• Ninnan

Medfödd hypothyreos?

Hej!
    Jag har en son som har medfödd hypotyreos som är 5,5 år nu. Vi har till och från haft problem med att ställa in dosen men det blir lättare med åren. Ställ gärna frågor om du vill! Jag minns själv hur det var hans första år, hur många frågor jag hade men hittade ingen som var i samma situation - det är ju inte så vanligt! Vår son hade ett skyhögt TSH när han föddes så vi har aldrig tvivlat på diagnosen - däremot har han också rester av en sköldkörtel. Vill också säga att han lever ett helt normalt liv och jag tänker aldrig längre på att han har "sjukdomen". Han hade vissa symptom när han föddes men nu är han precis som andra barn :).
    /Tina

• Ninnan

Det är lite svårt att jämföra dos eftersom min son är så stor - han äter nu ca 1,5 tablett om dagen. Hade jättekoll på hans värden i början men nu säger bara läkaren om vi ska öka/minska dosen så jag vet inte hans exakta värden.
    Min son var överburen men ändå låg födelsevikt, aningen stort huvud, mjuk i lederna, förstorad tunga och gulsot - så han hade en del symptom när han föddes. Han var mjuk i lederna länge och kröp och gick sent (12 resp 18 mån). Nu har han dock väldigt bra motorik för sin ålder. Innan vi visste var det var bodde vi på neo eftersom han var så slö - men så fort han fick levaxin blev han bra så det var jätteskönt att få en diagnos som inte var "farlig". Läkaren misstänkte först hjärtfel så det var traumatiskt.
    Vi hade jätteproblem med försäkring och hade bara olycksfall första året. Sedan lyckades jag övertala IF att ge honom en sjukförsäkring och det gick bra om vi gick med på klausulen att den inte gäller om han drabbas av något som har med hans "sjukdom" att göra - och det är ju inte så troligt. Så stå på er, och går det inte nu så testa igen om ett år.
    Har ni flera barn? I vårt fall har de misstänkt att det kan vara genetiskt men vi har en son till och han är fullt frisk.
    /Tina

• Ninnan

Min son började tugga i sig tabletterna när han var ca 2 år. Sedan 1 år tillbaka sväljer han dem nu med vatten. Nackdelen med att de tuggar i sig är att de lätt fastnar i tänderna.
    Kul att hitta fler med barn med samma diagnos så att vi kan utbyta erfarenheter!
    /Ninnan

• Ninnan

Hej Ailie!
    Grattis till lilla dottern! Känner igen mig så mycket i chocken och förtvivlan som man känner första tiden...men nu när min son snart är sex år förstår jag ju att all oro var i onödan. Det är lite jobbigt första året med mycket provtagningar men snart kommer du inte längre att tänka på att din dotter har hypothyreos. Om man jämför med diabetes är ju detta otroligt lättbehandlat! Jag brukar känna mig så tacksam över att levaxin finns...det är ju helt naturligt utan biverkningar och barnen kan leva precis som vanligt. Jag tror att mycket av chocken också består i att det är så ovanligt - man blir påmind om att man faktiskt kan drabbas även om det bara är ca 50 barn/år som får det (eller är det kanske mer nu...?). Jag brukar dock tänka på läkaren som ringde hem till hos och berättade att sonen fått en ovanlig sjukdom...och jag bara skrek i luren: ÄR DET FARLIGT??? Och han lugnt svarade: Det kan jag lova dig, att det är absolut inte farligt...men han måste komma in och få levaxin nu direkt. Och det är ju så det är - så länge de får levaxin är alltig bra :).
    Kram
    Ninnan

• Ninnan

När jag fick min son hittade jag ingen bra sida....då hittade jag ingen alls som drabbats av samma. Så skönt att detta forum finns :)

• Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 09:35:55 följande:

varför får man inte ta tablett före blodprov? dagen innan ?

Det ska helst ha gått 24 timmar sedan man fick levaxin senast, då blir provet mest rätt... 
  • Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 11:55:29 följande:
    Okej... Vi har en dotter med hypothyreos... Brukar ge henne medicin runt 5-7 på kvällen och sist hade hon provtagning runt 12 p dan... Detta har dom aldrig sagt till oss... Men jag blandar alltid ihop vilket värde som är vilket... De långsiktiga värdet måste väl ändå stämma?
    Läkaren har sagt att vi måste ge Lisa på morgonen så nu gör vi det! Sedan tar vi provet ca 9 på morgonen. Vår son som är 7 år som också har det får dock på kvällen, men han tar prov 1 gång/år och då spelar det ju inte så stor roll. Då får han helt enkelt ingen tablett kvällen innan. Jag tror det är tsh som påverkas...
  • Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 16:37:33 följande:
    Hur hög dos har dina barn? Och vad hade de för värden som nyfödda?
    Har skickat ett meddelande till dig :)
  • Ninnan

Ser att jag glömt skriva i denna tråden att vi fått ett barn till, en dotter Lisa som också har hypotyreos...så nu vet vi helt klart att det är genetiskt i vårt fall. Har inte hört talas om fler syskonpar som har detta men enligt vår läkare finns det några till i alla fall. Lisa hade ca 250 i tsh på pku:n, Max hade 456. Max var väldigt påverkad när han föddes men Lisa hade bara lite gulsot och var lugn...trodde faktiskt inte hon hade det förrän jag fick svaret.
    Max har alltid fått levaxin på kvällen och vi har tidigare tagit prov på eftermiddagen (gick då i Lund). Vi har nu flyttat till Växjö och här får man alltid tid på morgonen så jag ger därför Lisa på morgonen. Max vill absolut ta på kvällen eftersom han är van vid det men eftersom det inte är lika ofta han tar prov brukar vi bara ta tidigare dagen innan och sedan går vi till labbet med honom och då kan vi ta det på eftermiddagen. Lisa tar fortfarande prov på barnkliniken. 
    Visst är det skönt att levaxin finns!!! :)
    /Ninnan 

