• Storlego

kompost

Hej!

Vi flyttade nyligen till hus där det fanns flera slutna komposter. Van från lägenheten vid kompost började vi slänga matavfall blandat med lite trädgårdsavfall i komposten. Efter tips slängde vi också i lite hästgödsel då det skulle "kickstarta" komposten. Nu vimlar det av vita maskar (larver) i den och den är aldeles varm. Betyder det att vi gör rätt eller föder vi upp skadeinsekter?
    Någon som kan sånt här?
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden kompost
  • Jack Dempsey

Vi har det också. Haft komposten i ca 1 år. Och vår kompost fungerar nog. Har ju blivit jord längst underst.

• Storlego

Har ni en massa vita larver i er också?

• Jack Dempsey
    Storlego skrev 2009-04-14 20:34:26 följande:
    Har ni en massa vita larver i er också?
    Ja larverna är främst vi locket. Men komposten verkar fungera. Vi blev rädda först men enligt en jorbruks affär så hjälper dem komposten. Vad som är sant kan jag ej säga.
  • ALJO

Fast dom vita larverna är nog fluglarver, dom hjälper säkert till med nedbrytningen, men om ni inte vill ha dom så kan det var för blött och för mycket kväve. Blanda i sågspån, torv, torra löv, halm eller annat torrt material. Håshållspapper funkar oxå.

• Julienne

Får jag flika in en fråga här?

Vi har precis köpt ett hus och det finns en sån där Grön Johanna på tomten. Den verkar inte varit använd på länge och är inte aktiv... Hur startar man den? Räcker det att bara börja slänga kompostmaterial? Sen har jag fått tipset tidigare att slänga tomma toalettpappersrullar som främjar luftcirkulation så det inte blir för surt? Nån som testat det?

• ALJO

Jag slänger både toarullar och äggkartonger (sönderrivna) i komposten.
    För att starta en ny kompost kan du rafsa ihop lite trädgårdsavfall att ha i botten, gamla löv, vissna perenner och sånt, sedan funkar vanlig jord bra för att få lite speed på det hela, alla mikroorganismer finns ju i jorden. Ja, sedan bara på med matavfallet.

• Storlego

Tack för alla tips! Då ska jag inte oroa mig över larverna även om de inte är så mysiga, och fylla på med lite torra löv och sånt (vi har massor i trädgården!).

• ALJO

Jo, en till grej, glöm inte att röra om i komposten ordentligt en gång i måndaen eller så, mycket viktigt så att det kommer in luft i komposten och den inte bara ruttnar. Ta en grep och vänd runt och rör om så gott det går.

• Diablo

Litet tipps när ni tar från trädgården och lägger i komposten, ta inte ogräs med frö, då kan ni få ut det i hela trädgården sedan

Svar på tråden kompost