• Night Angel

Hjälp! hur mycket till 9 personer!

Ska ha kalas nästa vecka och  ska bjuda på potatisgratäng med  helstektfläskfile och en fetaostsallad...nu till frågorna..
    Hur mycket potatis ska jag köpa så det räcker till 9 personer?
    Hur mycket fläskfile till 9 personer?
    Ni får gärna tipsa mig om fler tillbehör  med och ev en förrätt som inte  består av lax.räkor eller svamp...

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Hjälp! hur mycket till 9 personer!
  • Night Angel

ingen som kan hjälpa mig?

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • Ann Nelly

Du kan räkna med ett par potatisar per portion. Man använder ju ungefär ett kilo för en gratäng för 4-5 personer. Beror ju precis på vilka man bjuder, är det tjejmiddag räcker det längre. Är det karlar så går det vanligtvis åt mer. Men ca 2 kg potatis borde räcka gott och väl åt ett blandat sällskap.
    Fläskfilé ca 200 gr per person. Det brukar gå åt mer fläskkött än nötkött vid bjudning men har du potatisgratäng och sallad till borde det räcka med ca 150 gr per person. Så ca 1,5 kg borde bli bra.
    Det är ju bättre att det blir lite goda rester än att det inte räcker :)
    Förrättstips:
    Kokt sparris på lite ruccola, ringla över smält smör, riv över parmesan och strö över rostade solroskärnor. Servera med citronkräm och lite vitlöksbröd.
    Eller:
    Rosta formfranska, stansa ur rundlar med ett glas eller liknande. Lägg på en tunn skiva chevre, ringla över honung och strö över solroskärnor. Kör i ugn tills osten smält lite. Servera på lite salladsblad.
    Eller:
    Pepparrotssoppa med toast. Blanda ut pepparrotsmjukost med hönsbuljong och värm, krydda med salt och peppar. Rosta formfranska och dela i trekanter. Servera lite örtsmör till dessa.
    Lycka till med kalaset!

Svar på tråden Hjälp! hur mycket till 9 personer!