• Ninnan
    norgesessan skrev 2010-12-11 00:21:12 följande:
    Dom gjorde UL när han var 3 månader. Ska fråga om värderna nästa gång vi är där.
    Dom gjorde UL på Max när han var 1 år, man kunde då se rester av en sköldkörtel. När man ser rester är det visst större risk att det är genetiskt...i alla fall enligt vår läkare. Vi har ju dock fått Felix som inte har det så även om det är genetiskt är det ca 50% risk. 
  • Ninnan

alle1979, loggade in här först nu men har svarat dig nu :). När vårt andra barn föddes tog de prover direkt men han hade inga problem med sköldkörteln. Nu när Lisa föddes trodde vi risken var minimal och väntade därför 48 timmar. Vi fick dock inte hennes svar förrän 5 dagar efter provet och det retar jag mig på, tycker att de kunde ha skyndat på det när vi redan har ett barn med sjukdomen. Men enligt vår läkare tror man inte längre att det finns några risker så länge levaxin sätts in inom 2 veckor...så de tycker inte att det spelar någon roll. Lisa har hela tiden mått bra och är ganska tidig i utvecklingen så jag tänker inte så mycket på det längre. Men be om tidigt prov om du är orolig!!

• Ninnan
    Majbo skrev 2011-01-17 20:37:35 följande:
    Hej har inte varit inne på den här tråden förut men har två flickor 4 o 2 år som båda fick akuta symptom dagarna efter födseln. Båda fick ligga inne på biva innan de fick diagnosen. PKU-provet var inte till någon hjälp det visade inga tecken på Hypothyreos. Varken jag eller pappan har hypothyreos men har sjukdomen bland äldre damer i släkten. Med stora flickan fick vi ingen hjälp fören dag fem trotts att alla symptom stämde in. Fick rådet att kopp mata henne då hon inte orkade amma. När vi tröttnade på tramsiga sjuksköterskor och åkte till akuten hade hon en temp på 31,9. När lilla tjejen föddes hade vi fått höra att det var väldigt sällsynt med syskon som också fick hypothyreos. När hon dag två hade temp på 35 och inte ätit själv på hela dagen åkte vi tillbaka till  BB och då visste vi  att det var samma och personalen var väldigt hjälpsam.
    Har aldrig hört talas om så starka symptom på Hypothreos utan att det visar något på pku-testet...låter ju väldigt märkligt. Har ni fått någon förklaring?

Vår store pojke var väldigt slö när han föddes och hade låg puls och låg temp. Det blev bara värre och värre och han åt ingenting de två första dygnet. De visste inte alls var det var utan la in honom på neo och han fick hjälp att "komma igång". Efter bara några timmar var han piggare och kunde äta lite. Sedan var han piggare och åt hyfsat ett par dagar innan vi fick diagnosen. Ibland har jag undrat hur han kunde bli bättre när värdena bara blev sämre... 
  • Ninnan
    Majbo skrev 2011-01-17 21:45:27 följande:
    Vi fick förklaringen att de hade bra värden från mig så tidigt efter förlossningen men att de reagerade kraftigt på sjunkande värden. Det tog ganska lång tid för stora tjejen att komma igång och äta själv. Hon fick sondmatas helt i ca en vecka och totalt låg hon inne tre veckor. Lilla tjejen blev inte lika dålig men fick sondmatas i någon dag och fick åka hem efter en vecka. Båda barnen har svarat bra på medicinen och haft bra värden. Men båda har varit väldigt lugna och haft lite svårt med grovmottoriken och lärt sig krypa långt efter de lärt sig gå.
    Min son har också haft lite problem med grovmotoriken. Han var lite "gummitarzan" i kroppen om du förstår vad jag menar :).Han kröp när han var 12 mån och gick vid 17 månader. Nu är han 7 år och har kommit i kapp, förutom att han är något klumpigare än andra jämnåriga...men inget som stör honom :). Min tjej är 8,5 mån och hade knappt några symptom alls när hon föddes, men är nog något "sen" hon också. Hon sitter bra men står inte i krypställning ännu så jag tror inte hon går ännu på ett halvår.
    Vad jobbigt att tjejerna mådde så dåligt när de föddes, speciellt den äldsta...och man blir så besviken när man inte får bra bemötande av personalen! Jag träffade en hel del inkompetent personal när Max föddes och det tog tid att komma över...
  • Ninnan
    Majbo skrev 2011-01-18 07:36:43 följande:
    Ja det jobbiga var att vi var kvar i fyra dagar på BB för vi kände att något inte stämde hon hade gulsot och vi tog prover hela tiden och pratade med personal flera gånger per dag. Med första barnet var vi ju såklart osäkra men sen bev vi nog arga och åkte till akuten istället.

Grovmotoriken är det vi sett är lite sent men båda barnen har varit väldigt stora. Båda har legat över alla kurvor på vikten, 12-14 kg vid ett år, och legat på andra längdkurvan så vi har tänkt att det blir väl bättre när de "sträcker ut" sig. Har hört att det ibland görs ett test innan skolstart vad gäller utveckling är det något ni har erfarenhet av?
    Eftersom Max både kan läsa, skriva och räkna nästan bättre än genomsnittet kom läkaren fram till att vi inte behöver göra någon utvecklingsbedömning. Hon sa att det är ovanligt att man gör det idag eftersom man inte hittat några barn som fått medicinen i tid som blivit utvecklingsförsenade...och det är ju positivt :). 
Svar på tråden Medfödd hypothyreos?