• dont ask

Jag ska måla här hemma :) Vart köper jag din bästa/biligaste färgen?

Jag ska måla här hemma :) Vart köper jag din bästa/biligaste färgen?

Jag hade tänkt mig gammaldagsrosa och mörkblått blandannat, vi ska måla över tapeter..

Vad är bra att tänka på innan amn sätter i gång och vad behöver man?

• Svar på tråden Jag ska måla här hemma :) Vart köper jag din bästa/biligaste färgen?
  • Sannaa

Avråder till att köpa billigaste färgen. Som tex Rusta har.
    Tänk på att färgen ska sitta i några år så jag skulle satsa på en lite bättre färg.
    Flügger eller Beckers har fina kulörer och det är riktigt bra färger.
    Annars får du bara måla om säkerligen om några år.
    Billiga färger håller inte länge.

• CeeJay

Jag hade också satsat på Flüggers färg, där har vi köpt all vår färg och är supernöjda.

• AstraTrillian

Avråder också från de billigaste typ Rusta och ÖB. De är så vattniga att man måste måla 128 lager, så det blir knappt billigare och mycket jobbigare.

• Suri

Vi har "budgetmålat" i ett rum och en toalett och en hall med färgen från Rusta. Ingen höjdarkvalité kanske men absolut helt ok, mycket prisvärd. Är ju skitbilligt. Gick hur bra som helst och vi är nöjda.

• Odella

Har också målat med ÖBs och Rustas färger och ja de är vattniga så man kan behöva måla 3 lager istället för 2, men det är ju så billigt så det spelar inte så stor roll. Jag tycker de har fina färger. Och de har hållt väldigt bra.

• thebettygirl

Om ni bor i närheten av göteborg så tipsar jag om Hornbach som enligt vår erfarenhet är billigast på det mesta, även på kända märken. Då har vi renoverat sammanlagt en lägenhet på tre r.o.k. och sen tre rum i vårt nuvarande boende. Bauhaus och de andra stora kedjorna är också ofta billigare än Flügger-affärerna. Åk runt och kolla lite hos de alternativ som finns nära dig!

• thebettygirl

Glömde skriva vad man behöver:

- Tillräckligt med färg (butiken brukar veta ungefär hur mycket som krävs av den aktuella färgen)
    - Pensel för att komma åt i hörn och liknana
    - Täcktejp så om man vill minska risken för att måla på fönsterkarmar och liknande
    - Målartråg med extra ilägg
    - Roller, gärna även ett förlägningsskaft
    - Täckpapp eller annat att täcka golvet med

Jag tror att jag fick med det mesta.
    Köp gärna små testburkar av färgen först som ni provmålar med. Färgerna ser ofta annorlunda ut på plats än vad de gör i butiken. Och när ni ändå håller på, fundera på om ni inte ska måla taket när ni ändå håller på och fixar! Ofta så ser man när man gjort en sak i ett rum att även andra saker kan behöva fräschas upp

• Epona

Har använt Rustas färg för att den är billig och täcker bra. Målade över en mörkgul tapet till vit och en kompis målade över en blå tapet till vit. Både hon och jag behövde bara måla två gånger.

• LiindaE

vi har provat rustas o öb vid ett tuillfälle blev inte bra fick måla typ 347 lager och ändå var det inte snyggt

nästa gång köpte vi en dyrare förg som dom blandade åt oss på plats ...jeeeesus vilken skillnad

• principisessan

fast förut hade Rusta ett annat märke på väggfärg, och den var bra.. väldigt matt så att det lätt blev fläckar från fingeravtryck tex, men täckte jättebra. Nu har de bytt till ett annat märke som är jätte rinnigt. Målade med snickerifärg här hemma trappräcken. Fick måla 4 lager trots att vi grundmålat en gång innan.. surt. Hade jag vetat det skulle jag aldrig ha köpt så billig färg

Svar på tråden Jag ska måla här hemma :) Vart köper jag din bästa/biligaste färgen?