• RiNan

Ni som varit i Thailand i november, hur var vädret?

Har beställt resa till Thailand i november. Är lite velig med datumet så jag har bokat 6e, 13e och 28e. Vi ska till Kata Beach i Phuket.

Någon som varit på den sidan av landet då och hur var vädret?

Ska ju vara ostalbilare i november än längre fram. Helst åker vi den 6e eftersom då får vi det hotellet vi vill, till ett bra pris och åker hem en bra tid. Den 13e flyger man hem 04.30. Och den 28e hamnar vi på ett annat hotell.

Vågar man åka i början av januari eller hamnar man i regn och moln?

• Svar på tråden Ni som varit i Thailand i november, hur var vädret?
  • Fröken Fräknig

Vi har varit på Phuket och även Kata 3 ggr och alla ggr i November. November tycker jag är en toppenmånad då turistsäsongen inte dragit igång fullt. Vädret har varit bra samtliga resor, men självklart kan det vara mulet och komma någon regnskur.

Hur länge ska ni vara borta?

• RiNan

Fröken Fräknig skrev 2009-04-15 17:34:52 följande:

Vi har varit på Phuket och även Kata 3 ggr och alla ggr i November. November tycker jag är en toppenmånad då turistsäsongen inte dragit igång fullt. Vädret har varit bra samtliga resor, men självklart kan det vara mulet och komma någon regnskur. Hur länge ska ni vara borta?
    Hej. Bara en vecka så vi måste lyckas pricka in en bra vecka När i november har du varit där? Kanske är för tidigt att åka 6/11?
  • Fröken Fräknig

Vi har varit där samma tid. Naturligtvis kan du ha otur och få dåligt väder, men det kan man ha i december också...

• RiNan

Fröken Fräknig skrev 2009-04-16 07:25:06 följande:

Vi har varit där samma tid. Naturligtvis kan du ha otur och få dåligt väder, men det kan man ha i december också...
    Jo, klart man kan ha otur med vädret... det kan man alltid. Men jag tänker såhär: Vinter/regnperioden pågår fram till oktober. Om vintern är lite långdragen kanske det håller i sig till början av november medan mot slutet borde den ha gett sig... precis som det är med våren här i sverige. Fast jag vet ju inget, har ju aldrig varit där så det kanske kan vara gaskande sol och kalasfint i september/oktober också?
  • Jordgubba

jag var i Thailand i slutet av November förra året. Först Phuket och sen PhiPhi Island. Vädret var ok. Vi var där ca 2,5 vecka och det var solväder kanske 1 vecka. Inte så mycket regn men mulet...

• Panna82

Vi åkte 4 november och var borta tre veckor. Hade kanonväder. Nån skur då och då men absolut inget som förstörde för oss.

• Panna82

Vi var på Phuket, Phi Phi, Koh Lanta o Koh Jum.

• SVejsan
    Panna82 skrev 2009-04-16 16:04:32 följande:
    Vi åkte 4 november och var borta tre veckor. Hade kanonväder. Nån skur då och då men absolut inget som förstörde för oss.
    Precis, bara bra att kunna fokusera om och göra lite utflykter ut från turistgettot... Man åker ju till ett nytt land för att se och uppleva nya saker inte bara för att fastna på en anläggning och äta spagetti cabonara... Ser man sig inte omkring finns det ju både varma och billiga badorter närmare! Så se er omkring då ni är i thailand och låt inte vädret nedslå er!!
  • Jelli

Vi var i Thailand (Phuket/Krabi/Lanta) i november (6-27) förra året. Det var lite varierande väder. Det kom några regnskurar, ibland några minuter, ibland kunde de hålla i sig ett par timmar. Vissa dagar var det molnigt, andra dagar sken solen. Tidigare har jag alltid åkt i februari och då har det varit klarblå himmel varje dag. Men det var varmt och skönt och vattnet var härligt. Trots att det var mulet så tog solen rejält så glöm inte smörja in er. Vi tyckte det var rätt skönt med lite mindre stekheta dagar eftersom vi ville hinna med att göra mycket. Skiner solen konstant orkar man kanske inte göra mycket mer än att ligga på stranden. Vi var supernöjda med vår resa!

• RiNan

Belly: bra vinkel med vädret. Det är faktiskt sant, man orkar inte så mycket när solen gaskar på så lite mulet är nog välkommet i alla fall :)

• Jelli

RiNan: Ja, det enda trissta var att man inte kan bestämma vilka dagar som det ska vara fint eller mulet. När vi skulle klättra upp för 1237 trappsteg gassade solen och när vi var på båtutflykt regnade det. Men vi var glada och nöjda ändå. Längtar tillbaks hela tiden oavsett väder!

• Rolander

Hej
    Min erfarenhet av vädret i Thailand är generellt att det är bättre väder genomgående i östra TH, Koh Chang etc. Man kan se att det regnar på andra sidan bukten ganska ofta men inte på KH. I nov påverkas vädret i västra delen av monsunen från Indien, dock påverkar den inte östra sidan så mkt. Även om det regnar så är det varmt o  gott överallt. Ju senare i nov, ju säkrare väder skulle jag tro.

Roger

Svar på tråden Ni som varit i Thailand i november, hur var vädret?