• Icis86

Är Moltas för ovanligt?

Jag har alltid tyckt att Moltas är ett fint pojknamn, vill ha ett namn som inte alla heter men det ska samtidigt inte vara ett namn som gör att folk frågar "Vad sa du att han hette".
    Min sambo har alltid tyckt om Lucas (men det ligger ju i topp bland pojknamn)
    Vet inte riktigt hur jag ska göra.. Tacksam för förslag!

• Svar på tråden Är Moltas för ovanligt?
  • saltflingan
    Icis86 skrev 2009-04-22 16:54:47 följande:
    Någon som är positiv till namnet iaf =) Vi har som sagt åtta namn kvar på listan. Lucas Moltas Isac Leon Rasmus Emil Elliot Neo Vad säger ni ?
    Tycker Moltas är fint, men de andra namnen i listan är ju tokvanliga.
  • Kofttanten

Jag tycker oxå att Moltas är jättefint. Hade velat ha det på en ev son men maken vägrar . Han har en kollega som heter Moltas

• Icis86

Min Sambo är inte heller så förtjust i Moltas (fast det är det namnet jag velat ha på min son hela livet)
    Andreas (min sambo) tycker om Neo. Det kan jag också tänka mig.. Betyder "Ny" =)

• Laddad
    Icis86 skrev 2009-04-22 16:54:47 följande:
    Någon som är positiv till namnet iaf =)Vi har som sagt åtta namn kvar på listan.LucasMoltasIsacLeonRasmusEmilElliotNeoVad säger ni ?
    Av de du har kvar skulle jag välja mellan
    Moltas
    Elliot (som jag hoppas få en någon gång)
    Neo
    Leon
  • Sunspot

Det är nog inget namn jag själv skulle välja men det var fint ändå tycker jag.

• skoladan

Leon är väl jättevanligt.
    DARDAN är ett vackert och stolt namn, tycker jag

• Sirendes

Jag har också funderat på och troligtvis valt bort Lucas för att det är "för vanligt" (nr 3 på listan av vanligaste bebisnamn och har varit det i flera år nu, känns det som, var det när jag väntade första barnet också). Men skulle det varit mitt absoluta älsklingsnamn skulle jag struntat i det och valt det ändå, såklart!

Tycker personligen inte att ett namn kan vara FÖR ovanligt, om det inte på en gång dessutom är rent "konstigt". Moltas är ganska enkelt, tvåstavigt och känns inte som ett krångligt namn, så gillar ni det så välj det!

Min son heter Leon och det älskar vi. Visst, det ligger bland 100-i-topp, men det gör nästan alla namn jag gillar. Har aldrig själv träffat någon som hetat eller haft ett barn som hetat Leon, jo förresten, en gång, och min sambo träffade en tjej en gång också som hade en son som heter Leon. Jag upplever det som inte alls som "jättevanligt", men det beror ju på vilka krav man har på unikheten :)

• Radhuspinglan

Moltas blir mer och mer vanligt. Liksom Dante (som ansågs ovanligare för bara fem-tio år sedan). Fast så är det ju med namn. Din generation skaffar barn nu, och av någon märklig anledning så gillar majoriteten i en generation, oftast samma namn. När jag var barn så hade vi tjejer namnlistor. Jag minns att många hade asagudarna som favoritnamn. Liam, Oscar, Emil, Kevin, Lilly, Saga, Jonna, Svea, m fl, var även de populära namn på våra listor (vi var omkring 12-årsåldern, skall tilläggas). Och se nu. Nu har vi blivit vuxna (20-årsåldern) och dessa namn är de mest populära nu. - Jag minns även hur vi, som barn, gärna bytte "s" mot "z", "k" mot "c", osv - för att det såg coolare och mer unikt ut. Och se hur många väljer att stava sina barns namn idag. Det är en generationsfråga detta med namn, helt klart.

• trolliz

Tror jag gillar det. Har aldrig hört förut. Ska smaka lite mer på det, känns dock som det kommer bli ett vanligare namn om några år kanske.

Det är vad jag gillar med min sons namn att han garanterat blir ensam med sitt men enligt mig låter som ett fint namn och finns vuxna i Sverige som heter det.

Alltid kul med nya ovanligare namn!

• trolliz

Rasmus är ju gulligt och tycker för få heter det nu för tiden. Känner en i min ålder.

Svar på tråden Är Moltas för ovanligt?