• Anonym

20% lungkapacitet...

Hej.
    Jag har en vän som påstår sig ha endast 20% lungkapacitet kvar.
    Vilket jag tvivlar på då hon är otroligt pigg, röker utan problem (om ni förstår hur jag menar)
    H*n är mellan 20-30 år. Lever skapligt sunt.
    Jag har försökt googla för att ta reda på hur allvarligt det är med så lite lungkapacitet. (för att se om det faktiskt kan vara som h*n säger)
    Men jag hittar inte mkt.
    Är det någon som vet hur man borde må om man har så lite kapacitet kvar?

• Svar på tråden 20% lungkapacitet...
  • After Forever

Tvivlar på att det stämmer, då hade hon inte kunnat leva som hon gör.

• Cinza

Jag tror nog faktiskt att man är död. Man klarar sig på 20% av sin lever eller njurkapacitet har jag för mig, men tror inte att det gäller lungorna.

• After Forever
    Cinza skrev 2009-04-18 12:23:23 följande:
    Jag tror nog faktiskt att man är död. Man klarar sig på 20% av sin lever eller njurkapacitet har jag för mig, men tror inte att det gäller lungorna.
    Kan nog stämma bra.
  • Anonym (Uska)

Om man är helt frisk kan maximalt ha 100 % syresättning i blodet. Normalt ligger man mellan 95-100%. När man opererar folk som har lung cancer tex så bör dom ligga över 90% annars får dom syrgas. Har man KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) så ligger man oftast mellan 85-90% Om din vän endast har 20 % lung kapacitet så borde hon/han må mkt dåligt......... Ha syrgas hemma, vilket man inte får ha, bör ha om man röker.... Har man så dålig lung kapacitet så mår man inte bra.... Redan runt 80-/85% syresättning i kroppen får man andnöd o mkt jobbigt att andas. Runt 70-60% blir man transporterad till intensiven om det finns nått man kan göra, alltså inte lider av en dödlig sjukdom.

• Anonym (uska)

Vet inte hur man ligger i syresättning om man har 20% lungkapacitet, men hmmm har du 100% lungkapacitet så ligger man mellan 100-95% i syresättning så med endast 20% borde syresättningen vara väldigt låg...

• Anonym

Lungkapacitet och syresättning (saturation) är inte samma sak. Man kna leva med en lungfuktion på 20% och ändå ha en ok syresättning av blodet. Dock blir man sabbt anfådd och trött och i många fall har man säkert behov av extra syrgas. Rökning är verkligen inte att rekommendera om man har så låg lungfuktion som din vän påstår att hon har.

• Esmiso

Anonym (uska) skrev 2009-04-18 12:33:49 följande:

Vet inte hur man ligger i syresättning om man har 20% lungkapacitet, men hmmm har du 100% lungkapacitet så ligger man mellan 100-95% i syresättning så med endast 20% borde syresättningen vara väldigt låg...
    ja precis. Har arbetat en del med lungsjuka människor och de som ligger inne och är riktigt dåliga poxar på kanske 75... 20 låter nästan som en omöjlighet.
  • Cinza
    Anonym skrev 2009-04-18 12:34:25 följande:
    Lungkapacitet och syresättning (saturation) är inte samma sak. Man kna leva med en lungfuktion på 20% och ändå ha en ok syresättning av blodet. Dock blir man sabbt anfådd och trött och i många fall har man säkert behov av extra syrgas. Rökning är verkligen inte att rekommendera om man har så låg lungfuktion som din vän påstår att hon har.
    Även vid så låg kapacitet som 20%? Nu blev jag förvånad.
Svar på tråden 20% lungkapacitet...