• Anonym (Bitter)

Livet är så fruktansvärt orättvis!!!

En kompis var här igår på fika. Hon hade precis varit på affärsresa till New york. Snart skulle hon till Barcelona. Hon lever ett hetsigt liv med mycket resor och annat skoj.

Själv kan jag inte ens ta tunnelbanan in till stan utan att måste förbereda mig i timmar och ta medicin. Lider av social fobi och på+förväntansångest.
    Den dagen jag kan sätta mig på tunnelbanan utan ångest har jag kommit långt.
    Mitt liv känns slut fast jag bara är 27. En resa till New york skulle jag aldrig klara.
    Vill ju också kunna leva livet utan ångest och rädsla. Livet känns så orättvist.
    Det är ångest för mig från morgon till kväll. Hatar detta liv!

• Svar på tråden Livet är så fruktansvärt orättvis!!!
  • Anonym (hej)

Vet hur du känner .... Jävla skit liv... Du är inte ensam vi är många!!!
    Styrke kramar!!!

• Anonym (Lika här!)

Jag håller SÅÅÅ med dig ts! Det är så jädra förbannat snedfördelat!

Jag lider själv av paniksyndrom med agorafobi och skulle ge vad som helst för att bara kunna GÅ UT!! medans andra är ute på en jädra massa aktiviteter, resor och LEVER! Gah!! Jag är ensamstående mamma till tonåring och jag är rädd redan nu för hur i hela havet jag ska kunna åka på någons sorts semester med dottern. Jag skulle oxå ge mycket för att kunna åka ner till Stockholm och hälsa på min bästa vän -men det är 4 timmar på tåg och sen är jag livrädd för att få panik när jag är långt borta och bara typ "MÅSTE" hem! Så nej, det blir inget.

Jag har liksom dig ångest hela tiden.
    Jag är 38 och jag är jävligt förbannad. Just nu på alla som KAN det ena med det andra!!!!
    Kram ts!

• Stormorsan

Jag vill inte verka okänslig och förstår precis hur ni känner.

Men ingen har någonsin sagt att livet skall eller är rättvist.

Det finns fattiga och rika, sjuka och friska, barnlösa och barnrika. Vissa dör tidigt andra sent. En del råkar ut för flera sorger och bedrövelser i livet andra skonas.

Det är ju inte säkert att "de andra" som har allt man saknar själv är lyckligare för det.

• Anonym (Kulla)

Jag känner också igen mig till en viss del. Jag har som TS social fobi o förväntansångest. Jag blir så less på mig själv. Jag har just utsatt mig för en jättejobbig sak, jag var bara tvungen till det. Gissa om jag mådde dåligt innan, denna förväntansångest ställer till det som vanligt.

Nu efteråt så är ångesten borta o jag kan inte förstå varför jag kände denna ångest, det känns nästan larvigt. Allt gick jättebra men jag vet att om jag ska göra om samma sak imorgon så kommer jag må lika dåligt igen. Det hjälper inte att jag utsätter mig för det som ärjobbigt tyvärr.

Visst känns det orättvist, det många gör utan att blinka, är en jätteuppgift för oss o det är svårt att få andra att förstå. Alla dessa tankar som far runt i vårt huvud gör oss också väldigt trötta. Hjärnan får jobba på högvarv.

• Anonym (Lika här!)

Javisst Kulla är det så. De som inte har ångestsyndrom vet inte vilken otroligt stor sak självklarheter är för oss. Förväntansångest är hemskt jobbigt, man blir fullständigt utmattad innan man ens kommit dit man skulle.

• Kjell2

Visst är livet orättvist.
    Själv har jag en förstörd rygg, dåliga ögon, döda föräldrar och ofrivilligt barnlös.

• Anonym (stolt!)

livet är inte alls skit! o det är bara man själv som kan ändra på det o göra ngt bra av det!
    o JAA jag förstår visst hur ni har det. Jag har haft/har? depression i 1år
    social fobi och förväntansångest. Fruktansvärt!!! Jag har visst inte kunnat gå utanför dörren utan att nästan spy. Jag har gråtit o åter gråtit och varit väldigt olycklig. Jag har varit svartsjuk o förbannad på alla överlyckliga smala snygga mammor som är så lyckliga i sina barn. Det var ju inte jag:(

Jag har börjat med medicin och går på terapi mm.

Nu har jag kommit till en gräns. (eller för 1år sen ca)
    Att antingen får jag må så här då eftersom jag alltid gjort det:( Eller så får jag faktiskt acceptera att jag inte mår bra o försöka göra något åt det!!
    Vill ju inte leva så.

Har sökt hjälp. Den finns. O träffat underbara människor som hjälpt mej på min resa. Läkare, sjukgymnast, psykolog mm

Detta året har gått jättebra, o varje dag försöker jag göra ngt som jag inte vågat innan eller Kunnat.
    skittufft, men det är ingen fe som kan komma o trolla åt mej att nu ska allt vara bra.
    jag har gjort det själv!! o är stolt över mej själv!

Jag känner mej idag mkt bättre, tycker det är fruktansvärt jobbigt att träffa nytt folk o äta ihop med folk jag inte känner. studera o sånt har det aldrig vart tal om.

Men jag känner nu att, jag är så mkt mera än bara ångest, varför ska jag gå runt o vara rädd för allt?! Jag tvingar mej att varje dag gå på kurs o komma ut även om det är tufft, för jag vet att det inte blir bättre om man inte utsätter sej för det!

det trodde jag inte innan såklart, för jag var ju livrädd o skakade som ett löv av bara tanken! Men ngnstans måste man ändra på sin situation.

Jag älskar livet idag! Visst är det orättvisst , det kommer det alltid vara. (o visst kan jag bli irriterad på alla jäkla positiva människor som verkar vara sååå lyckliga mm)

Men hade jag inte haft min ångest o råkat ut för depressionen så hade jag nog heller inte stannat upp o tänkt efter. Jag har visst ångest kvar, har haft det hela livet o ÄNNU VÄRRE NUU när jag utsätter mej för "alla faror".

Upp med hakan o sök hjälp om du eller ni inte gjort det, för den finns att få. klarar jag det så gör ni!! acceptera nuläget, men ha små mål att förändra det med.

många styrkekramar till er alla!

• Anonym (stolt!)

Och visst är det kanske hemskt att säga detta men jag brukar tänka detta så hjälper det mej iaf:

Det finns alltid folk som har det värre!!

och det är faktiskt sant. Visst känns det alltid som man har det värst för att det just drabbat mej o blbla. Men man måste försöka tänka lite positivt även när det är tufft.

att jag mår skit nu o orkar inte göra ngt o allt är jobbigt, men vad du än gör så känns det så, så istället kan du gå utanför dörren o känna samma sak, MEN samtidigt du går utanför dörren så får du nya intryck, en lukt, en färg, en människa mm mm. Ngt litet som gör en lite glad. Det hjälper mej jättemkt.

• Tös

Jag säger bara...KBT!

Där har du lösningen..o till slut en resa till NY.

• Anonym (stolt!)

håller med tösen. KBT är bra, det går jag nu.
    Men det är bara ett verktyg! det är bara du själv som kan ändra situationen.

Svar på tråden Livet är så fruktansvärt orättvis!!!