• Anonym

varför ska jag betala kyrkoskatt?

vi har lite taskigt ekonomiskt och nu när jag får deklarationen ser jag att en hel del pengar gått till svenska kyrkan under året.

jag har varit med hela mitt liv, vi är gifta och barnen är döpta osv

varför ska jag nu fortsätta att betala? begravning får man väl ändå, och barnen får väl konfirmera sig om de vill?

vad får jag för mina pengar?

• Svar på tråden varför ska jag betala kyrkoskatt?
  • Elsans

Begravning får man ändå och barnen påverkas inte av om du är med eller inte. vad du får för pengarna vet jag inte, är själv inte med.

• Anonym

ja min man har gått ur och säger till mig att göra det också. jag bara undrar vad jag förlorar på att gå ur? det måste ju finnas NÅGOT jag får för mina pengar som jag kommer gå miste om i så fall???

• Pyris

Du kan gifta dig i kyrkan ändå
    Den som gått ur Svenska kyrkan kan inte konfirmeras eller kräva kyrklig jordfästning.
    Man kan inte heller rösta i kyrkans val eller få förtroendeuppdrag.
    Men det räcker med att den ena i ett par är medlem för att de ska få gifta sig i kyrkan eller döpa sina barn.

• Joual

Tillägg:
    Ja, man blir begravd även om man inte är med i SvKy. Alla betalar en begravningsavgift. Det man inte har rätt till om man går ur SvKy är en kyrklig begravning, men det utgår jag från att man inte vill ha om man går ur.

• Tasano

Gå ur svenska kyrkan om du inte vill betala?

Om du är religiös och/eller är med på kyrkans/din församlings aktiviteter får du något för pengarna.

• Anonym

Hur gör man om man vill gå ur?

• Anonym (mullisen)

Du hjälper till att stödja ett kulturarv bestående av vackra byggnader samt att kyrkan ställer upp i många olika situationer.

Svar på tråden varför ska jag betala kyrkoskatt?