Melly skrev 2009-04-19 15:54:26 följande:
Jag skulle inte ge flaska till en 2 veckors. Det finns alltid en risk att dom börjar att suga sämre på bröstet om dom blir vana med flaska. Det är helt olika sugtekniker och det är inte alla bebisar som kan skilja på dom.Det finns oxå bebisar som börjar att krångla vid bröstet efter en tid med flaska och så blir dom otåliga och sliter och drar i bröstvårtan och skriker. Och tillslut så kanske dom inte alls vill ta bröstet. Precis det hände mig med min äldsta dotter när hon hade börjat med flaska.
En liten fråga bara. Hur gammal är den äldsta? Använde du BARA sådan napp som idag finns om skall likna sugtekniken på bröstet så mycket det går?
Min äldsta är 5 år och när hon föddes fanns inte sådana nappar och jag fick samma problem som du. Min näst äldsta på 4 år använde jag samma typ av napp som med äldsta och det funkade att variera.
Nu med lillan som är 3 månader så fanns äntligen dessa specialnappar och de funkade perfekt att växla. Hon är dessutom prematurfödd och behövdes matas via sond några veckor då hon varken orkade via flaska eller bröst äta sig mätt.
Lillan har dock alltid valt bröstet i första hand då det runnit till lätt ifrån dem... men däremot har jag inte haft tillräckligt med mjölk så jag kunnat helamma utan fått ge i flaska som pumpades ur under de första 4 veckorna (både så med nr 2 och nr3)...
Nu tyvärr är lillan mjölkproteinallergisk så nu är det bara flaska som gäller men märks att hon saknar bröstet då hon gärna letar efter bröstet...
Men håller med dig att hon kan vänta att ge flaskan om hon känner sig osäker på att variera...
Men pumpa kan hon gott göra och frysa det extra hon har, då fortsätter hon nog dessutom att ha gott om mjölk och sen får hon ju en backuplager ifall något skulle ske så hon måste ge flaska och kan då ge bröstmjölk och på så vis slippa ersättning ett tag till eller kanske tom slippa det helt...