• Anonym

20% lungkapacitet...

Hej.
    Jag har en vän som påstår sig ha endast 20% lungkapacitet kvar.
    Vilket jag tvivlar på då hon är otroligt pigg, röker utan problem (om ni förstår hur jag menar)
    H*n är mellan 20-30 år. Lever skapligt sunt.
    Jag har försökt googla för att ta reda på hur allvarligt det är med så lite lungkapacitet. (för att se om det faktiskt kan vara som h*n säger)
    Men jag hittar inte mkt.
    Är det någon som vet hur man borde må om man har så lite kapacitet kvar?

• Svar på tråden 20% lungkapacitet...
  • Anonym (uska)

Vad lider din vän av? Helt frisk är man ju inte med en 20% lungkapacitet.

• Esmiso
    Anonym skrev 2009-04-18 12:34:25 följande:
    Lungkapacitet och syresättning (saturation) är inte samma sak. Man kna leva med en lungfuktion på 20% och ändå ha en ok syresättning av blodet. Dock blir man sabbt anfådd och trött och i många fall har man säkert behov av extra syrgas. Rökning är verkligen inte att rekommendera om man har så låg lungfuktion som din vän påstår att hon har.
    men i de fallen pratar vi oftast om ngn som har opererat bort del av lunga eller hur?
  • Anonym (uska)

Hur mkt syresättning kan en lungkapacitet på 20% ge kroppen? Oavsett så lär ju kompisen må mkt dåligt, inte kunna gå längre sträckor. Rökar gör folk oftast oavsett hur dåliga dom är... Folk kommer till sjukhuset för att få syrgas med sig hem, vilket rökare oftast inte får. Dom måste sluta röka först.

• Anonym (uska)

Dom som opererar bort en del av lungan, har en syresättning från 90 o uppåt och klarar sig utan syrgas. Har man fått nya lungor klarar man sig också utan syrgas, men de kan inte leva som innan o de hörs på dem när de pratar att de blir andfådda, i allafall den första tiden...

• Anonym

Jo jag förstod nästan att det inte stämde... :/
    H*n säger ganska mkt tvivelaktiga saker.
    Hon blir ju knappt andfådd, inte mer än mig ialf.
    Hon går i trappor utan problem samt längre sträckor, med barnvagn.
    Bär barn och barnvagn utan att det är någon större skillnad på andningen.
    H*n har alltså inte märbart dålig kondition ens för en rökare.

Jag vill inte säga för mkt om hur dennes påstådda dåliga lungkapacitet uppstått med risk för att h*n läser här lr någon h*n känner.

Men det hade med en allergi att göra.

• Anonym (Har så)

Min man har ca 30% av sin lungkapacitet kvar. Röker tyvärr, han ska sluta men det är svårt.
    Det som han har problem med är att han orkar inget. Varken fysiskt eller psykiskt längre. Han har blivit erbjuden syrgas att ha bredvid sängen eftersom syresättningen går ner under natten.
    Men om din kompis har ca 20% kvar borde h*n vara sämre än vad min karl är och det syns väldigt väl på honom hur han mår.
    Titta på hur färgen är i ansiktet, orkar h*n gå promenader utan att bli andfådd eller är det skitjobbigt att andas?'Hur lever personen annars? Aktivt eller passivt i livet?

• Anonym

I inlägg nr 15 står lite om hur personen lever och mår fysisk.
    Helt normalt alltså...
    Verkar hur frisk som helst.

• Anonym (Har så)

Då är din kompis inte sjuk, enkelt

• EllieMay

Jag har astma och var nyligen och kolla min lung kapacitet, jag hade 85% och det känner jag av. Fy fan så anfådd jag blir.
    Att klara sig på 20% då tror jag inte man kan röra sig direkt.

• chik

Nu vet jag bara vad jag har för värden o jag har dåliga lungor..sist jag gjorde en..spirometrtest hade jag ca 44%..
    Men när jag kollade i föra veckan hur jag syresatte mig så var det 96..
    Men den lilla luften jag får in orkar jag ju gå väldigt sakta o  får ofta andnöd..
    Så bara 20% så orkar man inte mycket..

• Anonym (usk)

hej...

man kan ha väldigt lite lungkapacitet och ändå göra saker, men oftast blir man andfådd rätt snabbt...problemet kommer om syresättningen samtidigt går ner....då behöves syrgas....en som vet en del om detta... 

• Jofra

Hej en extremt gammal tråd men vill vara med och svara då jag kan en del ämnet. Jag var en kärnfrisk tolvåring som spelade hockey och tävlade cross. Fick en allergisk reaktion på nått virus. Fick ialla fall Något som heter Steven Johnsons syndrom där immunförsvaret går bananas och angriper kroppen... Googla får du se fina bilder. Jag hade iallafall tur som överlevde men hade 12% lungkapacitet när jag kom hem (fick vila mitt i trappen från under till övervåning). Jag försökte träna så mycket det gick men kom endast upp i dryga 30%. Det har jag fortfarande numer 44 år. Syresättningen är helt ok tills ansträngningen blir för stor, då dyker den. Har diagnosen Kol men aldrig rökt ett enda bloss (rätt självklart). Men har alltid jobbat och försökt levt som vanligt, fysiskt arbete och tränat cross osv. Jag orkar ju inte i närheten av vad jag gjorde som liten såklart och att arbeta 100% blir jag helt slut av men tror att hålla igång och leva någorlunda vettigt bara är bra. Men din kompis borde bli väldigt lätt andfådd vid rätt liten ansträngning och är ju dessutom rätt korkad om hon röker...

Mvh

Johan

Svar på tråden 20% lungkapacitet...