• Anonym

Är det meningen att man ska ta helt jävla slut av att jobba på förskola?

Jag vet inte om jag har gjort fel yrkesval eller om det ska vara så här? Men jag kan säga att idag började jag gråta på jobbet av all press och stress som det innebär. (inte inför barnen) Så här såg denna dag ut:

*fick veta på morgonen att 4 av 12 pedagoger var sjuka idag (inget ovanligt tyvärr) Inre stress direkt, hur ska vi lösa dagen med aktiviteter, raster och stängning osv.

*Efter en ganska bra förmiddag ,trots allt, kommer en hysteriskt jobbig lunchsituation där barnen springer från sina platser, inte lyssnar, inte har något bordsskick. (heller inget ovanligt...)

*Dagen fortsätter med mycket konflikter, mycket medlande och mycket tjatande.

Barnen lyssnar inte på oss! Det spelar ingen roll om man använder mjuk, pedagogisk röst eller hård, sträng röst. Jag är helt jävla slut! Jobbet tar all kraft och jag har själv två små barn.

Ville bara skriva av mig.. vet inte om jag ska byta branch helt eller vad jag ska göra? Jag trivs innerst inne på denna förskola, men det är så sjukt mycket stress!

• Svar på tråden Är det meningen att man ska ta helt jävla slut av att jobba på förskola?
  • Anonym

Min syster har de likadant på hennes förskola. Finns ingen av personalen där som inte gråtit av stress på jobbet. Det är så tragiskt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-15 20:50:46 följande:
    Min syster har de likadant på hennes förskola. Finns ingen av personalen där som inte gråtit av stress på jobbet. Det är så tragiskt.
    Usch!

Detta är ett nytt jobb för mig, har bara jobbat sen i januari efter att ha varit föräldraledig. Var på en annan förskola innan där jag INTE trivdes alls, det var dålig ledning där. Hoppades och trodde så att det skulle bli bättre nu. Och det är ändå bättre än min förra fsk, har en underbar chef här. Men stressen och barnen som inte lyssnar... det är nästan värre här.
  • Anonym

Jag fick helt chock vid praktiken på lärarutbildningen och märkte snabbt att det inte var något för mig. Jag var helt slut och hade fruktansvärt huvudvärk varje dag under praktiken. Man räckte aldrig till och incidenter hände hela tiden.

• Anonym

Jag har jobbat i förskola sedan-88. I början var det bra, när det fanns tillräckligt med personal och det var inte så stora barngrupper då. Men som det ser ut nu!!! Det tar kål på en att jobba på "dagis", man känner sig som en urvriden trasa!! När mina 2 yngsta barn var små, jobbade jag deltid på en småbarnsavdelning med 16 barn och 2, 75 personal, sällan fick vi vikarie om någon var sjuk! Jag var totalt slut när jag skulle hem till mina små. Blev sjuk hela tiden också själv. Nu är jag hemma med yngsta barnet och han jag tänker inte sätta honom iförskola innan han är 3 år. Dels för hans skull och dels för hela familjen ska må bra. Vet ej om jag orkar jobba på förskola igen! Politikerna borde väl fatta att det går inte att ta in hur många barn som helst!! Jag känner verkligen med dej!!!

• Tashmira

Usch! Känner verkligen med dig! Jag har alltid imponerats och beundrat de som arbetar med de yngre barnen. Själv skulle jag aldrig orka!
    Fast jag var på högstadiet, och det gick inte mycket bättre...
    Det funkar helt enkelt inte med de stora elevgrupperna som är idag!

Länken är till mitt blogginlägg efter jag gått i väggen.

tashmiras.blogg.se/2008/march/langesedan.html

Hoppas det löser sig för dig på något sätt!

• Anonym (mammatilltre)

BYT JOBB!!! Det går bara ut över barnen och som den mamma jag själv är så skulle jag inte vilja att en "sån" ska ta hand om mina barn hela dagarna. Svårt att formulera på ett fint sätt men jag menar inget illa. Är bara rädd om mina egna barn.

• Majblomma12

Usch, vad jobbigt det låter!

Jag, som förälder, blir ju inte glad då man läser sånt här. Det är ju bedrövligt att personalen ska gå så på knäna. Att ta hand om barn, och leda dem pedagogiskt, det är ingen lätt sak. Oprah har så rätt när hon säger att bli förälder är det tuffaste jobb som finns. Och ni som ska vara "ställeföreträdande förälder" åt kanske 20-talet barn.

Jag skulle mer än gärna betala mer i förskoleavgift, för att få ökad bemanning i förskolan. Jag tycker maxtaxan är lågt satt, faktiskt.

Jag brukar försöka uppmuntra personalen så gott jag bara kan, dels genom att tala om för dem vilket bra jobb de gör, dels genom att baka en tårta eller köpa med mig bullar eller annat gott då och då.

Vad jag vill säga är att jag tycker förskolepersonal är fantastiska och ni är värd mer lön och bättre arbetsvillkor!

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead!
  • Anonym

Jag kan bara hålla med inlägg 7.

Har inte så mycket vettigt att komma med i form av tips och råd, ts, men jag tycker iallafall att ni är fantastiska, ni som arbetar inom barnomsorgen. Ville bara säja det.

• Buddha74

Jag personligen tycker det är helt fantastiskt att någon orkar jobba på förskola. Det måste vara otroligt tungt jobb. Jag är helt slut om jag umgåtts några timmar med bara 5 barn(mitt + kompisars), och då är jag inte ensam med dom ens. Ljudnivå och allt annat gör ju att man blir så mycket tröttare än vid ett "normalt" jobb.

Jag vill bara säga tack till alla som väljer att ta hand om våra barn.
    Ni och lärare och sjuksköterskor och liknande borde ha mycket mer betalt. Mycket ansvar, studielån och liten lön. Det är riktigt synd. Jag håller med inlägg 7. Jag skulle gärna betala mer i avgift för att det skulle vara mer personal. Mindre antal barn/personal.

• Anonym
    Tashmira skrev 2009-04-16 14:01:12 följande:
    Usch! Känner verkligen med dig! Jag har alltid imponerats och beundrat de som arbetar med de yngre barnen. Själv skulle jag aldrig orka! Fast jag var på högstadiet, och det gick inte mycket bättre...Det funkar helt enkelt inte med de stora elevgrupperna som är idag!Länken är till mitt blogginlägg efter jag gått i väggen.tashmiras.blogg.se/2008/march/langesedan.htmlHoppas det löser sig för dig på något sätt!
    Tack för din länk! Hann bara skumma nu, men ska ta mig tid att läsa ordentligt.

Jag är utbildad 1-7-lärare egentligen, men har aldrig jobbat som lärare pga av svårt att få fasta tjänster i de lägre åldrarna. Var trött på vik. och sökte mig därför till förskolan där det finns gott om jobb. Och jag förstår ju varför! Att orka med detta ett helt yrkesliv går ju bara inte. Men som jag förstår så är det inte mycket bättre i skolan.. Vet bara inte vad jag ska göra istället? Tycker inte jag är bra på nåt annat. Jag är bra på svenska, men vet inte vad det kan leda till om det inte är inom skolans värld. (Är inte bra på datorer/ekonomi, så nåt "sånt" jobb går inte)
Svar på tråden Är det meningen att man ska ta helt jävla slut av att jobba på förskola?