• Mitti

Existerar ett sånt här jobb? (ev omplacering pga sjukdom)

Hej.
    Jag har varit sjuk länge och borta från mitt nuvarande arbete som förskolelärare i ett år. Det har gjorts diverse utredningar kring mig och jag är redan en gång omplacerad från lärare, som jag är utbildad som, till denna förskoletjänst. Vitsen med det var att man inte bedömde att jag skulle kunna arbeta på heltid inom rimlig tid, och som lärare finns det numera inga deltisarbeten... Så då blev jag förskolelärare.

Problemet är att jag lider av flera olika sjukdomar och behöver egentligen ett arbete som inte är stressigt, fysikt eller psykiskt, och inte heller belastande fysiskt eller psykiskt. Detta pga av att stress försämrar mina symptom. Och om jag blir psykiskt stressad så sätter sig även detta i kroppen.

Så nu är man inne på att se över hela arbetsmarknaden för att se vad jag skulle kunna arbeta med. F-kassan godk'änner inte sjukersättning eftersom de anser att det bör finnas andra yrken på marknaden som jag skulle kunna utföra. Ingen skulle bli gladare än jag om detta är sant för jag vill verkligen arbeta, jag har haft ett enormt driv och en stark egen vilja till återgång i arbete, men varje gång jag testat ngt nytt så har jag blivit sä mre rent fysiskt.

Det jag behöver för att klara av att jobba är:
    Minimalt med stress.
    Möjlighet att kunna gå undan för att sitta på toa, ibland ofta under en dag, då en del i min problematik är tarmbesvär.
    Inga lyft, inga fysiskt ansträngande inslag.
    Flexibel tid, då jag ibland kan vara riktigt dålig på morgonen, för att sedan ändå kunna jobba senare på dagen.

Det jag är bra på är:
    musik
    empati
    kreativitet
    skriva
    uttrycka mig i tal och skrift
    människokännedom
    pedagogik
    positivt sinnelag och bra kollegialkänsla

Finns det ngt jobb som motsvarar dessa begränsningar och tillgångar?

• Svar på tråden Existerar ett sånt här jobb? (ev omplacering pga sjukdom)
  • SUD

oj stackare, detta va inte lätt men arbetsförmedlingen och försäkringskassan måste ju lösa detta åt dig..

• Mitti

F-kassan hänvisar till sina nya regler och att det är upp till min arbetsgi´vare att hitta en lämplig sysselsättning för mig. OM de inte kan ske så ska jag stå till "arbetsmarknadens förfogande" och då ser man på alla på arbetsmarknade förekommande arbeten. Det är därför jag skriver ut denna fråga här, för jag undrar om det där jobbet existerar...

Märk väl, jag VILL arbeta, det är inte så att jag försöker komma undan.
    Jag är för ung och har för mk att ge för att ge upp hoppet om att komma ut i jobb igen, men jag måste ju vara realist inför den fysiska realitet jag lever i.

• Mitti

Avigast, du får nog förtydliga...

• JenLyckan

Ta dig in på ett spår mot eget företagande? Då har du möjlighet att utveckla å anpassa till din egen situation. Finns en bra grund utbildning på ett års tid som kan hjälpa dig med att få fram dina egna idéer och få kunskaperna som krävs. Vet inte om d kan vara nåt för dig? Men med dina bra egenskaper så låter det som nåt som skulle kunna funka för dig :) mer om utbildningen jag snacka om finns på www.samhallsentreprenorer.se
    Som sagt, det kan vara ett sätt att få kontroll över stress nivån och hitta något som passar dig :)

• Missimo84

Jadå, företagssäljare motsvarar allt det där, och det bästa av allt är att du också kan få en riktigt bra lön, bättre än vad man tjänar som förskolelärare iallafall, dock inte lika hög som postens vd
    Där kan man få flexschema, anpassade möbler, med tillgång till höj och sänkbarn bord.
    Om du är duktig på att skriva, är det bara ett plus i kanten, man måste också kunna uttrycka sig i tal samt vara en riktigt bra människkännare, och så bör man också ha lite tålamod.
    Tempot i arbetet bestämmer du, då du och din arbetsgivare tittar över din alldeles egna budget och du själv sätter kraven.
    Bäst är det också i form av att du inte behöver omskola dig.

