• Anonym

Varför går man upp i vikt av ppiller??

Att man gör det är väl vanligt, vet att alla inte gör det förstås.. Men jag undrar, varför gör man det? Är i vanliga fall underviktig och går inte upp så mycket som ett kilo oavsett hur jag äter, tränar aldrig. Men när jag åt p-piller sist hamnade jag på en normal vikt.
    Nu har jag börjat om igen av den anledningen att jag vill gå upp i vikt igen, då jag förlorade alla kilon efter graviditet och amning..

Men börjar undra vad det egentligen är som händer i kroppen... Ändras ämnesomsättningen eller samlar man vätska, eller..?
    Har ätit i 2 veckor, första mensen just slut (den blev lång..) och nu ömmar brösten, så som dom annars bara gör just innan mens.. Vad händer i brösten egentligen? Mer fett eller vad är det som gör att de ömmar (växer?)?

Någon som är klok här och kan förklara?

• Svar på tråden Varför går man upp i vikt av ppiller??
  • Anonym

Man går inte upp i vikt av p-pillren i sig. Det är symtom som gör att man gärna äter mer och onyttigt som gör att man går upp. Går man upp i vikt, ska man testa en annan sort, för man ska inte behöva gå upp.

• Neko

Jag uppfattade det som att vanliga ppiller gör att kroppen tror att den redan är gravid, och därför ändrar ämnesomsättningen för att bli mer hungrig/gärna spara på sig lite extra.

Jag gick upp i vikt av ppiller fast ner i vikt av minipiller så det kan ju vara något att testa?

• Anonym

Ok, ja, har för mej att jag läst något om att ämnesomsättningen förändras så det är säkert något sånt, annars har jag väldigt snabb ämnesomsättning, inget jag äter fastnar.
    Nej då blir det då inga mini-piller, vill ju som sagt gå upp i vikt

Att kroppen tror att den är gravid verkar nog stämma, mår illa precis som när jag var gravid också...

• Neko

Heh jag fick också sånt där graviditetsillamående av mina... tog ungefär lika lång tid innan det gick över som när jag var gravid också =)

• Anonym

Åååh nej så länge? Iofs minns jag inte riktigt hur länge det höll i sej då, men men.. Ska väl överleva några veckor till  Det är inte så farligt ändå, mest så att jag tappar aptiten, på kvällarna.

• Neko

Det tog typ 2-3 månader för mej ^^ Jag löste det så att jag upptäckte att det var värst ett par timmar efter att jag tagit dem så jag tog dem kanske 3 timmar före jag gick och lade mej, så jag sov då det var som värst =)

• Anonym

Jag har alltid gått ner i vikt när jag har börjat med p-piller
    men det kanske har att göra med att man får högre ämnesomsättning

Svar på tråden Varför går man upp i vikt av ppiller??