kan man ha sekret (som ÄL-sekret) även om man är gravid?
Essica
Joo det KAN ta så lång tid innan man får ett + faktiskt.. Det har man ju läst fler som har haft det på det viset. men det kan ju oxå vara så att mensen e lite bråkig.
Jag tror att min mens bara e bråkig. jag tror att jag komemr att få den inom en vecka..
Men det är sååå jobbigt att vänta. Man vill ju få någon ordning på det.
jag tror oxå min mens är bråkig men kom som den skulle förra månaden, 12v sen jag slutade med p-piller. men man kan ju ändå hoppas, vill ju bli gravid...
Jaaa så var det för mig med..när jag slutade med pillren kom den som den brukade innan jag började med piller...dvs efter 30 dagar.. Men så förra gången så kom den inte förren efter BIM +7 och nu e jag på BIM +3 så det verkar ta ett tag innan man får regelbunden mens igen.
Nej jag tror inte att man kan ha fertilt sekret då man är gravid.
Fertilt sekret bildas i livmodertappen (cervix) och är glatt, halkigt och möjligt att göra trådar av när man tar det mellan pekfingret och tummen. Ca 5-10 cm långa trådar.
Det fertila sekretet påminner om rå äggvita och blir klarare och klarare ju närmare ägglossning man kommer.
Det fertila sekretet uppkommer ca 3-7 dagar innan ägglossning och vid själva ägglossningen är sekretet som mest tunnflytande, man kan känna en vattning känsla och det kan vara svårt att göra trådar då.
Dagen efter ägglossningen är det oftast helt torrt, för då bildas ett tjockt sekret som liksom "stänger dörren" till livmodern. Kroppen förbereder sig då för att ta emot ett befruktat ägg. Den här "proppen" brukar kallas slempropp och avgår oftast då förlossningen är i antågande.
Fertilt sekret, är det sekret som är nödvändigt för att en befruktning ska kunna äga rum. Utan det sekretet dör spermierna. Det är detta sekret som transporterar spermierna till ägget.
Detta sekret börjar att produceras i och med att ett ägg mognar i äggstocken.
Och då detta sekret finns, kan man alltså bli gravid. Spermierna kan överleva upp till 5 dygn i detta sekret.
När man har fertilt sekret så är dörren liksom öppen till livmodern, därför har jag svårt att tänka mig att man skulle kunna ha fertilt sekret då man blivit gravid. Då borde "dörren vara stängd", eftersom den stängs efter ägglossning. Först vid mens "öppnas dörren igen" och cykeln börjar om på nytt.
Vill man bli gravid är det väldigt bra att lära sig tolka de olika sekrettyper som uppträder i olika delar av menscykeln. Själv kan jag avläsa precis när jag har ägglossning och det är ju praktiskt även när man inte vill bli gravid.
Det finns en bra bok om detta med sekret som heter Billingsmetoden för naturlig födelsekontroll av Evelyn Billings och Ann Westmore.
Se även hemsidan www.familjeplanering.com
Lycka till!
Love, Peace and Understanding
Ja men kan det var möjligt att ha två ägglossningar denna månad då? att jag hade en för två veckor sedan och en nu?
Eller e det mest troliga att att det är sekret som LIKNAR äl?
För jag skulle ju egentligen ha mens närsomhelst så äl sekret borde ju inte komma så nära inpå?
har man äl i 3v då? har haft ökade flytningar och vissa dagar jätte trådiga och andra inte...? hmm
Vikkis...
Som jag har läst också märkt av, så har man efter äl det så kallade torra dagarna, sen strax innan mens så kan man få ökade flytningar igen,,,
Men för vissa kan det väll även vara ett grav tecken....
finns väl inget annat att göra än att vänta och se...
Jag tror att man inte kan spekulera så mycket, det är bara att vänta och se
precis tjejer ni får hålla ut och hålla tummar att mensen uteblir..?
Love peace and...
Tack för ditt inlägg det var verkligen bra...har funderat lite kring hur flytningarna ändrar sig i cyklen, nu vet jag !