• Gullehöna

Vab:a för snorig näsa?

Jag har en son på två år som väldigt ofta är förkyld och har snorig näsa. Hur gör ni andra föräldrar med barn som har snoriga näsor, är ni hemma med dem eller lämnar ni dem på förskolan?
    Ska man vab:a bara för att barnen har näsor som förskollärarna får torka?
    Jag har givetvis min son hemma när han inte orkar med en dag på förskolan eller hostar.

• Svar på tråden Vab:a för snorig näsa?
  • Toddes mamma

De flesta barn på dagis brukar vara snoriga,,,jag har kvar sonen hemma då jag känner att han inte skulle orka med dagis eller har feber.
    Han är inte hemma om han "bara" är lite snuvig, äter bra o är i övrigt pigg. Jag tror att du bäst känner hur mycket ditt barn orkar.

• Angel1978

Är det bara snor, men han mår bra annars, dvs orkar med en dag på dagis, så lämnar jag. De har aldrig sagt nåt..
    Jag menar, små barn är ju mer eller mindre snoriga under större delen av vår och höst, så skulle man varata slut hemma för en snorig näsa skulle man ju inte vara annat än hemma i perioder..

• hannaliza

Vi har fått lappar hem om att de bara behöver vara hemma om de har feber (och ett dygnfeberfritt efter det) eller inte orkar med... det där med orken kan ju vara svårt att avgöra på morgonen, men tycker personalen att han är trött räknar jag med att de ringer så att vi kan hämta honom.

Skulle han vara hemma när han är snorig skulle han nog aldrig gå till dagis :)

• Soffan76

Så länge det är genomskinligt "vanligt" snor behöver de inte vara hemma. Det är när de är täppta och har det där gröna trögflyande som de behöver vara hemma.
    Så säger i alla fall vår dagmamma.

• hannaliza

...och vi har fått lappar om att allt snor smittar lika mkt (eller lite) - endast feber och trötthet är hemma måsten.
    Värst smittar det innan snorigheten bryter ut och de bara är trötta och febriga. Men är man väldigt täpt brukar man ju inte heller vara så pigg förstås.

• Gullehöna

..och det vi fått höra endast är att det smittar innan det bryter ut..
    Intressant att höra hur alla gör.

Förskollärarna där min son är sade idag att det var tur att det var fredag eftersom hans näsa rann.. he he.
    skönt iaf det inte bara är jag som låter mitt barn gå om han har lite snuva..

• Carola Carro

Nja inte bara om han är snorig... eller beror på hur snoret ser ut.. Han brukar vara pigg.. så då får han gå på dagis..

• cavat
    Soffan76 skrev 2009-04-17 15:27:19 följande:
    Så länge det är genomskinligt "vanligt" snor behöver de inte vara hemma. Det är när de är täppta och har det där gröna trögflyande som de behöver vara hemma.Så säger i alla fall vår dagmamma.
    Jag har fått information tvärtom, att det är det "klara" snoret som smittar mest.
  • Thaleia

Tycker att det beror på hur pass snorigt barnet är dvs rinner näsan konstant och barnet är jättetäppt i näsan så kan man ju börja fundera på om inte barnet borde vara hemma. Men är det det "vanliga" snorandet som var och varannan unge springer runt med och barnet i övrigt mår bra, så är det inga problem att vara på förskolan.

• Mirris

Va lustigt att det är så olika information på olika ställen!

Så här står det på www.1177.se ... första sidan om förkylning (MYCKET info om just förkylning fanns det)

"Förkylning hos barn / Översikt
    Publicerad: 2008-09-02

Allmänt
    Om man blir förkyld har man fått en virusinfektion med symtom i de övre luftvägarna, det vill säga näsan, bihålorna, öronen, munnen eller halsen.

Förkylning smittar lätt, särskilt under sjukdomens första dagar. Därför är det bra att på olika sätt försöka förhindra att smittan sprids, till exempel genom att tvätta sina och barnets händer ofta och låta barnet stanna hemma från dagis en eller två dagar i början av förkylningen.

Från det att man smittas tills man börjar känna sig sjuk går det bara något dygn. Oftast är det bara under de första dagarna som barnet känner sig dåligt och efter en till två veckor brukar man vara frisk igen.

En förkylning går oftast över av sig själv, men ibland kan man få följdsjukdomar som till exempel öroninflammation som kan behöva behandlas. Under de första småbarnsåren är det vanligt att man får upp till sju förkylningar om året. Barn som utsätts för tobaksrök drabbas oftare av luftvägsinfektioner än barn i rökfria miljöer.

Symtom
    När man är förkyld är det vanligt att man:

blir täppt i näsan och snuvig

blir irriterad i halsen

får lätt hosta

får lindrig huvudvärk.
    Ibland får barn också hög feber, men den varar aldrig länge.

Behandling
    Det finns mycket man kan göra själv för att lindra besvären. Man kan till exempel pröva receptfria näsdroppar, och om barnet får hög feber kan man ge något receptfritt febernedsättande läkemedel som innehåller paracetamol eller ibuprofen. Det är viktigt att ge barnet mycket att dricka, särskilt om febern är hög, eftersom man förlorar mycket vätska när man har feber. Extra dryck lindrar också hosta.

Eftersom förkylning orsakas av virus hjälper inte antibiotika."

• Elfva
    cavat skrev 2009-04-17 20:32:01 följande:
    Jag har fått information tvärtom, att det är det "klara" snoret som smittar mest.
    Ja det är oftast när de har det klara snoret som de smittar mest eftersom det är den snuvan man har precis när förkylningen bryter ut. Senare har man lite tjockare gulgrön snuva och då smittar man inte lika mkt... Men ibland är barnen så täppta och besvärade av sin snuva att de kan behöva vara hemma även då, det beror lite på, om barnet t ex inte kan sova utan att få nässpray så blir det ju jobbigt på förskolan när barnet ska sova middag...

Det klara snoret kan också ha med allergi att göra...

Generellt kan man säga att äldre barn klarar förkylning bättre och kan ha en snabbare återgång till förskolan. Deras immunförsvar är mer effektivt och de blir piggare fortare. De är inte heller lika besvärade av sin snuva och klarar att fräsa ordentligt och på så sätt bli av med "eländet".
    Eftersom äldre barn inte heller sover på förskolan behöver de inte besväras av nästäppan på samma sätt som småttingar kan göra. Det är svårt att sova när man är täppt och har napp och så... Ja ni vet hur det är...
Svar på tråden Vab:a för snorig näsa?