New foundland?
oj... har levt med newfoundlandshundar och leonberger i så gott som hela mitt liv.
Idag har jag en newfoundlandshane och jag måste säga en sak... det där med pälsen som luktar... det måste bero helt å hållet på hur ägaren sköter pälsen!! och kanske också vad man använder för shampoo.
Har inte haft problem med våra att de luktar illa och vi har haft några stycken. Självklart luktar det om dom legat i gegga eller i hästskiten osv men det får man ju som ägare fixa till. Även våra foxterrier (som är korthåriga) luktar ju när dom rullat sig i nå som stinker !?!? det är väl rätt självklart eller?
annars så är det MKT pälsvård med njuffar, de är inte bara stora goa nallar utan även en hund som kräver aktivering, motion och kääärlek!!
själv har jag tävlat och tränat vattenlivräddning, sök, spår, lydnad, eftersök med våra... dvs testat det mesta å som inom de flesta raser är det individer så det beror ju på vad dom gillar att göra å inte göra...
barn-ja de är oftast UNDERBARA med barn, MEN dom är stora å kan skada utan att dom menar det!! sen är det erfarenheterna av barn också hur de tycker om dom eller inte...
men för skoj skull så kan jag berätta att min njuffe-hane jag har idag är mkt mån om våra barn. Är han ute själv med barnen så har han full koll på var dom är, så fort jag kommer ut så går han å lägger sig å "struntar" i ungarna. dvs han har själv tagit på sig att vara barnvakt om jag springer in (brukar stå i fönstret å spana
han "varnade" när minsta tjejen var bebis INNAN hon vaknade att hon var påväg att vakna.
Han vääägrade gå ur sovrummet när alla tre barnen låg sjuka i förkylning å feber...
han är med andra ord mkt mkt barnkär - men de får inte bråka med eller på honom....
kolla in dessa bilder:
forsman123.wordpress.com/2008/04/26/joey-a-agnes-en-bild-sager-mer-an-1000-ord/
OBS!! bara för att man köper en njuffe är de INTE alltid bra barnhundar!