• uddetorp

Amma och ge utpumpad mjölk på flaska, ok eller?

Hej.

Jag födde en dotter för snart 2 veckor sen.
    Har nu börjat amma på heltid.
    Det spänner en del i brösten så har precis köpt en ammningspump från philips avent och tänkte börja pumpa för att få bort spänningar och undvika mjölkstockning.

Men nu är min fråga..vad ska jag göra med mjölken som jag pumpar ur?
    Man fick med en nappflaska så man kunde ge mjölken som man pumpat ur. Men det sägs ju att man inte ska ge nappflaska och ammning pga att dom kan bli tuttförvirrade.

Men hur ska jag göra? Stämmer det att dom kan bli tuttförvirrade och om så är faller, ska jag bara hälla ut mjölken jag pumpat?
    Eller stämmer det inte med förvirringen utan att det bara är att köra på med nappflaska och ammning?

Tack för svar och tips.

• Svar på tråden Amma och ge utpumpad mjölk på flaska, ok eller?
  • LyNxQ

har ni väl fått ordning på amningen brukar det inte vara någon fara att ge nappflaska..
    I annat fall kan du ju ge i kopp (finns nog på apoteket om du vill ha en speciell, annars går det nog med nåt som man redan har) eller så kan man ge med sked

• Felicia Adrian

Det är så olika från barn till barn.. Har 3 barn och de har varit olika. men alla 3 har fått på flaska plus ammat men gått olika bra.. 1 gick inte alls utan blev bara flaska och två funkat variera.
    Har en 3 månaders bebis nu. Det som skiljt nu och med de stora är att DrBrowns flaska fanns att köpa nu och inte med de stora. Sugtekniken är så nära amning man kan komma. Det har funkat kanon att både amma och ge flaska med lillan.
    Hon är även prematur så fått via sond med som pumpats ut.

Frys den mjölk du pumpar ut. Den håller sig i 3 månader i frysen. Så du måste inte börja ge på flaska nu. Utan mitt tips är att spara.

Är det barn nr1?
    Isf vet du inte om du kommer ha mycket mjölk hela tiden.. jag har haft med alla 3 rikligt med mjölk och pumpat ur 8 liter överskott under första månaden. Sen när produktionen stabiliserade sig ville den inte öka igen. Då var det skönt att ha ett lager att ge ifrån till en början när jag jobbade för att få igång mjöken innan jag gav upp och började med ersättning och delammade..
    Sen kan vara skönt att ha ifall du tex skall shopa kläder, frisören eller ut en kväll med tjejkompisar att det finns mjölk pappa kan ge när du inte är hemma.

så spara ditt överskott.

tips är fryspåsar för isbitar. då behöver du inte tina mer än bebisen vill äta

• uddetorp

jo när vi var på sjukhuset så gav vi henne delvis på kopp för att hon skulle få i sig rätt mat o vätska innan amningen kom igång. Men det var krångligt och kändes inte riktigt naturligt eller bekvämt.

Hon ammar ju dess utom med ammningsnapp så det kanske stimulerar ytterligare till att det skulle gå bra med flaska oxå, eller?

• Felicia Adrian
    uddetorp skrev 2009-04-14 17:48:26 följande:
    jo när vi var på sjukhuset så gav vi henne delvis på kopp för att hon skulle få i sig rätt mat o vätska innan amningen kom igång. Men det var krångligt och kändes inte riktigt naturligt eller bekvämt.Hon ammar ju dess utom med ammningsnapp så det kanske stimulerar ytterligare till att det skulle gå bra med flaska oxå, eller?
    kan det mycket väl göra... jag gjorde det i början med lillan med.
  • uddetorp

Ja, den pumpen jag köpte var sugknappen utvecklad så att den skulle vara så lik och naturlig som en bröstvårta som möjligt. Och det är ju bra.

Det kanske kan funka.

Men jag har bara ammat på heltid i ca 3-4dagar.

Kan jag börja pumpa och prova direkt eller ska jag vänta tills jag ammat ytterligare en tid?

Om jag kan börja, hur mycket ska man ge henne åt gången?

• Felicia Adrian
    uddetorp skrev 2009-04-14 17:58:34 följande:
    Ja, den pumpen jag köpte var sugknappen utvecklad så att den skulle vara så lik och naturlig som en bröstvårta som möjligt. Och det är ju bra.Det kanske kan funka.Men jag har bara ammat på heltid i ca 3-4dagar.Kan jag börja pumpa och prova direkt eller ska jag vänta tills jag ammat ytterligare en tid?Om jag kan börja, hur mycket ska man ge henne åt gången?
    Pumpa tycker jag du kan göra direkt. Det hjälper till att du fortsätter ha mycket mjölk.
    Sen om du väljer att ge flaskan eller inte det kan bara du känna själv vad som är rätt.
    Min personliga erfarenhet säger att ju tidigare barnet vänjer sig vid att växla mellan flaskan och bröstet ju lättare är det att få det att fungera.

Fast har du mycket mjölk så kommer du nog vilja amma varje måltid ändå till en början.

Med pumpning rekomenderar iaf jag att du pumpar var 3:e timme även om ditt barn äter mer sällan. Äter ditt barn tättare så pumpa efter varje eller vartannat mål efter vad du känner funkar för dig.

