Jag var i Rom 2005, över nyår. Inte den bästa tiden att åka, då vädret svek oss... Men, Rom är en så vacker stad, så att åka i augusti tror jag är perfekt!
Trivdes väldigt bra där, kommer dock inte ihåg hur mycket pengar man gjorde av med... men det beror ju på vad man vill göra oxå... om man vill se mycket (och om man då ska ta guidade turer eller gå för sig självt) var man äter och hur man tar sig fram. Vi upplevde det som att det var nära till det mesta, så när vi väl var inne i stan så gick vi överallt. Dock bodde vi utanför stan och fick ta både tunnelbana och buss för att komma in i centrum.
Det jag tycker att du absolut inte får missa är Vatikanstaten och Sixitinska kapellet. Jag är inte konstintresserad över huvudtaget, men gillade det enormt! Var beredd på att det är hiskeliga köer för att komma in, men vi tog en "inkastare" till hjälp. Man får betala lite mer (ca 500kr/pp) men hellre det än att står i kö i fem timmar!
Colosseum och "det gamla Rom" tror det hette Forum Romanum är oxå nåt man inte får missa enligt mej. Men så finns det ju så mycket mer, Fontana di Trevi, Il Vitoriano-monumentet, Sant Angelo, Peterskyrkan, Pantheon... som sagt mycket!!
Vi tog guidad tur på Colosseum, men det kan man nog klara sej utan för informationens skull, däremot var det skönt att slippa köer där oxå, vilket man gjorde om man tog guidad tur.
Har varit runt lite i Europas huvudstäder och enligt min mening är Rom verkligen en av de vackraste!! Ni kommer få det underbart!!