Medfödd hypothyreos?
Hej! Hade skrivit ett låångt inlägg som försvann
. "Kul" att hitta en tråd där vi kan byta erfarenheter eftersom detta är så pass ovanligt.
Vår yngsta dotter, nu ett år, har också medfödd hypotyreos. Kommer ihåg chocken, rädslan och oron när vi via PKU-provet fick reda på det. Hon hade inte visat några symptom så vi hade inte aning om att det skulle kunna vara något som var fel. Vi fick inte jätte bra information ibörjan och jag grät och grät. Det tog ett bra tag innan vi kunde tro på att allt skulle gå bra om hon bara fick sitt Levaxin.
De gjorde ett ultraljud på hennes hals när hon var några veckor för att se om hon hade någon sköldkörtel och det hade hon. Den verkar producera lite men inte tillräckligt. De tog också prover om antikroppar på mig och henne vilket var negativt. Jag har också fått lämna tyreoideaprover, men de var tydligen bra.
I början krossade jag tabletten mellan två teskedar och blandade med brösmjölk. Nu gapar hon och tuggar i sig tabletterna (1 1/2 25 mikrogram). Har också skaffat en dosett och en tablett delare på apoteket.
Vi fick inte heller teckna försäkring hos Trygg Hansa (de nekar tydligen för minsta lilla åkomma) men fick teckna hos Skandia.