• liten på väg 09

När kan man börja använda bärsele???

Funderar på när man kan börja använda bärselen. Har en dotter som är 3 veckor. Är det för tidigt???

• Svar på tråden När kan man börja använda bärsele???
  • Sencha

Beror på vad för bärsele. Babybjörn har jag för mig att det är 53 cm och 3500g som gäller.

0401 & 0807
  • Mysgos

Jag använde bärsele babybjörn till min son när han var 3 veckor. Han har inte tagit någon skada.

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Armino

Jag använde både bärsele och bärsjal och kan varmt rekommendera bärsjal istället för bärsele. Det blir bekvämare för den som bär och barnet får mer stöd. Men det är min personliga åsikt. Jag har för mig att vi började med bärsjalen när Armica var tre veckor och det funkade bra.

Med våren kommer nya färger! camabo.blogspot.com/
  • 2009trean

Du kan börja nu men vad du än gör; köp absolut ingen dålig sele, tex babybjörn. Köp en riktig sele som är ergonomisk för barn coh bärare som går att använda i flera år och där barnet sitter bra istället för att förstöra ryggen och hänga och slänga med benen.

Ett tips är Manduca. Finns här tex: www.edenbaby.se

• Ezder

Trikåsjal går utan problem att använda samma dag som barnet föds om man vill, med selarna varierar det.

Manduca och Beco Butterfly (av dem jag känner till) har bra spädbarnsinsats så att de ska kunna användas från början. Ergo har en spädbarnsinsats som tillbehör, men rekommenderar ett annat bärdon om man ska bära nyföding mycket.

Babybjörn och liknande rekommenderas fron 3,5 kg men är inte särskilt lämpligt, då det inte är ergonomiskt för varken bärare eller barn.

• 2009trean
    vattenlilja skrev 2009-04-15 12:05:08 följande:
    bärselar rekomenderas från 6 månader
    Va? Enligt vem då? och vilken sele då?
  • Giiaa

jag började använda bärsele på din dotter när hon va 3 veckor, i korta stunder , hon har inte tagit skada. Och jag har precis börjat bära min 3 veckors gamla son nu med , (har en babybjörn )

babybjörn har funnits sen 70-talet, har inte hört forskning om att den generationen har fler skador på ryggen,nacken ...

Allt med sunt förnuft. Kram !

• vattenlilja

Alla ergonomiska selar, därför barnet är mera "sittande" där än i sjalen.
    Bara för information att Dydimos rekomenderar vertikala positioner för barnet(på höft o på mage) från 3 månader. I selar som jag sagt barnet är mera "sittande"

• vattenlilja
    Giiaa skrev 2009-04-15 12:14:59 följande:
    jag började använda bärsele på din dotter när hon va 3 veckor, i korta stunder , hon har inte tagit skada. Och jag har precis börjat bära min 3 veckors gamla son nu med , (har en babybjörn )babybjörn har funnits sen 70-talet, har inte hört forskning om att den generationen har fler skador på ryggen,nacken ... Allt med sunt förnuft. Kram !
    Jag pratar inte om BB. Jag tycker inte att BB ska användas till barn.
  • Ezder

Det är väldigt intressant detta med alla barn som "inte tagit skada" av det ena och det andra... Hur kan ni veta det? Och vad gäller vilken forskning som finns, hur många har ens sökt forskningsrapporter innan de uttalar sig om det? Allt når inte löpsedlarna...

• 2009trean
    vattenlilja skrev 2009-04-15 12:16:12 följande:
    Alla ergonomiska selar, därför barnet är mera "sittande" där än i sjalen. Bara för information att Dydimos rekomenderar vertikala positioner för barnet(på höft o på mage) från 3 månader. I selar som jag sagt barnet är mera "sittande"
    Alla O-ergonomiska selar måste du mena. tex babybjörn. I en ergonomisk sele sitter bebisen inte alls sämre än i en sjal. Den positionen är inte det minsta farlig för bebisen. Däremot kan det vara skadligt för bebisen att sitta i en oergonomisk sele där ryggen är rak och benen hänger neråt.
  • Ezder
    2009trean skrev 2009-04-15 12:31:13 följande:
    Alla O-ergonomiska selar måste du mena. tex babybjörn. I en ergonomisk sele sitter bebisen inte alls sämre än i en sjal. Den positionen är inte det minsta farlig för bebisen. Däremot kan det vara skadligt för bebisen att sitta i en oergonomisk sele där ryggen är rak och benen hänger neråt.
    Jag vet inte det ja... En riktigt liten sitter nog, ärligt talat, inte riktigt lika stadigt i t ex en Manduca som i en sjal.

Men 6 månader, det var väl lite att ta i...
  • Giiaa
    Ezder skrev 2009-04-15 12:21:07 följande:
    Det är väldigt intressant detta med alla barn som "inte tagit skada" av det ena och det andra... Hur kan ni veta det? Och vad gäller vilken forskning som finns, hur många har ens sökt forskningsrapporter innan de uttalar sig om det? Allt når inte löpsedlarna...
    förstår precis va du menar Nej det är klart att vi inte vet allt, men eftersom babybjörn var en populär bärsele på det årtiondet, borde det upptäckts ryggskador i en större utsträckning och den bärselen skulle klassats som dålig. Men jag håller verkligen med dig att bärsjal och ergonomiska selar är det bästa alternativet.
  • vattenlilja

När barnet "sitter" i bärsjal då hänger rumpan mera(tex i en vävd sjal, tyget är lite elastisk på diagonalen, så rumpan hänger som i en hammok-det är en mening för vävdsjal). Och ergonomiska selar (ja, ergonomiska) har flera lager tyg där barnets rumpa"sitter"( o coton där är inte lika elastisk, den är mera "stabil"). Därför skrev jag att i ergonomiska selar barnet är mera "sittande"

Sedan som jag skrev tidigare- jag pratar inte om BB o liknande.
    De som skriver om att på 70tal när BB började användas o ingen fick ryggskada pga det. Men varför finns det så många som har ryggbesvär(ont osv)? Sedan betyder det inte at ryggproblem kommer i 30-40års ålder, de kan komma vid 60års ålder...

• Giiaa
    vattenlilja skrev 2009-04-15 12:53:47 följande:
    När barnet "sitter" i bärsjal då hänger rumpan mera(tex i en vävd sjal, tyget är lite elastisk på diagonalen, så rumpan hänger som i en hammok-det är en mening för vävdsjal). Och ergonomiska selar (ja, ergonomiska) har flera lager tyg där barnets rumpa"sitter"( o coton där är inte lika elastisk, den är mera "stabil"). Därför skrev jag att i ergonomiska selar barnet är mera "sittande" Sedan som jag skrev tidigare- jag pratar inte om BB o liknande. De som skriver om att på 70tal när BB började användas o ingen fick ryggskada pga det. Men varför finns det så många som har ryggbesvär(ont osv)? Sedan betyder det inte at ryggproblem kommer i 30-40års ålder, de kan komma vid 60års ålder...
    Du menar mig antar jag
    Jag ger upp diskutionen , du vann !
    Känner mig inte alls upplagt att hamna i en hetsig debatt, ibland är det bäst att inte yttra sig ha d gott !
Svar på tråden När kan man börja använda bärsele???