• Ninalu

Ventoline

Hej, jag ska just till att ge min dotter 1 1/2 ventoline, 3 ml oralt. Är det någon annan här som ger sitt barn Ventoline, speciellt som vätska? Det känns obehagligt att ge ngt som har så allvarliga biverkningar som muskelkramp och darrningar till ett så litet barn. Hon har väldigt mild form av förkylningsastma. Men det hörs tydligen på andningen, säger läkaren.

• Svar på tråden Ventoline
  • Ninalu

Ja, hon föreslog inhalator först men jag var skeptisk till den eftersom jag inte trodde att min dotter skulle gå med på att andas i den och det kändes bättre att tvinga i henne vätska än att trycka en mask över ansiktet på henne och dessutom så pass länge att hon kunde ta 10 andetag.

Laisen80 skrev 2009-04-16 12:26:37 följande:
    Hej, tycker det låter konstigt... min dotter har en inhalator som hon andas in i.. du skriver att hon har en mild form dessutom, enda gången vi fick ventoline var när vi låg inne oralt alltså!
  • Ninalu

Okej. Det låter ju bra. Jag gav henne en halv dos för ett par timmar sedan och hon har sovit sedan dess så så värst stissig verkar hon ju inte bli iaf. Men det kanske var för att det var en så liten dos förstås.

Men hur vet man när man ska ge egentligen? Enligt min uppfattning har hon inga besvär. Visst hon hostar en del, men har inga sömnsvårigheter etc. Däremot blir hon trött tidigt och enligt läkaren så har hon väldigt ansträngd andning som är jobbigt för henne.

verrron skrev 2009-04-16 14:06:26 följande:
    min 3,5-åriga dotter tar ventoline (dock inte för för samma orsak som er) hon får 3ggr dagligen och får då 3,5 på morgonen o 3,5 kring lunch och 1,5 till middag/kväll. Hon har inte fått några biverkningar och hon har tagit ventoline i 2,5 år nu.. (Hon tar det varje dag!)
  • Ninalu

Hon är 1 1/2.

Jag gav henne ventoline igår, och det hjälpte inte så mkt. Möjligen att hon hostade mer. Den här natten var den värsta hittills. Gav henne en ny dos nu på morgonen, men det gjorde heller ingen skillnad. Hon hostar kraftigt och andas som en överviktig 80-åring.

För visst är det väl meningen att den ska hjälpa med en gång?

mirian skrev 2009-04-16 21:19:55 följande:
    Har gett ventolin till min dotter då hon haft krupp en gång och därefter någon gång mer när hon varit riktigt förkyld och doktorn rekomenderade det. Hur gammal är hon?
Svar på tråden Ventoline