• alle1979

Medfödd hypothyreos?

Hej! Har två döttrar som också har sjukdomen, har skickat ett meddelande till dig Ninnan, hoppas du hör av dig! Finns det fler med syskon som har sjukdomen, enligt vår läkare är det extremt ovanligt... Våra döttrar var lugna och lite gula när de föddes. Den äldsta som är två år nu hade stor tunga, annars inga symtom.

• alle1979

Kommer inte ihåg vad dr sa, tror Dina, den stora tjejen hade runt 250 i TSH och Lovisa den lilla runt 180... Ska ta prover på båda idag... det är lite jobb med det nu när man har två. Helst första tiden!! Har du kollat dina värden nu när du är gravid???? Annars gör det!!!

• alle1979

St elmos fire - be dom ta thyroideaprover på bebisen på bb så ni slipper vänta på pku-svaret.. det tar ju ca en vecka! det gjorde vi o dagen efter fick vi beskedet att lillan också hade det!

• alle1979

Du skall kräva att de tar prover på bebisen... har man fått ett barn med en medfödd sjukdom har man väl rätt till det??? vi fick det iaf ( i och för sig är både jag o min man sjuksköterskor o jobbar på sjukhuset där vårt barn föddes). men tala med din barnläkare som du har till ditt stora barn så ordnar nog han det. Ang dig tycker jag det skall kollas. jag hade hypothyroes i samband med senaste grav. Be dom kolla!

• alle1979

Det är viktigt att man har tillräckligt med sköldkörtelhormon när man är gravid för att fostret ska utvecklas normalt. Jag märkte inga symtom förutom trötthet. men de kollade det eftersom jag hade dåliga värden efter första grav. När vi fick besked om att första barnet hade det tog de prover på mig direkt o som sagt då hade jag det också. Läkarna vet inte om det är genetiskt, man har hela tiden sagt till oss att det är en slumpmässig sjukdom, men eftersom vi nu fått ett barn till så tror vår dr att det finns genetisk koppling. Dessutom har jag på min sida 2 kusiner, moster, mormor och mormors syster som har olika typer av sköldkörtelsjukdomar, men de har utvecklat det i vuxen ålder.

• alle1979

Bra!! Det var inga problem för oss att få dom att  göra det. Vi fick tidig barnundersökning (dagen efter födsel) och prverna tog de samtidigt som PKU... Vår barnläkare skrev våra önskemål i min förlossningjournal! Lycka till!!

• alle1979

Jag tycker du ska ringa o be om en telefontid till din barnläkare, berätta som det är, att du vet att det finns syskon som har fått sjukdomen, så fixar han/hon det... Det är ju så pass ovanligt att syskon får det så det finns inga rutiner för provtagning... men det borde kanske göra nu när vi faktiskt är ett par stycken!!

• alle1979

nej vi går ofta med den stora. försökte glesa ut från varannan månad till var tredje, men det gick inte.. just nu äter hon 75 mikrogram/dag! Har gått 1 gång/ månad nu för att få ordning på hennes värden. Hon hade 18 i TSH i okt efter att hon haft halsfluss o ätit antibiotika. Har nu gjort nytt ultraljud och på måndag ska vi till vår läkare med båda barnen... få höra vad han kommit fram till ang genetiskutredning osv...

• alle1979

Det upptäcktes inte på mig förrän efter 1:a grav, troligtvis hade jag det under senare delen av grav. Men enligt vår barnläkare tar bebisen det den behöver av mamman och Dina (vår stora tjej) har inga men efter fosterskador eller liknande, dock hade hon TSH 384 när hon föddes (skrev fel tidigare). Du kan väl gå o ta proverna nu om du vill eller gör du det på mödravården? Min vc skötte mina prover o jag kunde ta när det passade mig... Min vc- läkare ringde mig o meddelade mina värden. Kanske tror de inte att du har det denna gången heller eftersom du inte hade något första grav?? Mig följde det noga och jag blev insatt på levaxin den senaste grav när jag hade tsh över 2,5... är du orolig så ring mödravården o be att få ta prover, inte bra att gå o va orolig!!! Lycka till

• alle1979

Hade inga symtom, jag bad de ta prover... kanske gör de som jag säger eftersom jag själv är sjuksköterska... konstigt att de inte kollade dig... stå på dig, be henne ta proverna nästa gång!!!!

• alle1979

Nej, proverna gick tillbaks fint efter Dina var född, men blev insatt på levaxin runt v 25 andra grav, äter fortfarande, men kan nog sluta snart... ska gå o ta prover om några veckor...

• alle1979

Majbo, vilka symtom dina barn har haft.. Mina båda döttrar har ju som sagt var inte haft mkt symtom, bara lite slöa och den äldsta hade stor tunga vid födseln. Dina som är 2 år nu är väldigt livlig och speedad , troligtvis pga övermedicineringen av levaxinet, har ni märkt något liknande? Hon kröp vid 7 mån och gick runt året. har inga problem med motoriken men är och har alltid varit väldigt snubblig och vinglig kanske lite gummitarzan när jag tänker efter. Hon är lång och väldigt smal. Lovisa är ju bara 3 mån, men är stor runt 7 kg. Så hon blir väl en tjockare variant än sin syster.

St elmos= de följde mina tsh-värden under hela andra graviditeten, eftersom jag hade det under första grav...

Svar på tråden Medfödd hypothyreos?