• StrawberryDaquiri

lavendelblomma skötselråd?

Har gjort lite vår fint på balkongen nu och köpte bla annat en lavendelblomma och planterade i en kruka. Men var jag lite väl tidig med den? Tror ni den klarar sig ute trots ganska kalla nätter eller borde jag ta in den tills värme kommer på riktigt. Bor i sthlm så det är ganska mycket vår här iaf!

• Svar på tråden lavendelblomma skötselråd?
  • ALJO

Lavendel klarar en del frost, men det beror lite på hur den har vuxit i plantskolan tidigare. Du kan täcka över på natten första veckan så att den vänjer sig lite långsamt vid kyla, ta ett lakan eller filt eller en bit fiberduk eller vad som helst. Annars klarar dom det mesta förutom allt för mycket vatten, skugga och lerjorden hos mig

• StrawberryDaquiri
    ALJO skrev 2009-04-17 19:02:34 följande:
    Lavendel klarar en del frost, men det beror lite på hur den har vuxit i plantskolan tidigare. Du kan täcka över på natten första veckan så att den vänjer sig lite långsamt vid kyla, ta ett lakan eller filt eller en bit fiberduk eller vad som helst. Annars klarar dom det mesta förutom allt för mycket vatten, skugga och lerjorden hos mig
    Låter bra, det är nästan ett krav för att mina blommor ska överleva. Har absolut inga gröna fingrar :) Tack för svaret!
Svar på tråden lavendelblomma skötselråd?