• Ailie

Medfödd hypothyreos?

Hej allesammans!
    Fick idag reda på en läkare att min dotter har för sköldkörtelhormonbrist....endast 8 dagar gammal efter PKU prov i onsdags.... jag blev helt förtvivlad och är fortfarande chockad.... Jag vill lära mig mer, finns det någon hemsida där det står lite mer information om just detta?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

Föresten, ska JAG kollas något om jag också har något liknande?
    På mammas sida har väldigt många kvinnor struma.... tänkte om det var jag som var boven för något sådant?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

tack så mkt för svaret ninnan!
    ja tur det finns medicin, chocken är nog det jobbigaste...man kunde ju aldrig tro att något skulle gå fel.... en mammas madröm, men visst det finns såå mycket allvarliga sjukdomar där ute och detta är lätt fixat ....

finns det någon hemsida med bra information på?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

suegid02, som tur är har vi försäkrat saga i trygghansa sedan jag var i v26! :)
    Men om man får någon ersättning tror jag inte..... till och från sjukhus kanske, eller vad tror ni?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

Ellabus, märkte du något på sonen? Att något var fel? hur mycket vägde han då han föddes? min dotter vägde 3380, var lite lite gul men behövde inte sola, jag grät också, så fort läkaren pratade och sa att dte var medicin för resten utav livet, då kunde jag inte hålla inne, sen grät jag den dagen, men nu har jag lärt mig .. det är som det är och hon kommer vara normal, ändå är man rädd att hon inte ska bli det....

din son är helt normal iaf? typ att krypa och gå?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

Ellabus; Jo, okej.
    Ja, vi har börjat med medicinen, i tisdags ...... gäller att aldrig glömma det bara :)
    Jo, du har nog rätt, man ska nog inte oroa sig när dom får det från dag 1 och medicineras från första början. Men visst kommer man väl alltid vara lite lite orolig.... så är det nog. :)

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

Måste fråga er alla. Min dotter får 50mikrogram sedan tisdags. Hon  har haft TOKdiarre i över ett dygn, kan det vara pga levaxinet??
    Hon får ersättning (och det blev min son lite hårdare av) och sen ammar jag litegrann.......

Läste någonstans att får man får mycket levaxin så får man diarre, stämmer det?
    blir ju lite orolig...

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

suegid02, okej då blir jag lite lugnare, hoppas på att få reda på provsvaren imorgon måndag (vi var ju inne i tisdags) och får då fråga om att hon är lös.......... jag tycker ändå hon är för lös i magen, hon bajsar väl varannan gång då hon får mat men det kanske är normalt........ ska ju till bvc imorgon också får fråga då.

tycker också saga blivit mer vaken sen hon fick levaxinet, första veckan sov hon ju hela tiden nu är hon vaken längre timmar så hon är ju pigg men sover bra så.. speedad är hon inte.

vad är t4 föresten?

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

nyinflyttad; jaså som gjorde ett ultraljud? tror du dom gör det på alla?
    ska in till läkaren imorgon med tösen, för fler prover antar jag, ska bli spännande att se vad dom gör eller om det bara är blodproven (tycker dom e så jobbiga för dom får aldrig ur nått blod ur henne utan får sticka om å om....)

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

vi på mammas sida, mormor, mormors syster, min moster har struma å äter levaxin.. så jag har ju också funderat om de e pga mina gener.. skulle vilja att dom testar mig, jod brist å sånt.. jag vet inte, får se vad dom säger och gör imorgon, hoppas jag blir lite klokare.... är ju vårat första riktiga besök nu så imorgon.

visst ska man INTE ge henne levaxin innan ett läkarbesök för blodprov??
    se om någon hinner svara innan vi åker kl 8 imorgon bitti .....

♥ Axel å Saga ♥
  • Ailie

dom tog baara nya prover ... dom gör inte ultraljud, det spelar ingen roll nu tydligen ..... fick träffa våran läkare .. jätte trevlig .. tur det .. henne ska man ju träffa några år framöver så, hihi

♥ Axel å Saga ♥
Svar på tråden Medfödd hypothyreos?