• smurf

Första tanden

När fick ditt barn sin första tand? Kommer de uppe eller nere först eller är det olika? Hur märkte du att det var tänder på gång?

• Svar på tråden Första tanden
  • miababia

är nog olika men vanligast är väl nere.
    sonen var 6 månader, märkte inte alls när 1:a tanden kom, helt plötsligt var det vasst och vitt nere.

• Frecklebex

sonen var 5 månader, och dottern var 3 månader.

• Cazz

Min första var jättegnällig, fick feber o blev lite lös i magen. han tog sig mkt för munnen också. De två nere kom först, sen två uppe. De sprack igenom samtidigt.

Min andra har inte brytt sig särskilt, men tagit sig mer för munnen då det antagligen ömmat eller kliat. "Trycket" släpper så fort tanden spruckit igenom. Ibland kan det hjälpa att gnugga en plastring eler något i munnen så det släpper. Tänderna verkar komma lite som de vill. Hon har de två främsta både uppe o nere, sen kommer 4:orna. 3:orna har inte kommit fram än! Ser lite kul ut.

Våra vänners barn fick 7 tänder på 1 vecka så det är väldigt olika!

Om ditt barn verkar ha ont, smörj in tandköttet med flytande alvedon. Det brukar vi göra och det hjälper!

Lycka till!

• Cia o krabaten

Sonen var 5mån när de två nere kom.
    Lite konstig i magen hade han varit dagen innan, men annars inget direkt.

Samma sak med dottern men hon var 8-9mån.

• Bums

Min plutt hade en tand när han föddes, men han fick en till tand för nån vecka sedan (ca 8månader), och jag märkte ingen skilnad alls på honom.

Svar på tråden Första tanden