• Lia och bäbisen

Tårtbotten "lätt".

Tjoho!

Jag eftersöker ett tårtbottensrecept som blir "lätt". Alltså en vanlig sockerkaka men med ett mer "fluffigt" eller "lätt" recept, eller nåt nytt sätt att baka på!

De jag brukar göra blir liksom så tunga och oporösa... Vill prova att göra en amerikansk bröllopstårta i framtiden typ...en sån med tre tårtor på varandra, och då måste man ju deifinitivt ha lätta och fluffiga bottnar! =)

Bring it on!

• Svar på tråden Tårtbotten "lätt".
  • Tingeling1974

Jag brukar använda mig av denna botten när jag gör tårtor. Den blir hög så man behöver sätta krage på formen för att inte få smet i hela ugnen. Det är kanske inte så rolig att äta som sockerkaka men fungerar jättebra som tårtbotten och är inte så kompakt som andra bottnar kan bli.

5 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 tsk bakpulver

Vispa ägg o socker så vitt som möjligt.. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa ihop. Grädda ca 40 minuter i 175 grader. Tiden kan variera. Gå mer efter provsticka än tid.

Lycka till!

• Lia och bäbisen

Oj, krage? Vad är det? =)

Menar du att den växer i ugnen eller att det blir mycket smet av det hela?
    Kan tänka mig att det kanske ligger lite i potatismjölet o så att den blir lättare?

Tack så mycket för receptet!

• Tingeling1974

jo, man behöver en kragen dvs klippa en remsa av bakplåtspapper som når runt hela formen. mät så papperet sticker upp ca 5-7 cm ovanför kanten. Det brukar kallas att ge formen en krage. Då slipper du ev smet i ugnen när kakan växer på höjden.

• godizjen

Eller så tar man en form med större diameter Brukar göra receptet på potatismjöl-paketen.. Tror det är samma som Tingeling1974 brukar göra. Fluffig och fin!

• Tingeling1974

Beror lite på hur stor tårta man vill ha. Jag brukar hålla mig till 24-26 cm formar å då behövs krage ;)

• Tingeling1974

Det tror jag säkert att det gör! Lycka till!

• Firefairy

jag brukar göra rulltårtabotten, den blir inte så kompakt.
    annars gör drömrulltårta- utan kakao, så blir det ännu luftigare

• Kristin24

trixet är också lite hur man vispar ihop smeten, så fort man fått i blandningen med bakpulvret ska man inte vispa för mycket utan försiktigt röra ihop den.

Go och glad Kexchoklad
  • Petrellie

Om man vill göra en stor tårta, i t ex långpanna, räcker det med dubbel sats då tror ni? Någon som testat? Eller är det för svårt att skära? Kanske bättre att göra flera tunna och lägga på varandra?

• Lia och bäbisen

Halleda så mycket tips ni har! Nu kommer jag säkert göra allt fel istället, haha!

Tänkte göra smeten i en sockerkaksform (avlång, smal m höga kanter ni vet) för jag ska göra en busstårta till dottern. Funkar oavsett med smeten va? Om man bara kollar så den är klar inuti?

Svar på tråden Tårtbotten "lätt".