• Mitti

Missimo, det där låter ju spännande.
    Hur hittar man de jobben, alltså vad exakt är det jag ska söka mig till? Och vad exakt är arbetsuppgifterna?
    Jag antar att detta är något du s jälv sysslar med eller har erfarenhet av i alla fall. Kan du tipsa mig vidare så är du en pärla

• Missimo84
    Mitti skrev 2009-04-18 22:41:47 följande:
    Missimo, det där låter ju spännande. Hur hittar man de jobben, alltså vad exakt är det jag ska söka mig till? Och vad exakt är arbetsuppgifterna? Jag antar att detta är något du s jälv sysslar med eller har erfarenhet av i alla fall. Kan du tipsa mig vidare så är du en pärla
    Du får kolla på t.ex. ams och se vart de söker säljare. Finns väldigt många olika tm-byråsar med olika vilkor. Men man kan alltid prata med dem och se.
    Sök under försäljning, oftast står det om det är privat eller företags försäljning. Privat försäljning är oftast med dialer, vilket kan bli stressigt och därför kanske ingenting att rekommendera.
    Vart bor du så kanske jag känner till några bra företag?
  • Missimo84

Jaha, där finns det gott om callcenters. Tele perfomance, Silentium, mobil direkt mfl.
    HAr dock ingen aning om hur seriösa alla dessa är. Sales competence vet jag är bra.
    Mobildirekt har t.ex. hög provision, 1500 kr/ såld mobil går till din ficka. Så där räcker det med att sälja en mobil om dagen för en lön på 33000 kr, vilket antagligen är lite mer än vad en förskolelärare tjänar väl?

• Mitti

Det har du väldigt rätt i!
    Man jobbar inte i förskola/skola för lönens skull den saken är klar!

Jag ska kolla upp de företag du nämner

• Missimo84
    Mitti skrev 2009-04-18 22:53:23 följande:
    Det har du väldigt rätt i! Man jobbar inte i förskola/skola för lönens skull den saken är klar! Jag ska kolla upp de företag du nämner
    Nej sjäklvklart inte, men det är ju inte så roligt att gå ner i lön. Kan tänka mig att det är betydligt mycket mer "givande" att t.ex. arbeta med barn än att sitta i telefon. Dock så kanske pngarna kan kompensera lite för det, så kanske man inte behöver arbeta heltid med just det arbetet, utan kanske kan arbeta 25% eller mer ideellt med något som man faktiskt vill arbeta med.
    JAg arbetar med novahuset t.ex. ideellt, men skulle nog inte haft ork och råd om jag dessutom hade behövt slita med nattskift e.t.c. heltid på ett mindre bra betalt arbete.
    Tänkte bara ifall det verkligen är så att du trivs med ditt nuvarande arbete bara att det inte rikigt passar att arbeta med heltid.
  • Mitti

Jag skulle ju trivas väldigt mycket bättre om min hälsa klarade av det, men i nuvarande situation gör den inte det.

Jag har kollat lite på det du nämnde, och tänker att det nog är väldigt olika beroende på vart det är huruvida det är stressigt eller inte. Vissa skriver ju tydligt att man ska vara en person som är tävlingsinriktad och gilla att ha många bollar i luften och så.

Jag har en del erfarenhet av jobb inom telemarketing och det var en ganska stor press på oss att prestera, men då sålde vi i o f s mot privatpersoner... Kanske det är annorlunda om man säljer mot företag. Då pluggade jag ju dessutom så det skulle ju bli annorlunda nu.

Jag hör gärna fler förslag!

• saxon

Kontorsjobb låter det som. Ett stressfritt och lugnt. Kanske ett jobb inom kommunen?

• Mitti

Ja kontor kan säkert vara ett alternativ. Frågan är vilken utbildning man behöver ha, eller erfarenhet... Kontorsarbete är ju också rätt olika så det beror på vart det är kan jag tänka.

Svar på tråden Existerar ett sånt här jobb? (ev omplacering pga sjukdom)