Inlägg från: st elmos fire |Visa alla inlägg
  • st elmos fire

Medfödd hypothyreos?

varför får man inte ta tablett före blodprov? dagen innan ?

• st elmos fire

Okej... Vi har en dotter med hypothyreos... Brukar ge henne medicin runt 5-7 på kvällen och sist hade hon provtagning runt 12 p dan... Detta har dom aldrig sagt till oss... Men jag blandar alltid ihop vilket värde som är vilket... De långsiktiga värdet måste väl ändå stämma?

• st elmos fire

Hur hög dos har dina barn? Och vad hade de för värden som nyfödda?

• st elmos fire

Såg det efter jag skrev :) skulle svara men kan tydligen inte göra de från mobilen så jag får göra de när internet hemma kommit igång igen :)

• st elmos fire

Jo de blir väl där någonstans Inez kommer ligga sen också, just nu får hon 50mg/dag o har legat på den dosen över ett halvår (sen april) trots två Provtagningar emellan (juli och november) hon har ju dock inte ökat så mycket i vikt pga att hon börjar gå o så. Vad hade din Jonathan för startvärde? När han föddes alltså....

• st elmos fire

Dock har hon ju som sagt fått tabletten dagen innan. Behöver jag ringa läkaren o kolla?

• st elmos fire

Norgesessan : jag menade vilket värde hade han? Jag antar att 50 va dosen? :)

• st elmos fire

Ah okej.. Tror dom han kommer behöva levaxin hela livet?

• st elmos fire

Hur vet dom det? Va värdena så skyhöga? Trodde inte de gick att fastställs helt, därför jag är nyfiken...

• st elmos fire

Hm våran tjej har dom inte gjort något ul på... Däremot när hon vs liten röntga dom knäna för att se efter någon kula el nåt (om de fanns brist så bekräfta de sjukdomen) och de fanns en brist. Har ni varit med om detta?

• st elmos fire

Oj en tillmed två barn? Ja då kan vi väl räkna med att våran kommande bebis kanske får samma... Nu har jag hört tre stycken som har två barn med samma underfunktion.,, alle-> vad hade dina för värden vid födsel?

• st elmos fire

Behöver jag kolla mina egna värden? Ska till bm på måndag så jag får fråga henne... Men dom påstår ju att barnens sjukdom är en slump? Tar dom prover på bebisen bara för man frågar? Hade du hört talas om de innan?

• st elmos fire

Kan de ha något samband med dotterns hypothyreos? Om man har de själv under grav menar jag? Eller är de "bara" att du själv drabbas av symptomen?

• st elmos fire

Jo vi har också sköldkörtel sjukdomar i släkten som kommit i vuxen ålder... Ska kolla med bm på mån när jag ska dit om mig själv o när bebis nr 2 är här ska jag definitivt be att dom tar provet direkt!

• st elmos fire

Tack :) är ju tre mån kvar innan bebis är beräknad komma men då hinner vi ju med åtminstone ett besök på barnmottagningen innan :) problemet är väl att man alltid känner sig jobbig när man vill ställa såna krav...

• st elmos fire

Ska absolut kolla upp detta! Borde vara på barnmottagningen i februari någon gång så jag ska prata med honom. Går ni fortf på regelbundna Provtagningar med eran stora eller är de bara någon gång/år nu?

• st elmos fire

Är de någon av er andra som har hypothyreos/problem med sköldkörteln själva? Alle tog du prover under första grav på dig? Pratade med min bm om både mig o nästkommande barn och hon sa att jag skulle få ta mina prover senast nästa gång jag kommer till henne i v 26+... är de inte sent? Synd man knte visste om att ta prover på sig själv tidigare? Nu kanske redan bebisen fått men? Usch googlade runt förut o man blir nojig när man läser om eventuella konsekvenser... :-/

• st elmos fire

Dom tog ju aldrig några prover på mig, varken under eller efter första grav... Varför trodde dom att du hade de? Hade du symptom? Stor viktökning, frossa, trötthet? Troligen skulle bm ta prover vid nästa besök, om två veckor...

• st elmos fire

Tror inte dom kollade eftersom dom tror att de är slumpen som gjort att dottern fått sjukdomen... Har du ätit levaxin sen din första grav?

• st elmos fire

Okej men kollade dom inte dina värden före v 25? Eller va värdena bra innan? Jag är i v26 nu så de kändes som om man missat massa veckor om man tänkt på att ta prover tidigare...

Majbo-> hur kunde dom ha symptom trots att värdena va bra? Eller tog de bara tid att få provsvaren?

Svar på tråden Medfödd hypothyreos?