Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

Reseförsäkring?

reseförsäkringar som säljs hos resebyrå eller direkt från försäkringsbolagen är komplement till hemförsäkring, de täcker inte grunden såvida man inte köper ett sådant tillägg (kostar ganska mycket).

när det gäller reseförsäkringar så är det inte bara sjukdom det handlar om, utan även sådant som om man blir fast på vägen till flyg tex så går försäkringen in och betalar så att man kan komma fram i tid. och så eliminerar de oftast självrisker mm (bra om man har hyrbil).

om du dessutom är sjuk större delen av resan får du en ny resa av försäkringsbolaget.
    jag har hemförsäkring men tycker det är billiga pengar att köpa en extra försäkring. bättre att ha en reseförsäkring man inte behöver än att behöva en man inte har

• vackrastarflow
    Thegran skrev 2009-04-18 21:41:21 följande:
    betalar du resan med VISA, så ingår precis samma försäkring som den du köper på tex. resebyrån. helt onödigt att köpa en om man får samma skydd gratis genom att använa sitt visa kort, sen har väl kanske inte alla VISA, men de flesta har väl det...
    nej det gör det inte. jag jobbar på resebyrå och vet mycket väl vad som ingår i respektive.
    på ett par kreditkort (obs alltså kreditkort inte vanliga betalkort - helst platinum) så ingår en bättre reseförsäkring. på de "vanliga" ingår knappt något som helst, och reser du med din kompis och du har betalt resan med ditt kort (eftersom man måste betala minst 75% av resan med ett och samma kort) så gäller det bara för dig.
  • vackrastarflow

det som främst ingår när man betalar med VISA etc är avbeställningsskydd och att man får en viss ersättning vid förseningar btw. när det gäller sjukdom är hemförsäkringen minst lika bra.

• vackrastarflow
    Thegran skrev 2009-04-18 21:51:19 följande:
    då var det en riktigt dålig reseförsäkring de sålde!
    när jag reser själv köper jag gärna en extraförsäkring även om jag betalar resan med VISA och har hemförsäkring. de vi har vår reseförsäkring genom har väldigt bra "extragrejer" som man inte får av någon av de andra två jag har.
  • vackrastarflow
    Thegran skrev 2009-04-18 21:54:58 följande:
    då måste ni sälja något annat än de absolut flesta andra. vi jämförde med flera olika.
    vi har en av de tre största reseförsäkringsbolagen - Solid.

jämförelse med mitt VISA och min reseförsäkring:

VISA från Nordea:
    Det här täcker den kompletterande reseförsäkringen

* Avbeställningsskydd
    * Invaliditet och dödsfall genom olycksfall
    * Bagage- och transportmedelsförseningar
    * Självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
    * Självrisk på hyrbil (betald i samband med resa enligt ovan, alternativt betald på resmålet till 100 % med kortet)

Det här täcker inte den kompletterande reseförsäkringen

* Resa som inte har utgångspunkt i Norden, det vill säga resans alla destinationer (sträckor) måste vara inköpta före utresan som ska ha sin utgångspunkt från Norden
    * Läkar- och läkemedelskostnader
    * Kostnader i samband med sjukdom, hemtransport
    * Olycksfall (t ex benbrott) om det inte leder till invaliditet eller dödsfall

Reseförsäkring genom Solid:
    Omfattning

* Larmtjänst dygnet runt
    * Resestartskydd för ut- och hemresa
    * Förseningsersättning
    * Vägassistans
    * Självriskskydd
    * Bagageförsening
    * Hemresegaranti
    * Återbetalning av resekostnader
    * Återbetalning av aktivitetskostnader

Det är ganska stora skillnader enligt mig.
Svar på tråden Reseförsäkring?