när jag är på marknad.
    Men vill gärna göra själv.
    Nån som vet?

• Svar på tråden Brända mandlar hur gör man?
  • firhilwen

En av mina favoritgodisar också! Hittade dessa recept när jag sökte med Google för en tid sedan... Personligen tyckte jag dem med strösocker blev bäst, men var kanske svårare att göra...

Ingredienser
    100 g sötmandel
    100 g florsocker
    1 1/4 dl vatten
    ev en droppe röd karamellfärg

Häll socker och vatten i en tjockbottnad gryta och koka på svag värme. Rör hela tiden och ta av grytan från värmen när sockerlagen tjocknat. Tillsätt ev en droppe röd karamellfärg. Lägg i de oskalade mandlarna och rör om. Häll ut på bakplåtspapper. Skilj dem åt med gaffel och låt torka.

Eller

250 g sötmandel
    250 g strösocker
    0,75 dl vatten
    Recept för 1 port

Typ: Tillbehör
    Tillagningstid: >50
    Egenskap: Billigt, Lättlagat

Tillagning: Lägg allt i en kastrull och sätt på hög värme tills vattnet kokar och massan börjar bubbla. Rör ofta med en gaffel. Sänk sedan värmen tills vattnet är helt förångat och sockret har utkristalliserats igen. Sockret ska sedan smälta, men endast delvis så att det lägger sig i klumpar runt mandlarna. Rör hela tiden. Häll ut mandlarna på en bit smörpapper och skilj på dem med en gaffel.TIPS: Du kan tillsätta lite salt i kastrullen ? det tar bort smaken av det alltför söta!

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

BRÄNDA MANDLAR
    Jag har aldrig riktigt fattat det här med brända mandlar.
    Det finns de jag gillar mest som är som små ljusröda hårda klumpar med mandel mitt i, sen finns det de som är liksom knaggliga mörkröda och lite salta. Sen finns det brända mandlar som är som en fyrkantig liten kaka av nåt slags massa. Allt kallas brända mandlar, men skiljer sig rätt mycket åt i smak.
    Här kommer ett recept som du får testa och se vad som händer med.
    Ta ungefär hundra gram oskalade sötmandlar och lägg dem i en längpanna.
    Rosta dem i ugnen på 250 grader i ungefär fem minuter.
    Man kan också skippa rostningen och ta mandlarna som de är.
    Häll fyra deciliter socker och en deciliter vatten i en tjockbottnad kastrull och koka på svag värme tills sockerlagen tjocknat.
    Droppa i några droppar röd karamellfärg i smeten och häll sen i mandlarna och låt koka nån minut. Häll sen ut smeten på bakplåtspapper och sära mandlarna från varann med hälp av en gaffel. Låt dem torka.

Svar på tråden Brända mandlar hur gör man?