• Anonym (ledsen fru)

Hur säga till min man att han är tjock?

Min man är hur go som helst, varmhjärtad, omtänksam - u name it! Men han har problem med sin övervikt och lägger lätt på sig kilon runt magen, han ser ju gravid ut! Det märks även på hans dubbelhaka att han har gått upp i vikt en hel del sen vi träffades.

Jag är smal och äter inte ens i närheten lika mycket godis som han gör. Han försöker smussla med det men det är klart att jag märker det när det ständigt finns godispapper i bilen. Ibland säger han att han är tjock och jag, dummer, har svarat "näää då.. Du är fin!", men egentligen vill jag att han försöker gå ner i vikt. Jag vill att han minskar på sitt godisätande och börjar röra på sig mer. Men hur säger jag det? Hur framför jag budskapet att jag vill att han ska gå ner i vikt?

Ibland tycker jag inte att han är attraktiv längre och det gör mig ledsen. När vi har sex så händer det att jag tänker på någon annan fantasikille, det vore så härligt att kunna njuta av min man istället och se honom som den "hunk" han var när vi träffades! (Iofs var han lite stor då också men han hade inte en gravidmage om man säger så.)

Jag skäms också för mina tankar, det är därför jag postar tråden anonymt. Vad är jag för utseendefixerad brutta? Men egentligen tror jag inte att det är hela sanningen, jag tror jag faktiskt på ett sunt sätt vill att min älskling minskar sitt midjemått. Fett runt magen är inte hälsosamt, hur kommer det se ut om 10 år om midjemåttet bara ständigt ökar?

Hur ska jag ta upp det här med honom??

• Svar på tråden Hur säga till min man att han är tjock?
  • Staketpiss

Rätt ut:

Du är fet, du måste träna och gå ner XX kilon. Jag vill ha tillbaka din gamla kropp ditt ambulerande nettofetto!

• Anonym (!!!)

Jag har sagt till min pojkvän att han har blivit tjockare å jag tycker att han borde gå ner i vikt lite. Men sen så har jag sagt att jag kan vara med å träna och sånt. Han har ju inte blivit ledsen Han har tyckt samma som jag, att han har lagt på sig lite extra.
    det han gjorde då var att han utelämnade ALLT godis, bullar, läsk, socker i kaffet o.s.v. Så gick han ner 8 kg på 2 månader.

Din man kanske också ska prova det? Till att börja med..
    Säg att du jättegärna vill hjälpa han.
    För ändå.. det är ju du som vill att han ska gå ner i vikt.
    Då kan ni ju gå långpromenader och så

• Anonym (ledsen fru)

Haha, det verkar så enkelt när ni säger det! Men jag är så rädd för hans reaktion + att jag inte vet hur jag ska formulera det. Jag har alltid varit rädd för att såra andra..

(Eller tja, inlägg nr.1, så skulle jag aldrig säga det! )

• Anonym (Tjockis)

TS: Jag träffade min sambo för 10 år sen. Jag var då en normalviktig tjej. Kilona har hoppat på mig allt eftersom och nu är det så att jag väger över 100kg. Visst ett tag var jag nog på 130 kg ca men nu är det ca 105. Jag går lite upp och ner. Min sambo har verkligen varit ett stöd för mig, han själv kan vräka i sig vad som helst och är ändå smal. FÖrsta gången att påpekade min vikt blev jag ledsen, men samtigt så är det bra att han påpekar emellanåt för då får jag mig en tankeställare. Han gör det ju inte för att vara taskig utan mer för att han ser att jag mår dåligt utav min vikt och att jag får sämre självförtroende.

Så jag tycker att du ska ta upp det med honom och stötta honom med att dra med honom ut och gå eller något annat som ni vill göra i hop.

Lycka till!

• Anonym (ledsen fru)

..Å så har han börjat få halsbränna och dålig/sur andedräkt - jag tror det har koppling till hans övervikt runt maggen. Han är bara 32 år lixom hallå!

En fet man med sur andedräkt är inget jag går igång på.

• Anonym (Samma sits..)

Hejsan!
    Jag va i samma sits som du för ett tag sedan, men började med initiativet att vi började träna tillsammans. Promenaerade minst 1 timma varje dag. Försökte verkligen laga bra mat och såg till att han verkligen åt vid "rätt" tidpunkter så han var mätt imellan målen. Han gick ner 12 kg utan att han själv tänkte på det. Nu ser han bilder på skillnaden och har helt taget tag i det själv, och gått ner 18 kg, bara 2 kg till sedan är han klar, men slutar träna lär han nog inte göra för han säger själv hur mycket bättre han mår nu!
    Positivt är ju att ta före och efter bilder, jag satte upp dem på kylen så han verkligen såg vilken skillnad det blev, gav ju han mer motivation.

• Anonym (ledsen fru)

#4: tack för att jag fick se det genom dina ögon/dina erfarenheter. Det hjälper mig att faktiskt våga ta steget och säga ärligt vad jag tänker. En vacker dag, när jag ser att han är utvilad och på bra humör (inte trött för då vet jag att han kan vara känslig).

• NadiaMi

Han har ju själv sagt det, så det är ju inte så att det lär komma som en överraskning.

Säg att du har märkt att han har gått upp i vikt och att du tror att han skulle må bra av att äta bätte och kanske börja träna. Inte för att han inte är attraktiv, men för att han ska må bättre och orka mer, samt slippa problemet med halsbränna (som i många fall orsakas av vad vi äter).

Eller passa på nästa gång han själv säger att han har blivit tjock och säg "jo, det märks att du har gått upp i vikt, men det är ju inte så mycket att det inte går att rätta till".

• Anonym

Ta med honom ut på promenad när du ska ut och gå. Eller gymma, cykla, tennis, badminton, vad som helst. Bara ni rör på er. Kanske är lättare för honom när han har sällskap? Om han inte är sån som gillar att träna och röra på sig i vanliga fall. Och det är ju alltid roligare när man gör något tillsammans med nån

Och prata med honom. Det är inte hälsosamt att ha för mycket övervikt. Det borde ju han veta.
    Pratade med min sambo. försökte förklara för honom så gått jag kunde. Sa som det var, att jag är orolig för honom och vill att han ska äta nyttigare och tänka på vikten. Vilket jag fått honom att göra, testat på nya maträtter och mer grönt och frukt osv.
    Min sambo tränar och rör på sig varje vecka när han själv känner att han vill det! Det vill jag inte lägga mig i. vill inte vara nån som säger "du måste, du måste". va tjatig man skulle vara då.

• Kaxelina

Säg inget men ta med honom på stavgång (köp om ni inte har några) och sen går ni tillsammans. Du kan laga hälsosammare maträtter och strunta i fika och sånt till helgen. Och sen får du hoppas på att han inte smygäter allt för mycket. Och sen när han börjat komma in i den nya vanan så kanske smygätandes av godis upphör när han själv märker att han mår bättre av motionen och din goda hälsosamma mat. :D

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
Svar på tråden Hur säga till min man att han är tjock?