New foundland?
Någon som vet något om rasen?
Någon som vet något om rasen?
Hejsan(0=
Newfoundlands hundar är jag uppväxt med. Min mamma och pappa har just nu en hanne som heter Riwer. Dessa hundar är oftast snälla lugna nallebjörnar. Man kan ha dom som sällskapshund, men de tycker även om att arbeta t.ex vatten tränning, spårning osv. Funderar du på att köpa en.?
Dom är så sjukt goa skulle vilja ha en själv om vi hade mera pengar och plats. Har en berner sennen nu :) Det jag dock märkt är att ok inge häxjakt nu av er eller så men det är att jag har träffat tre olia new fouland tre olika ägare och upplever att dom luktar lite illa i pälsen. säga vad ni vill om det , min åsikt iaf. Fick en förklaring dock från en ägare för hon tyckte det med. Att deras är päls är så fruktansvärt tjock längst in och den torkar aldrig rikigt eller nått sånt. Men annars ja dom är dö goa . stora härliga björnar med stora hjärtan .
Åh njuffar är helt underbara.
Är själv uppväxt med flera och nu har mina föräldrar tre stycken. En härlig familjehund som älskar barn. Vissa hundar kan vara lite bångstyriga i unga år men som tiidigare skrevs att det är bara jobba med dem. Älskar att arbeta och simma är ju en specialitet de har. Kan verkligen varmt rekomendera en om man har barn. Vet att de hundar jag växte upp med älskade att dra skrindor och pulkor.
Ser ut som en stor nallebjörn och är så mjuka att gosa med. Mina barn ligger och sover på dem när vi är och hälsar på. Tålmodiga mot undersökande småbarn.
Klart att njuffar får en viss doft i pälsen, den är ju inte anpassad för att bo inne egentligen, söta ja, men stora!
Klart att njuffar får en viss doft i pälsen, den är ju inte anpassad för att bo inne egentligen, söta ja, men stora!
Javisst kan de lukta illa från pälsen ibland men vilka hundar gör inte det? Men med riktig pälsvård så brukar det vara mycket sällan de luktar.
oj... har levt med newfoundlandshundar och leonberger i så gott som hela mitt liv.
Idag har jag en newfoundlandshane och jag måste säga en sak... det där med pälsen som luktar... det måste bero helt å hållet på hur ägaren sköter pälsen!! och kanske också vad man använder för shampoo.
Har inte haft problem med våra att de luktar illa och vi har haft några stycken. Självklart luktar det om dom legat i gegga eller i hästskiten osv men det får man ju som ägare fixa till. Även våra foxterrier (som är korthåriga) luktar ju när dom rullat sig i nå som stinker !?!? det är väl rätt självklart eller?
annars så är det MKT pälsvård med njuffar, de är inte bara stora goa nallar utan även en hund som kräver aktivering, motion och kääärlek!!
själv har jag tävlat och tränat vattenlivräddning, sök, spår, lydnad, eftersök med våra... dvs testat det mesta å som inom de flesta raser är det individer så det beror ju på vad dom gillar att göra å inte göra...
barn-ja de är oftast UNDERBARA med barn, MEN dom är stora å kan skada utan att dom menar det!! sen är det erfarenheterna av barn också hur de tycker om dom eller inte...
men för skoj skull så kan jag berätta att min njuffe-hane jag har idag är mkt mån om våra barn. Är han ute själv med barnen så har han full koll på var dom är, så fort jag kommer ut så går han å lägger sig å "struntar" i ungarna. dvs han har själv tagit på sig att vara barnvakt om jag springer in (brukar stå i fönstret å spana
han "varnade" när minsta tjejen var bebis INNAN hon vaknade att hon var påväg att vakna.
Han vääägrade gå ur sovrummet när alla tre barnen låg sjuka i förkylning å feber...
han är med andra ord mkt mkt barnkär - men de får inte bråka med eller på honom....
kolla in dessa bilder:
forsman123.wordpress.com/2008/04/26/joey-a-agnes-en-bild-sager-mer-an-1000-ord/
OBS!! bara för att man köper en njuffe är de INTE alltid bra barnhundar!
har ingen erfarenhet själv av rasen. men en vän har haft. och nämner att som unghundar kan dem bli ganska vilda och hoppiga.
men som vuxna är dem ofta lugna och jättetrevliga. hennes barn kunde utan problem gå med hunden.(även om en vuxen var med såklart)
jo alla är dom väl unga?!
det är ju som med alla raser att det mesta beror på uppfostran och nästan alla är ju nån gång tonåringar?! sen får man ju försöka hålla ramarna...
och ang. barn med hund så brukar mina barn ställa ut min njuffe på sånna där barnmedhund-utställnignar på vår brukshundklubb, det funkar fin-fint!!
men jag tror många tror att ALLA njuffar är sånna av naturen, att om man köper en njuffe så får man en stor snäll lugn björn... men så är det oftast inte...