Är man lite händig kan man ofta fix småfel på bilar själv. Väljer man att köpa reservdelar på skroten då man lagar (oavsett om man gör det själv eller låter en verkstad göra jobbet) kommer man också billigare undan.
Själv var jag fattig ett tag, men behövde bil. Köpte en liten, bensinsnål bil begagnad för 5000 som hade lite fix behov, men det var saker jag kunde göra själv. (Bla var det utslagna rutor sidorutor pga inbrottsförsök). Lade ca 5000:- till på renoveringskostnader under ett år och jag hade bilen i 2,5 år (bromsklossbyte, nya tändstift, rutorna samt 'ny' startmotor, varav startmotorn kostade 200 på skroten och verktsadsjobbet 800.) Den rullade fint hela t iden och jag hann göra ett par långresor med den.
Pga min dåliga ekononomi hade jag bara trafikförsäkring på bilen (170:-/mån) och körde i snitt upp bensin för ca 200:-/mån. Däck kan man köpa begagnat, även om det är en del jobb att byta osv.
Totalt budgeterade jag ca 1200:- mån för min bil i totalkostnader, men exklusive inköpspriset, som utslaget på 2,5 år alltså inte ger många kronor i månaden.
Men jag skulle tro att man iallafall bör vara beredd på att lägga omkring 2000:- för en bil i månaden, oavsett skick. Att skippa stöld/inbrottsförsäkring kanske inte är så smart i långa loppet (det är mycket vanligt med bilinbrott och i värsta fall går snorungarna så hårt att åt bilen att det bli skador som inte går att fixa), men det rä en riskkalkyl var och en får ta.