• Ninnah

Hur ska brösten kännas när man ammar?

Jag ammar fortfarande min dotter på 8 mån. Har inte undersökt mina bröst desto närmare vare sig under graviditeten eller under tiden jag ammat, men kände igenom dem ordentligt häromdan när jag duschade, och jag tycker att det är ju mest bara knölar och ojämnheter som känns. När jag bara känner över dem ytligt och klämmer med hela handen så känns de mjuka, inget speciellt men om jag börjar trycka med fingrarna längre in så känns ju både en och annan knöl, plus även nån slags smala "strängar "som far från bröstvårtan och uppåt och åt sidorna. Ska det kännas så här knöligt eller borde jag kolla upp det närmare? Hade en allmänläkare att känna på dem igår men hon tyckte inte att det var något att oroa sig över. Men jag kan inte riktigt släppa det ändå. Någon som kan lugna mej?

• Svar på tråden Hur ska brösten kännas när man ammar?
  • lövet2

Så länge man ammar, så är det små knölar överallt. Mjölkkörtlarna går på högvarv ...

You would be surprised ...
  • kramgrisen

har med sådana knölar och strängar.. antar et är mjölkkörtlar.. prova och massera ut dem när hon ammar.. så blir bröstet mjukt igen=)

• Dr Mupp

Det är mjölkkörtlar och mjölkgångar. Det är helt normalt.

• Ninnah

Tack ni som svarat! Skönt att höra att någon annan också har strängar i brösten, det är det som oroat mej mest. Har inga strängar som känns tydligt i höger bröst, men däremot två stycken som känns som smala sugrör ungefär i vänster bröst. Jag antar att brösten kan kännas olika utan att det är något fel?
    Kramgrisen, är strängarna som du känner stora eller små? Mina kan vara ca. 3 cm långa, ungefär. Jag tycker de känns lika både före och efter att jag ammat.

• kramgrisen

jag tycker de går egenom hela bröstet.. ut till bröstvårtan.. tror det är mjölkgångar? om sånt nu finns.. finns där hela tiden med..fast är mer mjuka efter ammning...

Svar på tråden Hur ska brösten kännas när man ammar?