Som sagt bröstmjölken klarar sig 3 månader i frysen. Sen om man har en frys med tror det var 22 minus (går att kolla upp) så klarar sig mjölken 6 månader men normalt har man inte kallare än 18 minus och då klarar den sig i 3 månader. På sjukhusen har de den kalla frysen och där klarar sig mjölken då i upp till 6 månader..

Så pumpa på och frys ner det
  • Melly

Jag skulle inte ge flaska till en 2 veckors. Det finns alltid en risk att dom börjar att suga sämre på bröstet om dom blir vana med flaska. Det är helt olika sugtekniker och det är inte alla bebisar som kan skilja på dom.

Det finns oxå bebisar som börjar att krångla vid bröstet efter en tid med flaska och så blir dom otåliga och sliter och drar i bröstvårtan och skriker. Och tillslut så kanske dom inte alls vill ta bröstet. Precis det hände mig med min äldsta dotter när hon hade börjat med flaska.

• Felicia Adrian
    Melly skrev 2009-04-19 15:54:26 följande:
    Jag skulle inte ge flaska till en 2 veckors. Det finns alltid en risk att dom börjar att suga sämre på bröstet om dom blir vana med flaska. Det är helt olika sugtekniker och det är inte alla bebisar som kan skilja på dom.Det finns oxå bebisar som börjar att krångla vid bröstet efter en tid med flaska och så blir dom otåliga och sliter och drar i bröstvårtan och skriker. Och tillslut så kanske dom inte alls vill ta bröstet. Precis det hände mig med min äldsta dotter när hon hade börjat med flaska.
    En liten fråga bara. Hur gammal är den äldsta? Använde du BARA sådan napp som idag finns om skall likna sugtekniken på bröstet så mycket det går?
    Min äldsta är 5 år och när hon föddes fanns inte sådana nappar och jag fick samma problem som du. Min näst äldsta på 4 år använde jag samma typ av napp som med äldsta och det funkade att variera.
    Nu med lillan som är 3 månader så fanns äntligen dessa specialnappar och de funkade perfekt att växla. Hon är dessutom prematurfödd och behövdes matas via sond några veckor då hon varken orkade via flaska eller bröst äta sig mätt.
    Lillan har dock alltid valt bröstet i första hand då det runnit till lätt ifrån dem... men däremot har jag inte haft tillräckligt med mjölk så jag kunnat helamma utan fått ge i flaska som pumpades ur under de första 4 veckorna (både så med nr 2 och nr3)...
    Nu tyvärr är lillan mjölkproteinallergisk så nu är det bara flaska som gäller men märks att hon saknar bröstet då hon gärna letar efter bröstet...

Men håller med dig att hon kan vänta att ge flaskan om hon känner sig osäker på att variera...
    Men pumpa kan hon gott göra och frysa det extra hon har, då fortsätter hon nog dessutom att ha gott om mjölk och sen får hon ju en backuplager ifall något skulle ske så hon måste ge flaska och kan då ge bröstmjölk och på så vis slippa ersättning ett tag till eller kanske tom slippa det helt...
  • Felicia Adrian

TS jag pumpade i 4 veckor allt överskott. Sen sa personalen på neonatalvård i hemmet till mig att jag kunde sluta med det då lillan ammade så bra för att få en produktion anpassad till dottern... Det skulle jag inte gjort känner jag nu i efterhand.. Min produktion skönk fort och sen ville de aldrig öka och då lillan är prematur orkade hon inte suga i "tomme" för att få igång mjölken utan när det inte rann när hon sög utan bara kom ett fåtal droppar blev hon arg... Jag använde INTE flaska alls då utan hon hade bara fått via sond då... Fick börja ge på flaska från reserven då hon "absolut inte fick gå ner i vikt" eftersom det var några veckor kvar till hon egentligen skulle vara född... Men jag hade sålt 8 liter av det jag pumpade ur de fösta 4 veckorna och hade bara 2 liter kvar i frysen så fick vid 6 veckors ålder ge henne ersättning också... Sen blev hon mjölkproteinallergisk så då fick jag sluta amma helt...

Så mitt råd är att börjar du pumpa så sluta inte. Inte förens du märker att din bebis äter så du inte har "överskott" så det är "lönt" att pumpa för det blir nästan inget alls...

• Biancha
    uddetorp skrev 2009-04-14 17:58:34 följande:
    Ja, den pumpen jag köpte var sugknappen utvecklad så att den skulle vara så lik och naturlig som en bröstvårta som möjligt. Och det är ju bra. Det kanske kan funka. Men jag har bara ammat på heltid i ca 3-4dagar. Kan jag börja pumpa och prova direkt eller ska jag vänta tills jag ammat ytterligare en tid? Om jag kan börja, hur mycket ska man ge henne åt gången?
    jag undrar också hur mycket man ska ge barnet om man ger bröstmjölk på flaska..
    funderar på att börja ge delvis flaska som en slags reserv om jag inte är hemma när sonen ska äta så pappan kan mata utan min närvaro...

när man pumpar ut, ska man då pumpa ur bröstet helt eller hur mycket/hur länge ska man pumpa..?
Svar på tråden Amma och ge utpumpad mjölk på flaska, ok eller?