• januaribebis09

Min bebis kan inte somna på dagen

Hej!

Min kille är 3 månader och sover 6-timmars pass på nätterna (jättelyxigt jag vet), men myntets baksida är att han har jättesvårt att sova på dagarna. Eller snarare att somna in. Det som funkar är att gå ute i vagnen, somna vid bröstet (ibland) eller ha dammsugaren på. Men det är omöjligt att få honom att somna utan detta, dvs av sig själv. Hur trött han än är går det inte. Han ligger och kippar med ögonen, gäspar och vrider och vänder sig, men gråter tills jag tar upp honom. Och om han väl somnar in vaknar han av minsta lilla ljud. Han verkar otrygg och orolig på nåt sätt.

Har ni några tips på hur jag kan få honom att somna bättre? Han vägrar ta napp.

• Svar på tråden Min bebis kan inte somna på dagen
  • pojkens

min son krånglar alltid på dagarna när han ska sova. han blir supertrött men vägrar sova så jag går och bär på en fäktandes skrikande bebis i 10-20 minuter innan han ger upp och somnar. Inte så kul alltid. Somnar han aldrig i famnen alls? Min son tog inte heller napp men vi försökte nästan tvinga in den i munnen och när han väl tog den så lugnade han ner sig och slappnade av och kunde somna. han kan inte somna utan den på dagarna , bara på nätterna.
    Jag vet iof inte om detta var några tips. Men kanske testa igen med nappen och testa olika bärpositioner för att se om han kan slappna v på något sätt. När det är riktigt jobbigt så stoppar vi in honom i vår ergo bärsele och drar för huvan så han inte kan se så mycket, då slocknar han på 30 sekunder.

• Reyngirl

Min son är lika gammal som din och han har börjat krångla lite med dag-sovande den sista veckan.
    Om han somnar i din famn varför inte låta honom göra det? Han går nog igenom en utveckligsperiod just nu och behöver lite extra kärlek. Visst det är tråkigt att bara sitta med dom i famnen men om du inte har fler barn att ta hänsyn till så kanske det kan vara värt att offra en vecka för att han ska känna sig tryggare Det går i vågor med sömnen. Ibland vill dom ha mer närhet och sen nån period klarar dom det själv.

Testa snutte annars. Vi har både napp och snutte till vår son och han kommer mycket bättre till ro när han får sin snuttefilt jämfört med att han bara har nappen.

Jag tror det är rätt bra att introducera en snutte runt denna åldern för dom är så mottagliga nu. Vi gjorde likdant med dottern och hon älskar sin snutte, den lever verkligen upp till namnet snutte för hennes del nu!
    Det finns tunna flanellfiltar från Just Born som är perfekta, för dom kan råka komma över ansiktet utan att det är någon fara.

• suzy

Har samma problem med min dotter! Hon är 2 månader om några dagar. Hon somnar i min famn eller när jag ammar men så fort jag lägger ner henne (efter ca 5 min) så vaknar hon och är ledsen. Provar med napp som gör att hon somnar om ibland men hon vaknar så fort hon tappar den och så får jag stoppa in den igen och igen för att till slut ge upp och ta upp henne. Då somnar hon oftast om igen... Så börjar vi om igen :) Har försökt få henne att sova nu sedan kl. 10. Nu har hon precis somnat igen får se om hon sover en stund. Hon sover också på natten. Inatt sov hon från 20-04. Jätteskönt såklart men det är lite frustrerande att inte få något gjort innan andra dottern ska hämtas från dagis.

Men som Reyngirl säger det är nog en utvecklingsperiod där de behöver mycket närhet. Sover din son själv på natten? Min dotter ligger i vaggan precis brevid mig och sover med mig i sängen efter att hon vaknat första gången till morgonen vid 8-9 tiden. Så hon får mycket närhet på "natten" också tycker jag. Min första sov aldrig med oss i sängen och hon sov på dagarna. Fast hon var kanske lite äldre innan hon gjorde det, minns inte riktigt...

• Gravid2008

Jag har också samma problem med min 2 månaders. Har haft det sedan hon var 3 veckor. Sover utan problem på natten, eller ligger vaken själv, men på dagen vill hon inte sova alls. Ibland kan hon somna i bilen och ibland när jag är ute och lunchar. Hon vägrar napp.
    Önskar hon somnade i min famn, hon är tvärpigg och nyfiken. Det resulterar ju i att eftermiddargarna och kvällarna blir jobbiga, då är hon supertrött efter att ha varit vaken sedan klockan sju. Men kan inte komma till ro och somna,

• januaribebis09

Det där med snuttefilt var ett bra tips, tack. Har beställt en sk diinglis på nätet, hoppas det kanske skapar någon sorts trygghet.

