• sazzia

Sfinkterruptur tråden fortsätter

Den första tråden gick ju så bra så jag tänkte att vi kanske fortsätter här.

Här skriver vi om allt kring SF ruptur, hur vi blivir bemötta under BB tiden och efter åt. Vi disskuterar och hjälper och stöttar varandra

hoppas denna tråd blir lika lyckad och att det kanske hjälper er som drabbats av Sfinkter ruptur.

Gamla tråden:

www.familjeliv.se/Forum-3-149/m39661680.html

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråden fortsätter
  • Wednesday85

Jag hänger gärna på här, fick en partiell sfinkterruptur när dottern föddes för snart 10 veckor sedan.

• sazzia
    Wednesday85 skrev 2009-04-17 16:34:03 följande:
    Jag hänger gärna på här, fick en partiell sfinkterruptur när dottern föddes för snart 10 veckor sedan.
    Grattis till din dotter! Men jag beklagar att även du fått SF!
    Var hon stor din tösa?

Om du undrar över något så fråga på!
    Jag fick SF för nu snart 7månader sedan. även svåra vag rupturer. Blev många stygn och infektion på det som tog 5månader att läka...
    Men nu käns det rätt okey igen =)
  • Wednesday85

Tack Nej, hon vägde 3565g så hon var normalstor, men hon fick hjälpas ut med sugklocka så det var nog därför jag sprack så mycket.

• emmizenma

På onsdag blir vår son 1 år.
    Tänka sig att det är ett helt år sedan snart man låg där på förlossningen och hade värkar.
    Jag känner mig helt bra nu(har iof gjort det ett tag) men psykiskt oxå känns det som att man har förlikat sig med det som skedde.
    Nästan så jag börjar bli sugen på syskon

• sazzia
    Wednesday85 skrev 2009-04-17 22:23:19 följande:
    Tack Nej, hon vägde 3565g så hon var normalstor, men hon fick hjälpas ut med sugklocka så det var nog därför jag sprack så mycket.
    Okej, hur´är det med dig nu då?
    emmizenma skrev 2009-04-18 07:12:24 följande:
    På onsdag blir vår son 1 år.Tänka sig att det är ett helt år sedan snart man låg där på förlossningen och hade värkar.Jag känner mig helt bra nu(har iof gjort det ett tag) men psykiskt oxå känns det som att man har förlikat sig med det som skedde. Nästan så jag börjar bli sugen på syskon
    Vad roligt att hör att du är återställd!! :)
    Ja gud tiden har gått så fort!
    Våran Gossen blir snart 7månader och viär sugen på en till redan.
    Men vi väntar nog ett tag iaf.
    Har funderat en de sista tiden hur man kommer reagera när man blir gravid
    om man direkt kommer att börja tänka på den kommande förlossningen.
    Jag har fått ENORM förlossningsrädsla och vill ha snitt nästa gång.
    Känns lite som att välja mellan pest eller kolera, men på nått sätt käns ett snitt som att det sker under mera kontrollerade former.

Och jag är nte helt bra efter förlossningen ännu och kommer inte att bli det för en jag får en ny operation. Och en ny op får jag inte för en vi skaffat dom barn vi vill ha.. Så det känns inte som att det kroppsligt skulle funkar med vaginal förlossning.

hur tänker du kring förlossningar efter din SF?
  • emmizenma
    sazzia skrev 2009-04-19 13:57:21 följande:
    Okej, hur´är det med dig nu då? Vad roligt att hör att du är återställd!! :)Ja gud tiden har gått så fort! Våran Gossen blir snart 7månader och viär sugen på en till redan. Men vi väntar nog ett tag iaf.Har funderat en de sista tiden hur man kommer reagera när man blir gravidom man direkt kommer att börja tänka på den kommande förlossningen.Jag har fått ENORM förlossningsrädsla och vill ha snitt nästa gång.Känns lite som att välja mellan pest eller kolera, men på nått sätt käns ett snitt som att det sker under mera kontrollerade former.Och jag är nte helt bra efter förlossningen ännu och kommer inte att bli det för en jag får en ny operation. Och en ny op får jag inte för en vi skaffat dom barn vi vill ha.. Så det känns inte som att det kroppsligt skulle funkar med vaginal förlossning.hur tänker du kring förlossningar efter din SF?
    Jag är inte rädd för själva förlossningen men är så klart rädd för att spricka mycket igen och att de nästa gång kanske inte man "laga" mig lika bra. Jag är dock livrädd för snitt...
    Jag kommer nog be om att få gå på "klara"-samtal vid nästa graviditet och prata med läkare vad de anser. Blir det en vaginal förlossning igen så ska det stå klart och tydligt i min journal att de ska göra ALLT för att jag inte ska spricka.
    Eftersom min förlossning slutade med tång för att sonens hjärtljud försvann så fick de "slita" ut honom och förhoppningsvis så får jag en "normal" förlossning nästa gång då man kan krysta ut bebisen på ett "mildare" sätt.
    Men jag försöker att inte tänka så mycket på det nu utan ta dessa funderingar den dagen jag är gravid.
  • skånetös78

Ni som funderar på ytterligare en vaginal förlossning, hur mycket har ni gått sönder? Jag fick en total sfinkterruptur grad 4 och jag vågar absolut inte föda vaginalt igen..

• Wednesday85

sazzia- Det är ganska bra, känner mig ju absolut inte som jag gjorde innan, men jag har inte ont iaf. Har inte varit på återbesök än men jag hoppas få en tid snart så att jag förhoppningsvis kan få veta att allt läkt som det ska.

• Babys2009

När kan man tidigast ha sex? När hade ni sex efter era förlossningar?

Jag fick grad 4 för snart 6 veckor sedan men jag har inte haft några större problem men är rädd om såret går upp om vi har sex för tidigt?

• emmizenma
    Babys2009 skrev 2009-04-20 15:57:46 följande:
    När kan man tidigast ha sex? När hade ni sex efter era förlossningar?Jag fick grad 4 för snart 6 veckor sedan men jag har inte haft några större problem men är rädd om såret går upp om vi har sex för tidigt?
    Vi väntade näsan 4 månader, jag vågade inte innan dess för att jag var rädd att det skulle göra ont.  Första gången gjorde det lite ont och sved men sedan har det gått bra.

skånetös78 skrev 2009-04-19 20:53:59 följande:
    Ni som funderar på ytterligare en vaginal förlossning, hur mycket har ni gått sönder? Jag fick en total sfinkterruptur grad 4 och jag vågar absolut inte föda vaginalt igen..
    Jag fick en grad 3 samt grad 4 på rektalslemhinna.
    Som sagt är jag inte rädd för själva förlossningen utan att spricka mycket igen och att man inte kan laga lika bra nästa gång.
Svar på tråden Sfinkterruptur tråden fortsätter