• MammaTillKevin

KLADD kaka?? hjälp!

Jag och min sambo har gjort massor av olika kladdkakor, men INGEN blir kladdig, och alla får samma konsistens som blodpudding.

Kan någon ge mig ett VÄLDIGT kladdigt och chokladigt recept??
    EXAKT hur jag ska baka den =)

• Svar på tråden KLADD kaka?? hjälp!
  • Lotlas

Prova att grädda kortare tid.

• gutegirl

Det låter som att du låter den stå inne lite för länge i ugnen. NÄr du tar ut den så ska den ännu vara lös i mitten, det ser du om skakar lite på formen.
    Ta ut den fem minuter tidigare än du brukar så borde det vara lagom låter det som.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Ville Mor

Här pratas det om samma sak. Bara att testa sig fram antar jag.

Har annars ett par kladdkakemuffins som blir kanongoda! Hojta om du vill ha receptet.

Ville 071203 * Bebis 090916
  • Turvann

Här kommer det.

2 ägg
    3 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    4 msk kakao
    1 krm salt
    1 1/2 dl vetemjöl
    100g smält marg

Rör (ej vispa) socker och ägg, blanda i det övriga torra ingridienserna och sist i det smälta smöret (behöver inte svalna) Smöra och mjöla en form

200 grader i ca 30 minuter
    Super god och garanterat kladdig, går inte att misslykas
    lycka till

• byström

Har du varmluftsugn?
    Brukar själv göra kladdkakor (enda kakan jag kan utantill) och innan vi skaffade varmluftsugn var det lite svårt att få till den rätta "kladdigheten".
    Men nu går det utmärkt.

Mitt recept är iaf:

3dl socker
    3 ägg
    1.5dl mjöl (kör oftast dinkel)
    150g SMÖR - ej margarin.
    3 msk kakao
    En skvätt salt
    3tsk vaniljsocker

Dunka ihop och kör 150 grader i varmluftsugn 20 min prick.

Perfekt. =)

• aniss

Jag brukar göra Leilas sega kladdkaka, sök på recept.nu. Håller med att det är ett vågspel och blir antingen för torr eller rinnig. Nu drar jag ner 5 min på tiden och har inte varmluften på. Har tidigare alltid haft varmluft av gammal bakvana men till kladdkaka blir det för effektivt.

• Superba Supernovan

Som sagt, förmodligen gräddar ni kakan för länge.... Max 20 minuter i 175 grader brukar jag grädda, då blir den riktigt kladdig och god.

Häromdagen gjorde jag en kladdkaka med dumle, hittade receptet här på FL. Den blev vanvettigt god och ännu kladdigare och segare än vad en vanlig kladdkaka brukar bli. Ännu godare dagen efter när den fått stå till sig i kylen.

Receptet finns här: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m31956992.html

• gutegirl
    Superba Supernovan skrev 2009-04-16 16:02:38 följande:
    Som sagt, förmodligen gräddar ni kakan för länge.... Max 20 minuter i 175 grader brukar jag grädda, då blir den riktigt kladdig och god.Häromdagen gjorde jag en kladdkaka med dumle, hittade receptet här på www.familjeliv.se/Forum-5-72/m31956992.html
    *drunknar i dreggel*
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • HOCHM

Shit nu blev jag sugen på kladdkaka...

Nä jag beger mig till köket och bakar en kladdkaka..

• Dodd Deluxe

måste göra kladdkaka ikväll!!!! mums!! :) man kan lägga aftereight på också, det blir gott!!

Svar på tråden KLADD kaka?? hjälp!