Jag tror inte det är någon utvecklingsfas, eftersom han har varit så här sedan han var ca 1,5 månad gammal.

Han sover själv på natten (i spjälsäng bredvid oss) mellan 23 och 6 och därefter i vår säng efter amning. Det är ju jätteskönt men eftermiddagarna och kvällarna blir ju jobbiga precis som Gravid2008 skriver eftersom han sovit så lite (och framförallt inte sammanhållet) på dagen.

Vet inte om jag bör försöka "avvänja" honom vid dammsugaren. Han älskar det ljudet och är i princip det enda som kan söva honom. Att gå och bära runt honom varken funkar för honom eller för min rygg. Men dammsugaren står på och går långa stunder varje dag då jag försöker söva honom. Snart går den väl sönder ;)
    Och extremt opraktiskt då vi inte är hemma.. kan ju inte direkt släpa med dammsugaren överallt ;)

• januaribebis09
    Gravid2008 skrev 2009-04-16 15:21:48 följande:
    Jag har också samma problem med min 2 månaders. Har haft det sedan hon var 3 veckor. Sover utan problem på natten, eller ligger vaken själv, men på dagen vill hon inte sova alls. Ibland kan hon somna i bilen och ibland när jag är ute och lunchar. Hon vägrar napp. Önskar hon somnade i min famn, hon är tvärpigg och nyfiken. Det resulterar ju i att eftermiddargarna och kvällarna blir jobbiga, då är hon supertrött efter att ha varit vaken sedan klockan sju. Men kan inte komma till ro och somna,
    Gravid2008 - hör inte ämnet till men hur lägger man till sitt bloggnamn så att det syns i inlägg såsom du har gjort? :)
  • Gravid2008
    januaribebis09 skrev 2009-04-16 16:54:17 följande:
    Gravid2008 - hör inte ämnet till men hur lägger man till sitt bloggnamn så att det syns i inlägg såsom du har gjort? :)
    Under kontoinställingar. Men du måste vara plusmedlem.
  • MammatillEdvin

Min son började också ställa högre krav på att bli sövd på dagen när han var 3 mån. Jag har fått för mig att det har med utvecklingsperioder att göra. Dvs det händer så mycket i livet att det är svårt att komma till ro.

Tips:
    -Brios "Vyssan-lull"-tassar
    -Vagna
    -Promenera
    -Gunga i babysitter, t ex Babybjörns. Den gungar också lite av sig själv när barnet sitter i den.
    -Låt barnet somna i bärsele.

Jag har försökt att undvika att sonen somnar med tutten i munnen. Och inte för att vara taskig mot honom utan för att jag vill ge honom en chans att somna på egen hand. Vaknar han till är chansen större att han kan somna om på egen hand. Men här gör ju alla som de vill och känner för. (Såklart ;) )

Lycka till!

• jsm

Kan du inte sova med honom i eran säng å sen gå när han somnat? Eller prova å lägg han på sidan när han ska sova, min dotter sov bäst när hon fick ligga på sidan mä stöd för ryggen (en nalle funkade utmärkt som ryggstöd) å sen snutten i famen å täcket över...du kan även prova att ha på radion på lite låg volym (det har vi ibland å har märkt att hon sover längre perioder om hon får lyssna på lite musik)...

• E L I

min son är 4 månader o har också svårt att komma till ro på dagarna.
    det som funkar här är att gå med vagnen (men lite trist  att hamna i fällan att de bara kan somna så, jag vet, gjorde det misstaget med min äldre son).
    en annan sak som funkat här efter att vi hållt på i 3.5 mån med att försöka få honom att sova i sin säng på dagarna men sov bara typ 10 min... det var att lägga ett stort täcke runt så det bara blev en liten "håla" för hans kropp, så det verkligen blir ombonat! efter det sov han mkt bättre i sin säng dagtid!

en vagn på balkongen/altanen... då kan man lägga dem i gå o vagna, gunga på dem när de vaknar till utan att behöva gå ut o gå.

ang somna i famnen. min son kan göra det men sen kan jag ju inte sitta med honom i flera timmar då jag har en son till att ta hand om men då lägger ja ghoinom i soffan omringad av en massa filtar för då hör han välbekanta ljud o sover mkt bättre!

testa att lägga på sidan eller på magen. min son sover absolut bäst på magen. om du är orolig för psd så säger de ju att man ska försöka ha dem på magen dagtid för då har man ju uppsikt över dem!

Svar på tråden Min bebis kan inte somna på dagen