KLADD kaka?? hjälp!
Jag och min sambo har gjort massor av olika kladdkakor, men INGEN blir kladdig, och alla får samma konsistens som blodpudding.
Kan någon ge mig ett VÄLDIGT kladdigt och chokladigt recept??
EXAKT hur jag ska baka den =)
Jag och min sambo har gjort massor av olika kladdkakor, men INGEN blir kladdig, och alla får samma konsistens som blodpudding.
Kan någon ge mig ett VÄLDIGT kladdigt och chokladigt recept??
EXAKT hur jag ska baka den =)
Prova att grädda kortare tid.
Det låter som att du låter den stå inne lite för länge i ugnen. NÄr du tar ut den så ska den ännu vara lös i mitten, det ser du om skakar lite på formen.
Ta ut den fem minuter tidigare än du brukar så borde det vara lagom låter det som.
Här pratas det om samma sak. Bara att testa sig fram antar jag.
Har annars ett par kladdkakemuffins som blir kanongoda! Hojta om du vill ha receptet.
Haha, glömde länken...
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43121960.html
Här kommer det.
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
100g smält marg
Rör (ej vispa) socker och ägg, blanda i det övriga torra ingridienserna och sist i det smälta smöret (behöver inte svalna) Smöra och mjöla en form
200 grader i ca 30 minuter
Super god och garanterat kladdig, går inte att misslykas
lycka till
Har du varmluftsugn?
Brukar själv göra kladdkakor (enda kakan jag kan utantill) och innan vi skaffade varmluftsugn var det lite svårt att få till den rätta "kladdigheten".
Men nu går det utmärkt.
Mitt recept är iaf:
3dl socker
3 ägg
1.5dl mjöl (kör oftast dinkel)
150g SMÖR - ej margarin.
3 msk kakao
En skvätt salt
3tsk vaniljsocker
Dunka ihop och kör 150 grader i varmluftsugn 20 min prick.
Perfekt. =)
Jag brukar göra Leilas sega kladdkaka, sök på recept.nu. Håller med att det är ett vågspel och blir antingen för torr eller rinnig. Nu drar jag ner 5 min på tiden och har inte varmluften på. Har tidigare alltid haft varmluft av gammal bakvana men till kladdkaka blir det för effektivt.
Som sagt, förmodligen gräddar ni kakan för länge.... Max 20 minuter i 175 grader brukar jag grädda, då blir den riktigt kladdig och god.
Häromdagen gjorde jag en kladdkaka med dumle, hittade receptet här på FL. Den blev vanvettigt god och ännu kladdigare och segare än vad en vanlig kladdkaka brukar bli. Ännu godare dagen efter när den fått stå till sig i kylen.
Receptet finns här: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m31956992.html
Micro är bra. 7 min på 800 så är den perfa!
hem.passagen.se/linsars.place/recept.html
Shit nu blev jag sugen på kladdkaka...
Nä jag beger mig till köket och bakar en kladdkaka..
måste göra kladdkaka ikväll!!!! mums!! :) man kan lägga aftereight på också, det blir gott!!