• Bullerbyn

** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2

Såg att förre tråden var stängd och hittar ingen ny, så jag tog fräckheten att starta upp en ny tråd för oss som läser till undersköterska eller planerar att plugga.

Tråden är till för att prata om sig och kanske få tips men är inte till för att få färdiga arbeten som andra gjort.

**Välkomna in i tråden**

• Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2
  • Bullerbyn

Själv har jag tröttnat på min APU även om jag är inne på 3e veckan av 4. Är på ett demensboende vilket jag trivs med, och funderar på att läsa mot demens. Men APUn ligger på andra sidan stan så för mig som saknar körkort blir det drygt en timmes enkel promenad eftersom jag först ska lämna på dagis som ligger åt andra hållet i vår stad. Så jag är hemifrån drygt 11 timmar varje dag vilket känns eftersom man orkar inte göra något när man kommer hem.

• tattoedbeauty

Jag jobbar och har jobbat med demens i snart åtta år så nästa vecka har jag praktik på en vårdcentral. Jag slipper praktik på demens/gruppboende. Skönt! Jag ska inrikta mig mer på sjukvård.

• Ljusstrimma

Nu behöver jag lite hjälp ,har kört fast... Håller på om det endokrina systemet och de endokrina organen. första frågan är vilka de är  och det vet jag  .

Hypofysen
    sköldkörtlen
    bisiköldkörtlarna
    binjuerbarken
    bukspottskörtlen
    äggstockarna, teskiklarna

men sen kommer det en fråga ,vilka är de viktigaste endokrina organen?
    alla är väl viktiga?
    Hypofysen är ju samordnaren över alla körtlarna,så den är ju superviktig,men alla fyller ju sin funktion ,så jag vet inte hur jag ska svara på den frågan ,har kört helt fast.

kan någon få igång min tröga hjärna idag{#lang_emotions_smile}

• LuckyMi

HAr en fråga inom kursen "Hemsjukvård". Den lyder så här: "Vad svarar du när någon inte vill att deras anhöriga ska få reda på att hon snart ska dö?"

• Trixi8
    LuckyMi skrev 2009-04-15 13:06:03 följande:
    HAr en fråga inom kursen "Hemsjukvård". Den lyder så här: "Vad svarar du när någon inte vill att deras anhöriga ska få reda på att hon snart ska dö?"
    att du inte får lov att tala om det för de anhöriga om inte patienten vill.
  • Trixi8
    LuckyMi skrev 2009-04-15 13:06:03 följande:
    man ska alltid repsektera patientens önskemål. vill inte patienten att de angöriga ska veta då får inte du tala om det för de anhöriga.
  • LuckyMi

Okej, tack för hjälpen!

• Trixi8
    LuckyMi skrev 2009-04-16 11:25:29 följande:
    Okej, tack för hjälpen!
    varsegod Läser inte till omvårdnadsprogrammet men jag studerar på sjuksköterskeprogrammet.
  • magiskadagar

Hej. Håller på med ett arbete om astma och har kört fast på en fråga. Vilka samhällsperspektiv kan finnas?

Nån som kan hjälpa mig lite.. Tack på förhand

• vill ha fler barn

Hej! Jag ska hitta på ett fall med en patient med en valfri sjukdom och sen ska jag beskriva det enligt VIPS modellen.
    Vet någon av er om det finns någon sån modell att titta på på nätet. jag har aldrig sett det och vet inte hur jag ska lägga upp mitt arbete?

Svar på tråden ** Vi som pluggar till undersköterska** tråd nr 2