• Ninni08

Tar inte napp. När och hur ska man börja med snuttefilt?

Som rubriken lyder så vägrar min 7 veckors bebis napp så mna bröst är hennes napp. Vi har provat flera olika märken men hon spottar bara ut dem och blir ledsen.

Jag funderar på hur vi ska trösta och söva henne när jag har slutat att amma. En snuttefilt antar jag är ett alternativ. Men när ska man börja med det och hur har ni vant dem vid att tycka om filten?

• Svar på tråden Tar inte napp. När och hur ska man börja med snuttefilt?
  • lia76

Inte alltid de vill ha snuttefilt heller.
    Min dotter vill varken ha snuttefilt eller napp.
    Hon får somna ändå.
    Visst kan hon vara lite ledsen, men hon kan trösta sej själv och somnar gott efter ett tag.

Stella och Ida
  • karmasus

Min dotter ville inte ha napp förrän hon blev 12-14 veckor. DÅ kom hon på att det var ganska trevligt. Vi provade alla nappar som existerar och plötsligt tog hon en av dem och den sorten blev det. Innan dess var jag hennes napp vilket var skitjobbigt!

Hon är snart 2 år idag och har ingen snuttefilt. Hon har dock ett favoritkramdjur hon vill sova med - en kanin som hon fick när hon var 18 månder. =)

• Sanna86

Min dotter fick sin snutte, ett sånt där djur, när hon var ca 2 månader. Då gav jag henne den när hon låg på skötbordet. Efter ett tag fick hon den mer och mer, t ex när hon skulle sova. Vi la den alltid på samma sida om henne. Nu är det hennes trygghet! När hon var mindre var det nog mest doften, känslan och smaken som hon kände igen. Nu känner hon igen den till utseendet också. Hon är 6 mån.

• Dr Mupp

De behöver ingen snutte. Snutte är till för att vara en substitut för mamman. En bebis som får den närhet den behöver från sina föräldrar tar ingen snutte.

• gosmamman

Vår dotter hade en brun liten filt som vi anv som en sval sommarfilt, den åkte med överallt, i vagnen, i bilen, hemma osv. mest för att den var alldeles lagom stor, tunn och praktiskt. Vi hade inte för avsikt att det skulle bli en snuttefilt men rätt var det var aå upptäckte vi att hon blev jätte lugn och nöjd när hon fick den och blev jättesur när ngt annat barn tog den så hon var nog runt 8-10 mån när vi verkligen fattade att det var en storfavorit men nu tycker jag det är praktiskt och tryggt att hon har den när hon börjat på dagis.

• Åskan

Det du sä'ger låter lite löjligt. Jag fick hur mkt närhet som helst av mina föräldar, de sov bredvid mig tills jag somnade (högt upp i ålder, minns det till coh med), kramade mig mkt, tog mig i knät, läste saga, jag fick komma till dem när jag ville på nätterna etc, men jag hade ändå min gossenalle, också, jämt när jag skulle sova.

Dr Mupp skrev 2009-04-15 19:31:37 följande:
    De behöver ingen snutte. Snutte är till för att vara en substitut för mamman. En bebis som får den närhet den behöver från sina föräldrar tar ingen snutte.
  • Åskan

Gud hjälpe mig då, om min dotter tar sin kanin som jag köpt åt henne som jag sätter i hennes säng när jag lägger henne med nappen i munnen också. Jag vill att det ska bli hennes snutte o att hon ska komma till ro med den. Min son måste känna på min en sambons bröst för att kunna somna o vaknar många många gger per natt för att känna fall nån av oss är där. Han är 2,5 år. Han får gärna ligga nära, men man sover ju inte så bra om nån ligger o pillar en på bröstvårtorna nätterna igenom.

• Majas

Jag lade snuttefilten bredvid min lilla kille i sängen även fast han var för liten för att förstå vad det var. Jag började när han bara var någon månad gammal. Sedan en morgon när vi låg i sängen började han föra den över ansiktet och mysa med den. Nu är den helt magisk. Han är nu 5,5 månader. Så fort han får snuttefilten och han är trött och nere i varv så somnar han. Den ger något obeskrivligt lugn. Jag använder mig av dinglisar som jag köpt på Babyland som snuttefilt. De säljs även på nätet. Har flera styckna. En på varje våning och en i vagnen är ett måste!

Lycka till.

• Rilles Tilda

Min son tog inte heller napp så länge jag ammade och han åt ersättning. (Jag har dock alltid haft nappar tillhands och provat att erbjuda han dem när han varit krånglig och inget annat hjälpt)

Han hade en dinglis-snutte, som han sög lite på, eller så sög han på tummen. Dinglisen lägger han ofta över ansiktet när han ska somna.

Nu vid 6 månader när han äter mest fast föda eller gröt så verkar det som han vill ha nappen ibland för att somna, tillsammans med dinglisen. Så han snuttar en stund innan han somnar, då spottar han oftast ut den.

Min teori är iaf att det är för att hans sugbehov inte blir riktigt tillfredsställt nu när han inte äter från flaska så mycket längre. Och nappen är tydligen godare än tummen.

• Rilles Tilda

Min son tog inte heller napp så länge jag ammade och han åt ersättning. (Jag har dock alltid haft nappar tillhands och provat att erbjuda han dem när han varit krånglig och inget annat hjälpt)

Han hade en dinglis-snutte, som han sög lite på, eller så sög han på tummen. Dinglisen lägger han ofta över ansiktet när han ska somna.

Nu vid 6 månader när han äter mest fast föda eller gröt så verkar det som han vill ha nappen ibland för att somna, tillsammans med dinglisen. Så han snuttar en stund innan han somnar, då spottar han oftast ut den.

Min teori är iaf att det är för att hans sugbehov inte blir riktigt tillfredsställt nu när han inte äter från flaska så mycket längre. Och nappen är tydligen godare än tummen.

• NiniMe

Min lille kille har alltid haft en snutte med sig sen den dagen han föddes, men de e inte förrän han va typ 6 månader han började snutta på den innan dess lukta han att den va där Du kan ju börja med snutte när du vill, köp en mysig snutte bara Finns många skitsnuttar, jag e snutteexpert själv hahaha, jag var skitnoga när jag köpte hans att den skulle kännas mjuk o skön Ha den med dig över allt, ha den nära dig så den luktar dig...

Svar på tråden Tar inte napp. När och hur ska man börja med snuttefilt?