• Juno

Packlista för solsemester

Vi ska för första gången resa "till solen" (Cypern) med våra barn som är 10 och 6 år gamla. Särskilt den lilla är en riktig "smutsgris" och behöver måna ombyten för att vara ren. Men när jag tänker ut vad hon ska ha med sig blir det så mycket att hon väl kommer att få övervikt på planet!

Ni som är vana resenärer med barn. är detta en rimlig packlista för en 6 åring?

2 par shorts
    4 kjolar
    4 klänningar
    3 leggings 3/4
    6 toppar
    2 tunikor
    3 koftor
    2 pyjamas
    1 solhatt

plus
    badkläder
    underkläder
    skor

• Svar på tråden Packlista för solsemester
  • Elli47

Hur länge ska ni vara borta? Jag skulle rekommendera dig att ta med lite tvättmedel så du kan skölja upp en del kläder. Jag brukar även ta med kläder som är lite halvrisiga (att ha på stranden t ex) som man sedan kastar iväg och på så sätt får plats med mer i väskan på väg hem!

Funderar på en sak också, behövs verkligen pyjamas? Det brukar vara varmt och då är pyjamas inte roligt...

Jag tror knappast att dina barns packning väger mer än 20 kg tillsammans och i regel brukar man få ha 20 kg per person när man åker på charterresor!

Hoppas ni får en fin semester!

• Elli47

Oj om ni bara ska vara borta en vecka så bli det nog för mycket kläder! Tänk på att på dagarna när man är på stranden, vilket jag gissar att ni ska, så kan man ha samma shorts och tröja i flera dagar, man har dem bara när man går till och från stranden ändå. Vi brukar göra så! När vi var till Thailand för några år sen så var vi fyra personer varav 2 barn (då 4 och 7 år), vi hade två ryggsäckar med allt vårt pick och pack för nästan en månad! Ryggsäckarna vägde 27 kg tillsammans! Men då tvättade vi kläder, kastade en del och köpte lite nytt också.

• Juno

Jo, så brukar vår packning också se ut när vi fjällvandrar eller kör med husvagnen. Den här gången vill jag inte ha skitiga barn, och inte heller har jag lust att tvätta för en gångs skull

Och ja, jag är lite petig. En fläck är lika med att plagget är smutsigt. Så även om man mest är på stranden så har man ju kläder på sig när man tex äter. Och en tröja med matfläckar kommer inte på mina barn dagen efter, troligen byts den ut samma dag Annat är det förstås på fjället och på campingar finns tvättmaskin

Men packningn kanske ändå är i största laget

• carola1977

Jag skulle bara ha med en pyjamas och minska antalet kjolar eller klänningar.
    När ska ni åka? På Cypern är det typ alltid värmebölja så tre koftor kanske inte heller behövs.

• alexandra 86

hej hej jag va i cypern på sommaren förra året och kan ju säga att koftorna behövs verkligen inte sen vet jag inte riktigt leggings tror jag inte är nödvändigt heller det är väldigt varm på cypern runt 30 på dan och ca 25 på kvällen satsa på lösa kläder som inte sitter åt förr jag kan lova att man svettas på kvällen oxå.
    var i cypern ska ni?? vilket datum??

simply the best
  • Juno

Vi åker nästa måndag och just nu är det 25 grader på dagen och 15 på natten, så en kofta på kvällen tror jag inte är fel. Men kanske inte tre, det är jag som ska färgmatcha till varje pris

Samma pyjamas hela veckan? Fast den kan jag ju faktiskt skölja upp

Så här då:

1 par shorts
    2 kjolar
    3 klänningar
    2 leggings 3/4
    5 toppar
    2 tunikor
    2 koftor
    1 pyjamas
    1 solhatt

plus
    badkläder
    underkläder
    skor

• Juno

Leggingsen är delvis för resan, eftersom det inte är så varmt i Sverige

• Juno

Kollade temperaturen igen, det är mellan 11 och 13 grader på natten

• nadja84

Jag brukar köpa med mig Y3 tvättmedel. Det är portionsförpackat och lättlösligt. Så det fungerar super bra om man vill tvätta upp något snabbt i handfatet.

• JA77
    Juno skrev 2009-04-17 08:36:20 följande:
    Vi ska för första gången resa "till solen" (Cypern) med våra barn som är 10 och 6 år gamla. Särskilt den lilla är en riktig "smutsgris" och behöver måna ombyten för att vara ren. Men när jag tänker ut vad hon ska ha med sig blir det så mycket att hon väl kommer att få övervikt på planet! Ni som är vana resenärer med barn. är detta en rimlig packlista för en 6 åring?2 par shorts4 kjolar4 klänningar3 leggings 3/46 toppar2 tunikor3 koftor2 pyjamas1 solhattplusbadkläderunderkläderskor
    När ska ni resa? I vår eller sommar? På vårkanten är det kallt om kvällarna, så koftor är ett måste!
  • Juno

2 par shorts - använde båda
    4 kjolar - använde 3, hade räckt med 2
    5 klänningar - använde 3
    3 leggings 3/4 - använde 2 på resan, ett par på kvällen
    7 toppar - använde 5
    2 tunikor - använde båda på resan
    2 koftor - båda blev smutsiga första dagen, hade behövt fler, kyligt på kvällen
    2 pyjamas - använde båda
    1 solhatt - ett måste

+
    badkläder - 2 uppsättningar som användes flitigt, ett par till hade inte skadat
    badkappa - kunde varit hemma
    underkläder - 8 par, fick tvätta eftesom hon bytte flera gånger om dagen
    skor - ballerina, sandaler och foppa-toffler. Foppisarna kunde varit hemma

Så packlistan för nästa resa ser ut så här:
    2 par shorts
    2 kjolar
    3 klänningar
    3 leggings 3/4
    5 toppar
    2 tunikor
    3 koftor
    2 pyjamas
    1 solhatt
    +
    3 set badkläder
    12 par trosor
    2 par skor

• Stargirl

Jag har hellre för mycket än för lite. Varje passagerare har 20 eller 30 kg i fri vikt så det lär inte bli övervikt.
    Jag har alltid överdelar så jag kan byta två ggr om det behövs. Lite färre underdelar.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • karon

Tack!

Mycket användbart då vi ska till Cypern på måndag och jag funderar på barnens packning! Vi är iofs borta två veckor så lite mer kanske behövs.

Svar på tråden Packlista för solsemester