Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Hur långt får man flytta vid separation?

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-15 17:49:14 följande:

Finns det någon undre gräns? Har för mig att jag har läst 4 mil någonstans?
    Nej det finns ingen undre gräns. Barnet får inte ens flytta till grannhuset utan att båda vårdnadshavarana skriver under.
  • Anonym (123)

En liten varning bara! Man tar en otroligt stor risk om man flyttar utan den andra vårdnadshavarens underskrift!

Om barnet har börjat på dagis så anses barnet ha sin sociala trygghet på den ursprungliga orten. Om du då flyttar och pappan motsätter sig det så kan de faktiskt skriva barnet hos pappan bara för att han bor kvar på orten.

• Anonym (123)
    pegga skrev 2009-04-19 07:41:36 följande:
    Aggexa kör med vilda-västern-mammornas argument, att kringå lagen och skapa fakta på marken, som sen blir svåra att återställa.Och det funkar tyvärr ibland, men det gör det inte alltid, och det går inte alltid att veta vad det har för konsekvenser, så det är ett risktagande, hur man än ser på saken.
    Hon har uppenbarligen inte lyssnat på de ledsna mammor som försökt flytta utan pappans underskrift och därför förlorat barnens boende. Om pappan begär att TR snabbar upp ärendet så gör TR det eftersom detta anses viktigt.
  • Anonym (123)

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-20 13:50:47 följande:

Jag står själv inför en flytt där pappan motsätter sig. Han vill att vår son ska gå kvar på dagis där han går nu. Jag jobbar och har hela mitt sociala nätverk i den närliggande staden som jag vill flytta till och även vill att sonen ska flytta med till. Jag vill även att pappan ska flytta och bo i närheten (han jobbar också i den staden).För att min son ska ha det bra så anser jag att det är TIDEN med barnet som är viktigt. Att pendla fram och tillbaka två ggr per dag för att lämna barnet på sitt ursprungliga dagis skulle det ta 3 timmar. Dessutom vill jag ju ordna det socialt och ekonomiskt för mig själv så att det därigenom blir bäst för min son.Frågan är djupare och mer komplex än vad de i Kaliber lyckades få fram och det irriterar mig innerligt.Någon annan som lyssnade?
    Hela poängen med gemensam vårdnad är att föräldrarna TILLSAMMANS ska fatta genomgripande beslut för barnet. Flytt till en annan ort är definitivt ett genomgripande beslut.

Varför tycker du att just du ska bestämma själv över vart sonen ska bo?
    Och vad skulle du tycka om pappan helt plötsligt tog med sig sonen och flyttade några mil bort?
  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-04-20 17:38:35 följande:
    mina barn har varit skrivna hos mig alltid sen jag o deras pappa separerade och varje gång jag flyttat har jag blivit tvungen att ha hans underskrift för att vi har gemensam vårdnad men nu när han flyttade ensam ( men han har barnen varannan vecka) behövdes inte min underskrift eftersom han inte flyttade med barnen då dom är skrivna hos mig. Barnen går på dagis o i förskolan hos honom o varannan vecka hos mig men det är bara tills efter sommaren då ska hon börja i ettan o då får dom bara gå där dom är skrivna vad jag fått veta. förmodligen kommer det bli ett himla liv eftersom han anser att hon är redo att välja själv fast hon bara är 7 år jag anser inte att hon ska bestämma själv då det enda hon kommer tampas med är skuldkänslor. då tar jag hellre bråket även om jag hatar att bråka med exet.
    Ligg lågt! Om föräldrarna inte kan komma överens om val av skola så är kommunen skyldig att erbjuda plats i den skola där barnet är skrivet. Alltså kommer dottern att få gå i skolan hos dig utan att du behöver lyfta ett finger. Du behöver inte bråka med exet, det är kommunen som placerar barnet.
  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-04-20 18:54:46 följande:
    ja men nu har ju han haft henne i en förskoleklass där han bor nu för att hon skulle få kompisar där om hon "väljer" att gå i skolan hos honom. jag håller mig från att säga ngt nu för jag vill inte starta något bråk men om han fortsätter låta henne tro att hon ska få välja så kanske hon blir o må dåligt redan nu över det? hon brukar sitta o dividera själv om hur hon ska göra. det är jobbigt för mig. vet att jag har kommunen här samt dagis o skol personal på min sida ( dom ville hjälpa mig redan när han skulle flytta men eftersom jag tänkte att det handlade om ett halv år o att dom borde få vara med sin pappa så länge det gick lät jag honom fortsätta ha dom varannan vecka trots flytten ) men jag vet ju inte hur han pratat med dom i andra kommunen. men det kanske är den här kommunen som jag bor i med dottern som bestämmer?? om man nu kan säga så...
    Fast om ni redan har skrivit in henne på skolan i hans kommun så kommer hon ju att fortsätta gå där. Då har ni gjort ert val.
Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?