• Maddsutt

Hur mycket pengar behövs för en vecka i Rom?

Hej.

Jag ska åka till Rom i augusti med min sambo. Hur mycket pengar tror ni att man behöver ha med sig? Vi har ingen mat, utan ska köpa alla måltider ute, shoppa gör vi inte så mycket, men vi vill se och upptäcka mycket.. vi kommer att ta oss från flygplatsen själva och dit igen, så det kostar ju lite extra..

Vad tror ni? Har ni för övrigt några tips om Rom??

• Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för en vecka i Rom?
  • alexias mamma

Det är dyrt är det enda jag har att säga... för en vecka skulle jag tippa på 10 tusen om ni inte vill snåla

• alexias mamma

Ta inga guidade bussturer, helt värdelöst. ta er runt själva med t-bana, ni får se och uppleva så himla mycket mer

• Himlavis

Jag och min kille var i Rom i höstas och tror vi gjorde av med ca 2000-3000 kr för mat och nöjen utöver resekostnader och för boendet. Vi åt då frukost på hotellet som ingick i priset och åt ute 2 gånger per dag ungefär. Vi brukade äta på lite billigare ställen på dagen som hade enklare maträtter som pizza och pasta, då kostade en rätt mellan 70-100 kr. På kvällen valde vi kanske något dyrare ställe.

När det gäller att ta sig runt så promenerade vi en del och tog bussen. Tunnelbanan är ganska värdelöst i Rom då det inte finns i den gamla delen utan mest går runt om staden. Köp ingen guidad tur på coluseum, det är bara dyra, man klarar sig rätt bra själva när man går omkring och det finns informations skyltar att läsa.

Vatikanstaten är ett tips men vi var aldrig inne i sexstina kapellet (ursäkta min stavning) för det var stängt då men tror det kostade ca 14 euro, kanske kan vara värt att se.

Sedan kan man köpa ett turistpass, tror det kostade 20 euro per person och då får du inträde till två saker (tex coluseum) och lite olika rabatter i staden. I det passet ingår inte något i vatikatstaten.

Annars är Rom en väldigt fin stad att bara gå runt och titta på, finns massa fin gammal arkitektur överallt!

• Firehead

Jag var i Rom 2005, över nyår. Inte den bästa tiden att åka, då vädret svek oss... Men, Rom är en så vacker stad, så att åka i augusti tror jag är perfekt!
    Trivdes väldigt bra där, kommer dock inte ihåg hur mycket pengar man gjorde av med... men det beror ju på vad man vill göra oxå... om man vill se mycket (och om man då ska ta guidade turer eller gå för sig självt) var man äter och hur man tar sig fram. Vi upplevde det som att det var nära till det mesta, så när vi väl var inne i stan så gick vi överallt. Dock bodde vi utanför stan och fick ta både tunnelbana och buss för att komma in i centrum.

Det jag tycker att du absolut inte får missa är Vatikanstaten och Sixitinska kapellet. Jag är inte konstintresserad över huvudtaget, men gillade det enormt! Var beredd på att det är hiskeliga köer för att komma in, men vi tog en "inkastare" till hjälp. Man får betala lite mer (ca 500kr/pp) men hellre det än att står i kö i fem timmar!
    Colosseum och "det gamla Rom" tror det hette Forum Romanum är oxå nåt man inte får missa enligt mej. Men så finns det ju så mycket mer, Fontana di Trevi, Il Vitoriano-monumentet, Sant Angelo, Peterskyrkan, Pantheon... som sagt mycket!!
    Vi tog guidad tur på Colosseum, men det kan man nog klara sej utan för informationens skull, däremot var det skönt att slippa köer där oxå, vilket man gjorde om man tog guidad tur.

Har varit runt lite i Europas huvudstäder och enligt min mening är Rom verkligen en av de vackraste!! Ni kommer få det underbart!!

Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för en vecka i Rom?