• 1111

Någon som fått dispens från Ma C på Ekonomprogrammet distans?

Jag har sökt Ekonomprogramet på distans nu till ett flertal lärosäten. Men jag saknar Ma C och fick rådet att ansöka om reel kompetens eller s.k undantag.

Jag har läst Ekonomisk stryrning och analys och Affärsredovisning på Högskolan i Gävle (kravet dom har ÄR Ma C) men dom gav dispens...

Så det är inte det att jag INTE skulle klara av Ekonomprogramet utan att ha läst Ma C - jag behöver bara tips från någon som kanske själv blivit beviljad undantag utan att göra nåt s.k test eller liknande...

Någon?

• Svar på tråden Någon som fått dispens från Ma C på Ekonomprogrammet distans?
  • Trixi8

du får inte despans för de ämnenrna som behövs för att få behörigheten för programmet.

• 1111
    Trixi8 skrev 2009-04-16 15:02:00 följande:
    du får inte despans för de ämnenrna som behövs för att få behörigheten för programmet.
    Men jag fick dispens på 2 kurser som INGÅR i själva programmet... vad är det för skillnad egentligen... är det bara för att det är ett program eller??
  • Trixi8
    1111 skrev 2009-04-16 16:22:19 följande:
    Men jag fick dispens på 2 kurser som INGÅR i själva programmet... vad är det för skillnad egentligen... är det bara för att det är ett program eller??
    förstår inte riktigt din fråga...
  • 1111

I ekonomprogrammet ingår bla två kurser som heter Ekonomisk styrning och analys och Affärsredovisning. Båda dessa kurser kräver Ma C som särskild behörighet. Dessa kurser går även läsa som fristående och inte enbart inom programet.

Jag har läst dessa kurser, då Högskolan valde att ge mig dispens från Ma C kravet..

Så vad är då skillnaden - visst det ingår många kurser i hela ekonomprogrammet där många har kravet Ma C..

Förstår du frågan nu?

• Anemia

Det är lättare att komma in på kurser än hela program, så det förekommer att intagning till kurser ger dispens.

Däremot program är ju mera populärt att gå, och har oftast högre intagningspoäng så de behöver ju inte fylla upp tomma platser som kostar lärosätet på samma sätt som vid enstaka kurser.

Jag har flera kompisar som är ekonomer, och har läst ekonomprogrammet. Inte på distans dock. Jag vet att det var höga intagningspoäng och ingen i deras klasser kom in på dispens.

hatar nya FL layouten!
  • Trixi8

som ovan säger är det lättare att få dispans på enskilda kurser än programmet.

• 1111
    Trixi8 skrev 2009-04-17 13:36:06 följande:
    som ovan säger är det lättare att få dispans på enskilda kurser än programmet.
    Ok, ska kolla upp det, men som jag sett så på statistiken så är det flera högskolor som haft tomma platser på just ekonomprogramet... så chansen finns kanske ändå....
  • Vroooooom

Går det inte att komplettera sent? För i så fall kan du ju läsa MaC nu i sommar.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
  • 1111
    Vroooooom skrev 2009-04-17 15:09:04 följande:
    Går det inte att komplettera sent? För i så fall kan du ju läsa MaC nu i sommar.
    Hinns inte! Visst skulle det gå läsa ma c till hösten men det drar bara ut på tiden en termin i "onödan". ska iaf försöka ansöka om dispens...
  • Trixi8
    1111 skrev 2009-04-17 15:10:23 följande:
    Hinns inte! Visst skulle det gå läsa ma c till hösten men det drar bara ut på tiden en termin i "onödan". ska iaf försöka ansöka om dispens...
    NTI har gymnasiekureser heltid under veckor. så visst hinner du.
  • 1111
    Trixi8 skrev 2009-04-17 15:20:23 följande:
    NTI har gymnasiekureser heltid under veckor. så visst hinner du.
    Ja kanske det. Om inte redan inte jobbade 150 procent och pluggade 50 proc. så skulle jag nog hinna... hehe
  • Trixi8
    1111 skrev 2009-04-17 15:22:52 följande:
    Ja kanske det. Om inte redan inte jobbade 150 procent och pluggade 50 proc. så skulle jag nog hinna... hehe
    5 veckor för en 100p kurs är inte långt. vill man så går det. kontakta de.
  • lilyanna

Om du ska ansöka om reell kompetens för att du inte uppfyller behörighetskraven så skulle den ansökan varit inne senast den 15/4.

Svar på tråden Någon som fått dispens från Ma C på Ekonomprogrammet distans?