• Tildalina

Shaktimatta för att stimulera ägglossning?

Jag har inte fått igång min ägglossning efter att min dotter föddes för 2 år sen. Vill ju få ett syskon men utan ägglossning är det inte så lätt. Min gyn säger att jag har PCO äggstockar, och nu funderar jag på om en sån där spikmatta kanske kan stimulera? Det står ju att det stimulerar akupressurpunkter, och många hävdar ju att de blir hjälpta av akupunktur för att få igång ägglossningen.

Vad tror ni? Nån erfarenhet?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Shaktimatta för att stimulera ägglossning?
  • miracle maker

Jag har också funderat på det, men eftersom man inte ska ligga på spikmatta under de 4 första månaderna av en graviditet så ska man nog bara ligga från mens till ägglossning...

Jag har pcos och fick Pergotime av min gyn och ägglossningen kom igång på första kuren, så det kanske kan vara ett alternativ annars?

• Tildalina

Min gyn vill vänta till efter sommaren med pergo eftersom jag lyckades bli gravid sist efter en kur primolut nor (hade då inte haft äl på 7 mån och blev alltså gravid vid första äl som kom) . Har fått det denna gången också men fick endast en mycket sparsam liten blödning i 2 dagar. Detta va nu 5 veckor sedan. Gyn sa till mig att om jag inte lyckats till hösten skulle jag återkomma ... :-/ Så nu vill jag försöka få igång äl på egen hand!

• jaghetersophia

Tidigare hade jag 1-2 äggblåsor varje menscykel - sedan började jag ligga på shaktimattan varje dag och kombinerade detta med fytoöstrogen (naturmedicin) och aloeverajuice 2ggr/dag på fastande mage. Jag gjorde detta för att min slemhinna skulle bli tjockare....3 v senare hade jag 4 stora äggblåsor och en tjockare slemhinna..

Av detta får du dra vilka slutsatser du vill :)

• afrodite

Varför får man inte ligga på spikmattan om man är gravid?

• Puffig Pingla
    afrodite skrev 2009-05-10 12:28:37 följande:
    Varför får man inte ligga på spikmattan om man är gravid?
    Du får väldigt stor blodgenomströmning i kroppen och kan släppa ut slaggprodukter i blodet. Detta kan vara skadligt för fostret. Det är ungefär som att man inte ska gå på massage under de tre första månaderna av graviditeten.
  • afrodite

aha, men att göra IVF och ligga på spikmatta då? Det gör jag , skall jag sluta?

• Puffig Pingla
    afrodite skrev 2009-05-10 12:32:44 följande:
    aha, men att göra IVF och ligga på spikmatta då? Det gör jag , skall jag sluta?
    Jag har fått ok från min ivf-läkare att köra på mattan fram till ÄP så det ska väl vara ok.
  • afrodite

aha, men kommer det inte ut massa slagg produkter som irriterar äggproduktionen? eller det kanske är bra för äggen?

• Puffig Pingla

Vet inte. Men eftersom ivf-läkaren sa att det var ok så borde det ju inte påverka negativt.

• Achwell

Tidalina --> Samma här, jag har inte haft ägglossning sen min dotter föddes för snart 2 år sen. Ingen mens heller för den delen......

Men det du skrev om Shaktimatta lät intressant. Jag köpte mig en sån för någon månad sen och gillar den skarpt. Det jag undrar är hur man ska ligga på den för att det ska eventuellt stimulera ägglossningen... på magen då .. typ ... eller?

• Puffig Pingla
    Achwell skrev 2009-05-13 21:10:07 följande:
    Tidalina --> Samma här, jag har inte haft ägglossning sen min dotter föddes för snart 2 år sen. Ingen mens heller för den delen......Men det du skrev om Shaktimatta lät intressant. Jag köpte mig en sån för någon månad sen och gillar den skarpt. Det jag undrar är hur man ska ligga på den för att det ska eventuellt stimulera ägglossningen... på magen då .. typ ... eller?
    Det spelar nog ingen roll hur du ligger på mattan. Bara du ligger/sitter/står på den drar du igång endorfinerna och blodgenomströmningen som kan trigga sakerna.
    Så kör du på det som känns bäst för dig.
    Passa på medans du kan - med lite flax är du snart gravid och får inte använda den på ett tag.
  • Tildalina
    Achwell skrev 2009-05-13 21:10:07 följande:
    Tidalina --> Samma här, jag har inte haft ägglossning sen min dotter föddes för snart 2 år sen. Ingen mens heller för den delen......Men det du skrev om Shaktimatta lät intressant. Jag köpte mig en sån för någon månad sen och gillar den skarpt. Det jag undrar är hur man ska ligga på den för att det ska eventuellt stimulera ägglossningen... på magen då .. typ ... eller?
    Åh har du inte heller det? Trodde jag va typ ensam, såå hopplöst när kroppen aldrig kommer igång. Har inte köpt nån än, e lite skeptisk till om det verkligen fungerar... trodde det skulle finnas nån som testat men verkar vara dåligt med utvärdering om just det.
    Stolt mamma till lilla Emilia född 12/3-07
Svar på tråden Shaktimatta för att stimulera ägglossning?