• iris71

Sydafrika

Sydafrika?
    Nån som har erfarenhet av att resa dit med barn? Sevärdheter, att tänka på, mat, vaccinationer? Ska åka dit i höst med 3 barn 2, 4, 6 år.

• Svar på tråden Sydafrika
  • Ylwa

Hej!

Jag har varit där för nu 6 år sedan, dock utan barn och kanske utan vett oxå ha ha ha.

Sevärdigheter.. hmm ja, jag hade praktik där, så var rätt insnöad på 3 olika ställen. Johannesburg Zoo... om du åker till J-burg är det nog en höjdare för ungarna! Safari är ju ett måste närman åker till Afrika. Ang vaccinationer vet jag inte! Jag tog inga, det kanske jag borde ha gjort. Jag drack kranvatten oxå, så där kan man inte lita på mig ha ha.

Ha det fantastiskt!

• Fru Bergman

Vi var där i höstas, dock med Augusta i magen. Vi var runt Kapstaden. Där vinns det en massa vackra stränder. I en liten stad utan för Kapstaden som heter Hout bay dinns det ett ställe som heter World of birdis. Där fanns massa fåglar som man fick gå in till, små pippi långstrums apor, sköldpaddor och en massa små djur som finns i afrika. Det var skit häftigt även för vuxna.

Kapstaden är väldigt lugn stad, inga problem att rasa med barn.
    Man kan även bo på struts farmar och vingårdar. Där är det jätte mysigt med alla deras hus djur dem har.
    Kranvatten är inga problem att dricka om man är runt kaptaden. Nästan alla små hostels har pooler.

en väldig bra hemsida att besöka är www.kapstaden.nu Skicka ett mail till Ille som driver den sidan nere från afrika och hon kan ge er en massa bra tips på vad ni kan göra med eran familj.

Ha en helt underbar resa. Landet är fantastiskt!!!!

• Phio

Vi var där med en kille på 1,5 år. Fördelar: ingen tidsskillnad! Vi var i Kapstaden, jättelugnt och barnvänligt. Fanns mycket att se för barn - ett område som heter Waterfront har en massa restauranger, affärer, ett akvarium med fiskar och hajar etc. Mycket fint och trevligt att strosa runt i kvällstid. Johannesburg sägs vara betydligt mer osäkert och farligt. Vi kände oss aldrig otrygga i Kapstaden.

Alla vi mötte var väldigt "barnvänliga", pratade med vår son, visade saker etc. På vissa B&B (vi bodde bara på B&B, bokade bara en natt i förväg innan vi flög) fanns barnsängar att låna. Maten -tja, vår son tyckte inte om burkmaten. Men vi var där i två veckor så vi kände att det får väl vara ok att han livnär sig på frukt, pommes frites och pasta under den tiden. Vi hade med oss välling och några svenska burkar, ångrar att vi inte tog med fler. För övrigt finns all typ av mat att välja på, så om man inte är kräsen är det inga problem. Blöjor finns, typ Pampers.

Vi hyrde bil, ett hett tips. Hyrde från en amerikansk hyrfirma, vi bokade här i Sverige via Internet. Då kunde man också boka bilbarnstolar. med bilen tog vi oss längs sydkusten - jättemycket fint att se. En hel del berg, så det kan vara svårt med barnvagnar. Men det finns nationalparker som man tar sig runt per bil, safaris och annat - inga problem med barn. Vi var i Moussel Bay, Simons Town, Plettenberg, Cape Agullhas och några fler ställen.

Nackdelar: vattnet var inte varmt. Åtminstone inte på Atlantensidan (typ 16 grader). Det tillsammans med ganska starka vågor på de flesta ställen gjorde att sonen var hänvisad till pool på de ställen som hade. Till och med vi tvekade att hoppa i... Lång flygresa och trist (South African Airline tillåter inte heller att man ligger på golvet, så vi fick sitta och hålla vår son hela natten eftersom han inte fick ett eget säte. Ingen av oss sov direkt!)

ÅK DIT! Det är superfint. Vi kommer åka tillbaka!

Svar på tråden Sydafrika