• Anonym (pank)

Månadskostnad bil?

Jag och sambon har hamnat i en taskig sits ekonomiskt av olika anledningar och våra meningar om bil går isär och jag är rädd för att han har rätt:
    Jag har själv inget körkort och levde länge ensam tidigares å har ingen direkt koll.
    Min sambo säger att en bil säkert kommer kosta runt 5000 i månaden.

Vi ska ev köpa en liten bil för runt 20 000, vilket innebär att den inte är ny och kan komma att behöva repareras ibland, men låter inte 5000 mycket ändå?

Vad lägger ni ut på er bil i månaden allt som allt om ni slår ut försäkringar på hela året osv?

• Svar på tråden Månadskostnad bil?
  • Anonym (Bilen)

Nej, det låter inte alls som mycket! Beroende på bil (och antal år du haft körkort, antal förare osv) så kan försäkringen dra iväg rejält. Sedan ska bilen skattas, besiktigas, tankas (och det är ju väldigt individuellt, en del kör mycket en del kör bara nån mil i månaden), servas (även detta är individuellt, men ska ni köpa en bil för 20.000kr så får ni nog räkna med en den reparationer...) osv osv.

Min bil kostar ca 2000kr/mån + bensin. Men då kör jag en rätt så ny bil, köpte den kontant så jag har inget lån på den.

• Anonym (Kristian)

Hej,

Jag tycker att 5000:- i månaden låter ganska dyrt. Men det saknas lite information för att kunna svara på vad ni kommer få för utgifter utöver själva bilen.
    Hur många mil per år kör ni? har ni tillgång till gratis parkering? Hur gamla är ni och bor ni i centrum eller ute på landet?

Jag är 26, bor på landet och betalade 6000:- för en pendlarbil. Jag räknar på att den kostar mig runt 700:- i månaden (250:- månaden för halvförsäkring och 450:- i snitt för reperationer) plus bensin.

/Kristian

• Anonym (Bilen)

Anonym (Kristian) skrev 2009-04-18 08:42:59 följande:

Hej,Jag tycker att 5000:- i månaden låter ganska dyrt. Men det saknas lite information för att kunna svara på vad ni kommer få för utgifter utöver själva bilen. Hur många mil per år kör ni? har ni tillgång till gratis parkering? Hur gamla är ni och bor ni i centrum eller ute på landet? Jag är 26, bor på landet och betalade 6000:- för en pendlarbil. Jag räknar på att den kostar mig runt 700:- i månaden (250:- månaden för halvförsäkring och 450:- i snitt för reperationer) plus bensin. /Kristian
    Tack, glömde parkeringen i min uträkning, då går min bil på a 2500kr
  • Anonym (Kristian)

Ett tipps för att slippa dyra kostnader på bilen varje månad är att ta med någon som känner till den typen av bil ni hade tänkt att titta på. Sen köper ni den inte för mer än max 15000. Sen lägger ni 5000:- direkt på att laga bilen. Det finns alltid något som behövs göras. Service, byta lite småsaker här och där, eller ett par nya vinterdäck. Då slipper ni mycket småkostnader framöver.

/Kristian

• aggexa

En av mina bilar kostade 16.000:- i inköp. Jag betalar 300:- i månaden för försäkring och skatt. En gång per år kostar besiktningen 300:-
    Går bilen sönder så kostar såklart reparationer men annars är det bränsle och olja som kostar beroende på hur långa färdsträckor man har.
    För 5000:-/ månad så kommer man rätt långt.

Min bil färdas mellan hem och arbete för min ena bonus. Det kostar ungefär 600:-/månad.

Jag undrar över din sambos kalkyl som kommer upp i 5000:-/månad, vad räknar han in där?

