• Celin

Billigt eller gratis i Stockholm med omnejd?

Hej,

Vad har ni för tips på saker att göra med barn i stockholm till sommaren.. (främst juli) som helst inte kostar en förmögenhet? Jag är ensamstående och behöver därför försöka vara lite sparsam ekonomiskt men vill ändå göra roliga saker på semestern.

Min son kommer att vara 2½ men det är säkerligen fler än jag som är behov av lite tips på aktiviteter och små smultronställen att upptäcka ... så skriv ner allt ni kommer på och möjligtvis ev. kostnad eller annan info som kan vara bra att veta...

// Celin

Walleman, 070307
  • Svar på tråden Billigt eller gratis i Stockholm med omnejd?
  • Fredrik Al

Ta en promenad ute på Djurgården, väldigt vackert att promenare där.

• Celin

Fredrik Al - Tackar, jo det är det verkligen men.. en liten kille med mkt spring i benen tror jag inte uppskattar det lika mkt - eller kanske är det mer mamma som får springa marathon efter honom....

tänkte lite mer olika parklekar, badplatser som är barnvänliga, 4H - gårdar, båtresor typ Waxholmsbolaget med ev möjlighet att tälta...

Walleman, 070307
  • Mrs Cykel

Jag kan tipsa om en bok som jag har. Den heter typ Aktiviteter för 08:or, 0 till 8 år. Eller nej, den heter inte så men har den innebörden. Där finns saker man kan göra i Sthlmsområdet. Där står också om utflyktsmål, parklekar etc.

• Mrs Cykel

Den heter "08 för 0 - 8 år", så det var inte SÅ långt ifrån.

• Tinnys

Vet inte hur långt du bor ifrån Huddinge, de har en jätte mysig park och djur, inte lika många i juli som nu men kaniner, ankor och sånt. Hågelby har också lekpark, bilar man kan åka i och djur... ligger i Tumba.

• Tinnys

Kom på en till. Mulle meck parken i solna. Min 2,5 åring älskar dessa parker.

• Celin

Mrs Cykel, tack - ska kolla på biblioteket om de har den här...

Tinnys - ska kolla upp det - vi bor på en ö, så allt är väl långt men inom SL-nätet är ok.. kusiner som bor där i närheten så vore ju perfekt att kombinera..

Walleman, 070307
  • hallooj

Skansen, häftiga djur som man kan snacka om bra länge sen efter.
    Dom har ju hästridning där också.
    Tror det kostar max 100kr för vuxen och gratis för lillen.

Kulturhuset brukar ha saker för barn, typ högläsning och saker att pysla med, rita eller så, kuddrum, m.m. och lunchställe högst upp som brukar servera pankakor, om det är en regning dag.

Vitabergsparken, tror det är där dom har teater va.? =)

Finns nog en hel del, gäller bara att komma på det...

Försent för att fundera på detta den här tiden på dygnet, vi mammor ska väl vara i sägns så här dax. =)

• Celin

Tackar för alla förslag och passar på att puffa lite..

vad finns det för waxholmsdestinationer (åka båt) till närliggande ställen som är lämpliga för barn?

Fler parklekar och var ligger dem?

bad som är inte allt för befolkade, bra för barn - eventuellt kiosk så man kan köpa glass etc?

museum, lämliga för en aktiv/vild men ändå upptäcksbenägen 2½ åring

behöver en lång lista med alternativ för sommaren...

dagsutflykter och möjligt med övernattning

Walleman, 070307
  • Tant Green

På Grönan är det både gratis entré och gratis åk tills de fyller 4 år.

• lillabebben

Parkteatern brukar ha barnteater. Gratis och mysigt att sitta ute i gräset och ha picnic samtidigt. Googla på parkteatern så hittar du deras program.

I Aspudden finns 4H-gård och stor rolig lekplats (nära T-banan).

Ute i Kungsängen finns badplats vid Lillsjön. Barnvänligt och mysigt, kiosk och minigolf finns. Lite långt bort bara.....

Tältning på Grinda är min favorit. Finns stugor att hyra också. Där kan man bada, grilla, fika, titta på djur (grisar och sånt) och bara njuta av lugnet. Där finns heller ingen biltrafik. Kostar väl ca. 200-300 ToR med båt har jag för mig.

• Celin

Tusen tack, Man blir lätt så lat för att komma på ngt bra, så man antingen bara hamnar på gården hemma eller inte gör något alls.. jag ska göra mig en lista med alla tips jag får, för att kunna ha möjlighet att efter väder och vind och ekonomi välja vad vi ska hitta på..

// celin

Walleman, 070307
  • ringblomma3434

Som någon skrev tidigare, Mulle Meck-parken i solna är jättebra!!
    Tekniska museet har massor av roliga saker att leka med.
    Parkleken i aspudden med kaniner, getter, grisar, höns, hästar + gungor odyl, är väldigt bra, det finns ett litet fik där också.
    Kulturhuset har mycket kul.
    Vasaparkens lekpark är också bra.

Svar på tråden Billigt eller gratis i Stockholm med omnejd?