• Widgren

Hund som "moffar"

Jag har en underbar dalmatinertik på ett år. Hon är fin och duktig på alla sätt och vis. Hon är lydig och vi tränar mycket klicker även om vi inte går på brukshundsklubb.
    Jag blir bara irreterad på en sak. Hon har börjat "moffat" på olika ljud, oftast om jag tittar på något tv program som AFV eller cesar eller liknande.
    Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta med det "tråkiga" beteendet!
    Någon som har något tips??

• Svar på tråden Hund som "moffar"
  • hmcc

Låter som om är lite spökig, det är förmodligen okända ljud för henne.

Prata med henne lugnt och bestämt och be henne gå och lägga sig.

• Widgren

Ja, jag säger "bädden" hon lägger sig i bädden men fortsätte att "moffa" och jag försöker på alla sätt och vis att få henne sluta. Har försökt lugnt och bestämt säga till men det funkar inte.
    Fler tips???

• Widgren

Har du några tipps på hur du avleder på ett bra sätt??
    Har försökt cesars metod att putta lite lätt och snabbt för att få hennes konsentration på mig och inte på ljudet men det funkar i någon sekund och sen moffar hon igen. Har hållt på så där i evigheter men det verkar inte funka... Hmf..

• köttbullelydnad

Det beror ju lite på hur "med på noterna" hunden är. Med min egen hund, som tror att spegelbilden av TV:n i fönstret är en elak inbrottstjuv som måste skällas ut, räcker det om man börjar köra lite trick, typ "höger, vänster". Alla knep är olika, beroende på hur hunden är

• Widgren

Ah, jag måste hitta ett bra sätt för min hund, men just nu känns det som det är omöjligt! Det här moffandet gör mig galen.. Man kan inte se de program på tv;n som man vill =P

Svar på tråden Hund som "moffar"