Anonym (pank) skrev 2009-04-18 08:10:27 följande:

Jag och sambon har hamnat i en taskig sits ekonomiskt av olika anledningar och våra meningar om bil går isär och jag är rädd för att han har rätt: Jag har själv inget körkort och levde länge ensam tidigares å har ingen direkt koll. Min sambo säger att en bil säkert kommer kosta runt 5000 i månaden. Vi ska ev köpa en liten bil för runt 20 000, vilket innebär att den inte är ny och kan komma att behöva repareras ibland, men låter inte 5000 mycket ändå? Vad lägger ni ut på er bil i månaden allt som allt om ni slår ut försäkringar på hela året osv?
  • Anonym (pank)

Vi har fri parkering och fritt garage.
    Min sambo har haft körkort i 20 år.

Jag visste inte ens det var billigare försäkra ju längre man haft körkort.

• Dezzie

Vi köpte en bil för 55 000. Den kostar oss 1760 kr i mån med lån, skatt o försäkring. Bensinen ligger på runt 2500 i månaden, men då har sambon ett pendlarjobb 6 mil tor, som han kör ca 1 gång i veckan.

• Anonym (Mimmi)

Vi köpte en bil för ca 200 000, då hade vi 20 % kontantinsats så vi tog lån på ca 160 000. Så här kostar vår bil:
    Lån: 3500
    Bensin: 2000
    Försäkring (hel): 550
    Bilskatt: ca 200 (2300/år)

Sen tillkommer service och däck och sånt, utslaget på ett år så är det kanske en tusenlapp i månaden. Så sammanlagt lite drygt 7 000 kr i månaden, men då är ju mycket lån...

• Anonym

Är man lite händig kan man ofta fix småfel på bilar själv. Väljer man att köpa reservdelar på skroten då man lagar (oavsett om man gör det själv eller låter en verkstad göra jobbet) kommer man också billigare undan.

Själv var jag fattig ett tag, men behövde bil. Köpte en liten, bensinsnål bil begagnad för 5000 som hade lite fix behov, men det var saker jag kunde göra själv. (Bla var det utslagna rutor sidorutor pga inbrottsförsök). Lade ca 5000:- till på renoveringskostnader under ett år och jag hade bilen i 2,5 år (bromsklossbyte, nya tändstift, rutorna samt 'ny' startmotor, varav startmotorn kostade 200 på skroten och verktsadsjobbet 800.) Den rullade fint hela t iden och jag hann göra ett par långresor med den.

Pga min dåliga ekononomi hade jag bara trafikförsäkring på bilen (170:-/mån) och körde i snitt upp bensin för ca 200:-/mån. Däck kan man köpa begagnat, även om det är en del jobb att byta osv.

Totalt budgeterade jag ca 1200:- mån för min bil i totalkostnader, men exklusive inköpspriset, som utslaget på 2,5 år alltså inte ger många kronor i månaden.

Men jag skulle tro att man iallafall bör vara beredd på att lägga omkring 2000:- för en bil i månaden, oavsett skick. Att skippa stöld/inbrottsförsäkring kanske inte är så smart i långa loppet (det är mycket vanligt med bilinbrott och i värsta fall går snorungarna så hårt att åt bilen att det bli skador som inte går att fixa), men det rä en riskkalkyl var och en får ta.

• Anonym

Vi har en volvo som kostar:

bensin: 850:-
    garage: 550:-
    Skatt: 150:-
    Försäkring: 550:-
    Reparationer: 1000:-
    Värdeminskning: ?:- (tror inte det är så mycket, äldre bilar minskar mindre än nyare)

Summa: 3500?:-

• isadora81

Den stora frågan är ju om ni kan finansiera bilen kontant eller om ni måste låna. Det är dyrt att ha bil och om man tar hänsyn till värdeminskningen så är det ännu dyrare. Men det är skönt att ha!

• Anonym (pank)

Isadora 2
    Vi betalar bilen kontant.

• isadora81

Om ni betalar bilen kontant så låter det väldigt saftigt med 5000 kronor i månaden. 3000 kronor i månaden är nog mer realistiskt med försäkring, service, skatt, biltvätt, eventuella reparationer och värdeminskning som inte blir så mkt om bilen bara kostar 20 000. Däremot är det nog säkrast att räkna som att man inte får tillbaka de där 20 000 kronorna utan säljer bilen för 0 kronor.

Svar på tråden Månadskostnad bil?